Κάποτε στα '70s όλοι αγόραζαν το Beetle

O θρυλικός "Σκαραβαίος" της Volkswagen παρέμεινε 60 χρόνια σε παραγωγή.

Esquire Team
Γράφει: Παύλος Κρούστης 17 Φεβρουαρίου 2024

Στις 17 Φεβρουαρίου 1972 -σαν σήμερα δηλαδή- επιτεύχθηκε ένα ιστορικό ορόσημο στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς το 15.007.034ο Volkswagen Beetle βγήκε από τη γραμμή παραγωγής, καταρρίπτοντας το παγκόσμιο ρεκόρ που κατείχε για πάνω από τέσσερις δεκαετίες το εμβληματικό Model T της Ford Motor Company.

Το Model T, το οποίο βρισκόταν σε παραγωγή από το 1908 έως το 1927, ήταν επί μακρόν συνώνυμο της μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων, μέχρι που το ξεπέρασε το Volkswagen Beetle.

Το αυτοκίνητο του λαού

Οι ρίζες του VW Beetle ανάγονται στη Γερμανία της δεκαετίας του 1930, όταν ο Αδόλφος Χίτλερ, ο οποίος έγινε καγκελάριος το 1933, εξέφρασε το όραμα της δημιουργίας νέων δρόμων και προσιτών αυτοκινήτων για τον γερμανικό πληθυσμό. Ο αυστριακής καταγωγής μηχανικός Ferdinand Porsche εργαζόταν ήδη στην ανάπτυξη ενός μικρού αυτοκινήτου για τις μάζες και μετά από συνάντηση με τον Χίτλερ, του ανατέθηκε ο σχεδιασμός του Volkswagen, ή αλλιώς του "αυτοκινήτου του λαού". Η παραγωγή στο εργοστάσιο της Volkswagen ξεκίνησε το 1938 στο Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας, αν και η παραγωγή οχημάτων σε πλήρη κλίμακα δεν ξεκίνησε παρά μόνο μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Κάποτε στα '70s όλοι αγόραζαν το BeetleDavid Howells/Corbis via Getty Images

Τη δεκαετία του 1950, το Volkswagen Beetle έφτασε στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η αρχική του υποδοχή ήταν χλιαρή λόγω της ιστορικής του σύνδεσης με τη ναζιστική Γερμανία, καθώς και του συμπαγούς μεγέθους του και του χαρακτηριστικού στρογγυλεμένου σχήματος, που του χάρισε το παρατσούκλι "Beetle".

Ωστόσο, μια πρωτοποριακή διαφημιστική καμπάνια το 1959 από τον Doyle Dane Bernbach ανέδειξε το μικρό μέγεθος του αυτοκινήτου ως πλεονέκτημα, οδηγώντας στην άνοδό του ως το κορυφαίο σε πωλήσεις εισαγόμενο αυτοκίνητο στις ΗΠΑ.

60 χρόνια στην παραγωγή o "Σκαραβαίος"

Το 1998, η Volkswagen παρουσίασε το New Beetle, ενώ συνέχισε να παράγει τον προκάτοχό του. Η παραγωγή του αρχικού Beetle διήρκεσε πάνω από 60 χρόνια, με το τελευταίο όχημα να βγαίνει από τη γραμμή συναρμολόγησης στην Puebla του Μεξικού στις 30 Ιουλίου 2003.

Η απόφαση της Volkswagen να σταματήσει την παραγωγή του Beetle τράβηξε μεγάλη προσοχή. Παρά τις πολυάριθμες προσπάθειες της Volkswagen να διακόψει τη παραγωγή του Beetle όλα αυτά τα χρόνια, αυτό παρέμεινε ανθεκτικό, όπως και το ομώνυμο έντομο, το σκαθάρι.

Η αρχή του τέλους σηματοδοτήθηκε από την παρουσίαση του "New Beetle" το 1994, το οποίο υιοθέτησε μια πιο μοντέρνα σχεδίαση στην πλατφόρμα του Golf. Ωστόσο, κάποιοι επέκριναν την αλλαγή σε μια διάταξη με κινητήρα εμπρός και κίνηση στους εμπρός τροχούς, που διαφοροποιούνταν από τη διάταξη του αρχικού Beetle, με κινητήρα πίσω και κίνηση στους πίσω τροχούς.

Μέχρι το 2011, το Beetle υπέστη την τελική του μεταμόρφωση, υιοθετώντας διάφορες επιρροές από την ποπ κουλτούρα μέσω ειδικών εκδόσεων. Παρ' όλα αυτά, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, με μόλις 1,7 εκατομμύρια μονάδες να πωλούνται σε 22 χρόνια.

Η πτώση του Beetle μπορεί να αποδοθεί στη μετατόπιση των προτιμήσεων των καταναλωτών προς μεγαλύτερα SUV και πετρελαιοκίνητα οχήματα. Αυτή η τάση έρχεται σε αντίθεση με το μικροσκοπικό ανάστημα και τον βενζινοκινητήρα του Beetle, κάτι που οδήγησε σε μείωση της ζήτησης.

Herbie το Κατσαριδάκι

To Beetle απέκτησε φήμη χάρη και στην απεικόνισή του μέσω των ταινιών και των σειρών, που χρησιμοποίησαν το όχημα της Volkswagen σε ρόλο, μάλιστα, πρωταγωνιστή.

Το franchise Herbie περιλαμβάνει αρκετές κωμικές ταινίες που κυκλοφόρησαν στο σινεμά, μια τηλεοπτική ταινία, σειρές και άλλα μέσα, που περιστρέφονται γύρω από ένα Volkswagen Beetle του 1963, με το όνομα Herbie. Το αυτοκίνητο-πρωταγωνιστής ήταν προικισμένο με συνείδηση και ικανότητες αυτοοδήγησης. Συχνά ήταν το αουτσάιντερ σε ανταγωνιστικούς αγώνες και ο Herbie επηρέαζε σημαντικά τις ζωές των ιδιοκτητών του προς το καλύτερο.

Η πρώτη ταινία, που κυκλοφόρησε το 1969 και ήταν το τελευταίο live-action έργο υπό την επίβλεψη του Walt Disney και απέσπασε την αναγνώριση των κριτικών, σημειώνοντας εμπορική επιτυχία. Κυκλοφόρησαν αρκετές ακόμη ταινίες, όμως καμία δεν έφτασε την καθολική αποδοχή της αρχικής.

Εικασίες για επιστροφή

Ενώ οι εικασίες για μια πιθανή επιστροφή του μοντέλου της Volkswagen συνεχίζονται, η εταιρεία φαίνεται να εστιάζει αλλού, με συζητήσεις γύρω από την ενσωμάτωση ηλεκτρικών ή υβριδικών κινητήρων.

Παρά τις αβεβαιότητες, η κληρονομιά του Beetle παραμένει βαθιά ριζωμένη στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, αφήνοντας στους fans μια αίσθηση νοσταλγίας για αυτό το σύμβολο της αυτοκινητιστικής κουλτούρας.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr