Black Friday και ψυχολογία των καταναλωτών: Πώς επηρεάζονται οι αγοραστικές μας συνήθειες

Η Black Friday δεν είναι μόνο μια ημέρα εκπτώσεων, αλλά και ένα ψυχολογικό παιχνίδι που επηρεάζει τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Από το φόβο της απώλειας (FOMO) έως τις αγοραστικές παρορμήσεις μας, μάθε πώς έχει καταφέρει να αλλάξει τις αγοραστικές μας συνήθειες.

Η Black Friday είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ευκαιρία για προσφορές. Είναι ένα καλοσχεδιασμένο ψυχολογικό event που κινητοποιεί μαζικά την καταναλωτική συμπεριφορά.

Η ένταση των εκπτώσεων, η αίσθηση της σπανιότητας, και ο φόβος μήπως χάσουμε την ευκαιρία (γνωστό ως FOMO – Fear Of Missing Out) ενεργοποιούν συναισθήματα και αντιδράσεις που μας κάνουν να αγοράζουμε ακόμη και προϊόντα που δεν χρειαζόμαστε.

Το παιχνίδι της ντοπαμίνης

Η αναμονή για τις προσφορές ενεργοποιεί το σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου μας, απελευθερώνοντας ντοπαμίνη, τη "χημική ουσία της ευτυχίας". Οι λέξεις όπως "έκπτωση" και "προσφορά" πυροδοτούν αυτή τη διαδικασία, δημιουργώντας ενθουσιασμό και ώθηση για παρορμητικές αγορές.

Το κόκκινο χρώμα, συχνά στα σήματα των εκπτώσεων, εντείνει αυτά τα συναισθήματα, κάνοντάς μας να αισθανόμαστε την ανάγκη για άμεση δράση​.

Η σπανιότητα ως κίνητρο και οι παγίδες της παρόρμησης

Οι επιχειρήσεις εκμεταλλεύονται το φαινόμενο της σπανιότητας, με χρονικά περιορισμένες προσφορές ή μικρά αποθέματα, ώστε να ενισχύσουν το αίσθημα του κατεπείγοντος. Για παράδειγμα, το "μόνο 2 προϊόντα σε απόθεμα" ή ο χρόνος που μετράει αντίστροφα δημιουργούν πίεση και αγωνία. Αυτή η τεχνολογία διαφήμισης ενισχύει την παρόρμηση και μειώνει τη λογική αξιολόγηση​.

Η ψυχολογία της Black Friday συχνά οδηγεί σε αγορές που μετανιώνουμε. Με την άμεση ανταμοιβή της αγοράς να πρωταγωνιστεί, παραμερίζουμε τον προγραμματισμό και την αυτοσυγκράτηση. Ακόμα χειρότερα, οι ηλεκτρονικές πληρωμές δημιουργούν την ψευδαίσθηση ότι ξοδεύουμε λιγότερα, ενισχύοντας τον καταναλωτισμό​.

ShoppingiStock

Το μετά

Η επόμενη μέρα φέρνει συνήθως τύψεις. Οι παρορμητικές αγορές προκαλούν ενοχές και οικονομικές δυσκολίες, κάνοντας τον ενθουσιασμό της στιγμής να μοιάζει προσωρινός. Παρόλα αυτά, η κοινωνική πίεση και η προβολή στα social media συνεχίζουν να διατηρούν τη δημοτικότητα του φαινομένου​.

Σε κάθε περίπτωση, η Black Friday είναι ένα μάθημα για το πώς οι συναισθηματικές και ψυχολογικές μας αδυναμίες μπορούν να γίνουν μοχλός επιχειρηματικής επιτυχίας. Σκέψου καλά πριν πατήσεις "προσθήκη στο καλάθι".

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Αυτό είναι το καλύτερο κρέας για να φας μετά το γυμναστήριο

Έρευνα ρίχνει φως στον ρόλο που παίζει η ποιότητα και η σύνθεση των τροφών στη διαδικασία αποκατάστασης του οργανισμού και στην αποτελεσματικότητα της προπόνησης.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Ένα αναπάντεχο πρόβλημα με το iPhone 17 Pro

Το νέο iPhone 17 Pro έκανε αίσθηση με τον σχεδιασμό και τα χρώματά του, ιδίως το εντυπωσιακό Cosmic Orange. Όμως, μια πρόσφατη ανάρτηση στο Reddit άνοιξε συζήτηση για κάτι που ίσως η Apple δεν περίμενε.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Όλα όσα έγιναν στο Academy Museum Gala

Από τον Martin Scorsese και τον Bruce Springsteen μέχρι την Penélope Cruz και την Kim Kardashian με καλυμμένο πρόσωπο, η βραδιά έστησε το νέο αφήγημα ισχύος στο σύγχρονο σινεμά. Εδώ δεν τιμώνται απλώς καριέρες- χτίζεται ο ίδιος ο μύθος του Χόλιγουντ.

Η επιστημονική εξήγηση του γιατί πονάει τόσο πολύ μια "πληγωμένη" καρδιά

Ο χωρισμός επηρεάζει όχι μόνο την ψυχολογία αλλά και το σώμα. Μάθε πώς οι ορμόνες του στρες, οι σωματικές αντιδράσεις και το "σύνδρομο разбroken heart" εξηγούν τον έντονο πόνο που νιώθουμε.

Γραφει Πωλινα Φραγκου

Γιατί οι άνδρες ζουν λιγότερα χρόνια από τις γυναίκες

Οι άνδρες έχουν χαμηλότερο προσδόκιμο ζωής από τις γυναίκες λόγω βιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικών παραγόντων. Μάθε τι δείχνουν οι έρευνες του Χάρβαρντ.

Γραφει Πωλινα Φραγκου

Πόσοι Έλληνες ενημερώνονται από το TikTok και το YouTube για την επικαιρότητα

Σκρολάρεις για να μάθεις τι συμβαίνει στον πλανήτη; Δεν είσαι ο μόνος. Σύμφωνα με νέα έρευνα, το ίδιο κάνει μεγάλη μερίδα Ελλήνων και οι αριθμοί είναι πραγματικά εντυπωσιακοί.

Γραφει Νικη Κοντομηνα