5 σημαντικές επιστημονικές ανακαλύψεις του 2020

Δεινόσαυροι, περίεργοι ήχοι, αστερόσκονη και άλλα.

Γράφει: Γιάννης Σπανός 31 Δεκεμβρίου 2020

Το 2020 είναι μία χρονιά που κανείς δεν θα ξεχάσει και δυστυχώς όχι για τους καλύτερους λόγους. Η πανδημία του κορονοϊού σκέπασε τον πλανήτη και σχεδόν κάθε άλλη είδηση - και η αλήθεια είναι πως υπήρξαν πολλές σημαντικές από αυτές. Η επιστημονική κοινότητα από την πλευρά της συνέχισε το έργο της -με κάθε τομέα στον κλάδο του- και αυτό έφερε κάποια αξιοπρόσεκτα αποτελέσματα και ανακαλύψεις που ίσως πέρασαν στα ψιλά. Όπως τα παρακάτω.

Ο ήχος του Άρη

Τον Νοέμβριο του 2018, στείλαμε -η NASA δηλαδή- στον Άρη ένα lander με την εξερευνητική αποστολή InSight. Ο σκοπός του οχήματος-διερευνητή ήταν να ελέγξει την εσωτερική δομή του πλανήτη με σεισμόμετρα και θερμικούς αισθητήρες.

Πρόσφατα, λήφθηκαν από τους αρμόδιους ερευνητές πίσω στη Γη κάποια συμπαντικά δεδομένα από το εν λόγω ρομπότ: Στον Κόκκινο Πλανήτη δεν υπάρχει απόλυτη σιωπή αλλά ένα παράξενο βουητό.

Συγκριτικά με τους 'τόνους' της Γης είναι πολύ πιο οξύ και μυστηριώδες. Άπαντες ελπίζουν πως μπορεί να ανακαλυφθεί και κάποιο είδος αντήχησης στο εσωτερικό του Άρη. Υπάρχει στο τραπέζι βέβαια και το worst-case scenario, δηλαδή ο ήχος να προέρχεται από το ρομποτικό όχημα της NASA.

Το αρχαιότερο υλικό της Γης

Έχεις αναρωτηθεί ποτέ ποιο -και τι- είναι το πιο παλιό πράγμα που υπάρχει πάνω σε αυτόν τον πλανήτη; Η απάντηση είναι αρκετά εντυπωσιακή: Δισεκατομμύρια χρόνια πριν, ακόμη και πριν δημιουργηθεί ο ήλιος, ένα αστέρι που πέθανε πέταξε τη σκόνη του στο διάστημα.

Μέρος αυτής της αστερόσκονης παγιδεύτηκε σε βράχους, οι οποίοι αργότερα σχημάτισαν τον μετεωρίτη Murchison, ο οποίος έπεσε στην Αυστραλία, τον Σεπτέμβριο του 1969. Η ανάλυση στα πετρώματά του, που έγινε πρόσφατα, ανίχνευσε κόκκους αστεροειδούς, η ηλικία των οποίων υπολογίζεται μεταξύ 4,6 δισεκατομμυρίων ετών και 7 δισεκατομμυρίων ετών.

Το τελευταίο γεύμα του νοδόσαυρου

Το 2011, μέλη της εταιρείας Suncor που έκαναν εργασίες σε ορυχεία κοντά στην Αλμπέρτα του Καναδά εντόπισαν έναν άψογα διατηρημένο σκελετό νοδόσαυρου του είδους Borealopelta markmitchelli, που χρονολογείται από την ύστερη κρητιδική περίοδο. Πρόκειται για έναν φυτογάφο δεινόσαυρο, τα οστά του οποίου χάρη στην υγρασία του εδάφους συντηρήθηκαν καλά μετά από 110 εκατομμύρια χρόνια.

Οι ερευνητές του παλαιοντολογικού μουσείου Royal Tyrrell Museum of Paleontology των πανεπιστημίων Saskatchewan και Brandon εξέτασαν πρόσφατα δείγμα από τα οστά κοντά στο στομάχι, προκειμένου να ανακαλύψουν ποιο ήταν το τελευταίο του δείγμα.

Τα στοιχεία τους έδειξαν πως ο νοδόσαυρος της Suncor -όπως έγινε 'διάσημος' στο ίντερνετ- είχε φάει φύλλα φτέρης (88%), μίσχους και κλωνάρια (7%), με το υπόλοιπο 5% να είναι γύρη και σπόροι.

Το τέλος της επιδημίας Έμπολα στο Κονγκό

Μέσα στα πολλά που είχε να αντιμετωπίσει το 2020, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είχε και κάποια καλά νέα να ανακοινώσει πως μπόρεσε να περιοριστεί η μεγάλη επιδημία Έμπολα στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, που είχε ξεσπάσει από το 2017.

Βρέθηκε το αρχαιότερο κρανίο Homo erectus

Το πιο παλιό απολίθωμα "Όρθιου Ανθρώπου" (Homo erectus) που έχει ποτέ ανακαλυφθεί, ηλικίας τουλάχιστον 2.000.000 ετών, βρέθηκε σε ανασκαφές έξω από το Γιοχάνεσμπουργκ της Νοτίου Αφρικής τον περασμένο Απρίλιο.

"Οι καθηγητές μας δεν το πίστευαν μέχρι που τους το δείξαμε. Το κρανίο του Homo erectus που βρήκαμε πιθανότατα άνηκε σε άτομο ηλικίας 2-3 ετών όταν πέθανε. Δείχνει πως ο εγκέφαλος του ήταν ελαφρώς μόνο μικρότερος από τα άλλα δείγματα ενήλικων Homo erectus που έχουν βρεθεί" ανέφεραν σχετικά οι φοιτητές αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου La Trobe, Jesse Martin και Angeline Leece, που συμμετείχαν στην ανασκαφή.

Oι πιο τυχεροί εργαζόμενοι της Alfa Romeo

Κληρώθηκαν και τελικά συμμετείχαν στο 40ο ιστορικό 1000 Miglia με μια Alfa Romeo 1900 Super Sprint του 1956.

Γραφει TopGear

Η άγνωστη ιστορία του Mercedes AMG Red Pig

Το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε την υπογραφή της AMG, χρησιμοποιήθηκε ως βάση δοκιμών για όργανα προσγείωσης μαχητικών αεροσκαφών.

Γραφει TopGear

Οι μαγικές παραλίες της Ιθάκης

Στο μικρό νησί του Ιονίου, life is a beach. Απολύτως δικαιολογημένα.

Γραφει Μπαμπης Δουκας

Ίσως αρκεί ένα απλό κόλπο του Bill Gates για να γίνουν όλοι πλούσιοι

Για όσους αναρωτιούνται πώς παραμένει δισεκατομμυριούχος παρότι βρίσκεται εκτός Microsoft.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Μία μέρα στη θάλασσα για να γίνεις καλύτερος

Λίγο ο ήλιος, λίγο η αμμουδιά και το θαλασσινό αλάτι και έχεις το free spa που σου αξίζει.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

O Γιάννης Αντετοκούνμπο tweetάρει στα ελληνικά, το ΝΒΑ αναρωτιέται

Ένα tweet του Γιάννη Αντετοκούνμπο στα ελληνικά ήταν αρκετό για να συνδεθεί ο Durant με τον Μουστάκα.