Τα μειονεκτήματα του Clubhouse

Κάτι "σάπιο" υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας.

Γράφει: Ραφαέλλα Ράλλη 18 Φεβρουαρίου 2021

To Clubhouse συνεχίζει να μεγαλώνει. Οι τελευταίοι υπολογισμοί καταδεικνύουν 10 εκατ. downloads που μεταφράζονται σε 6 εκατ. ενεργούς χρήστες. Σύμφωνα με τον αναλυτή κοινωνικών δικτύων Vincenzo Cosenza, στην Ιταλία η εφαρμογή βρίσκεται στην κορυφή του App Store αναφορικά με τα downloads, όπως συμβαίνει και σε πολλές άλλες χώρες (π.χ. Ολλανδία, Ιαπωνία). Μία μικρή παρένθεση: Αναφερόμαστε στα iPhones, γιατί ακόμη δεν υπάρχει αντίστοιχη εφαρμογή για κινητά Android. Αυτή η μικρή λεπτομέρεια, δεδομένου του ότι 8 στις 10 συσκευές παγκοσμίως υποστηρίζουν λογισμικό Android, καθιστά ακόμη ανέφικτη την καταγραφή και ανάλυση των συνηθειών που έχουν οι χρήστες του. 

Όπως και να έχει όμως, η αγορά βρίσκεται σε αναβρασμό για να μπορέσει να προσαρμοστεί ομαλά στο νέο trend των ηχητικών μηνυμάτων που συνδυάζουν κάτι από ραδιόφωνο, podcasts και web 1.0 chatrooms. Ήδη το Twitter έχει λανσάρει το Spaces που προσπαθεί σε μεγάλο βαθμό να "μιμηθεί" το Clubhouse για να εξυπηρετήσει τους χρήστες του. Από την άλλη, το Facebook ως πρωτοπόρο στα ηχητικά μηνύματα, ίσως να μην ήταν τόσο αποτελεσματικό αν όντως έμπαινε στη διαδικασία να δημιουργήσει μία ανεξάρτητη λειτουργία α λα Messenger.  

Τα μειονεκτήματα του Clubhouse

Υπάρχει ωστόσο, ένα ερώτημα κατά την εμφάνιση κάθε trend που παραμένει επίκαιρο: Πόσο "τέλειο" είναι -το σύγχρονο Clubhouse στην προκειμένη περίπτωση- και ποια είναι τα πραγματικά του μειονεκτήματα αν το προσεγγίσουμε με μία πιο νηφάλια και ρεαλιστική ματιά; Πέντε από αυτά, διαβάζεις παρακάτω:

Ιδιωτικότητα, not

To Clubhouse δεν υπακούει στις προβλεπόμενες διατάξεις της Ε.Ε. όσον αφορά στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως ισχύουν από το 2018. Αντιθέτως, δεν υπάρχει καμία σχετική αναφορά, με την εφαρμογή να πρόσκειται στο αμερικανικό δίκαιο χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις σε ζητήματα πολύ κρίσιμα όπως η ηλικία των χρηστών της. Για παράδειγμα, η χρήση της επιτρέπεται μόνο σε ενηλίκους, αλλά δεν είναι σαφές πώς και από πού ελέγχεται το ενδεχόμενο να χρησιμοποιείται από χρήστες κάτω των 18. Η μοναδική επισήμανση που γίνεται για τους Ευρωπαίους ενδιαφερόμενους είναι ότι εφόσον μπαίνουν στο Clubhouse πρέπει να γνωρίζουν εξαρχής ότι τα προσωπικά τους δεδομένα "μεταφέρονται από την τοποθεσία τους στους servers μας στις Ηνωμένες Πολιτείες". Τώρα τι ακριβώς σημαίνει αυτό και πόσο ασφαλές είναι το περιεχόμενο που παράγεται, ο καθένας βγάζει τα συμπεράσματά του κατά το δοκούν. 

Το φαινόμενο Fomo 

Στο Clubhouse ό,τι ειπώθηκε, ειπώθηκε. Δε μπορείς να ανατρέξεις σε παλαιότερες συζητήσεις ούτε να ακούσεις ξανά ό,τι λέχθηκε προ ολίγων λεπτών. Αυτό λοιπόν, που αρκετοί θα χαρακτήριζαν ως πλεονέκτημα της εμπειρίας που εστιάζει στο "εδώ και τώρα", σε κάποιους άλλους λειτουργεί αγχωτικά. Το πασίγνωστο πια fomo effect του οποίου τη θεωρία εισήγαγε ο Patrick J. McGinnis στην εφημερίδα των σπουδαστών του Harvard Business School, πραγματεύεται το φόβο ότι μπορεί να "χάσουμε" ό,τι έγινε και άρα να βρεθούμε αποκομμένοι από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο αν δεν παρακολουθήσουμε όσα συνέβησαν επί τόπου. Σε τέτοιες καταστάσεις, εντοπίζονται συμπεριφορές και αντιδράσεις που παραπέμπουν σε συμπτώματα εθισμού. 

On line δημοκρατία 

Υπό κανονικές συνθήκες, όταν απευθυνόμαστε σε πλήθος π.χ. 50 ατόμων, μπορούμε να σηκώσουμε το χέρι μας και να πούμε αυτό που έχουμε σκεφτεί. Το παραπάνω ενδεχόμενο φαντάζει ανέφικτο όταν στο ίδιο "δωμάτιο" υπάρχουν 5.000 άτομα. Οι moderators προσπαθούν να συντονίσουν την προσπάθεια και να δώσουν το λόγο σε όλους, ενώ παράλληλα διευρύνεται η διάρκεια ζωής του κάθε "δωματίου", όμως ακόμη κι έτσι, κάποιοι αισθάνονται πως αδικούνται και πως δεν έχουν πρόσβαση όταν το επιθυμούν - και κυρίως όταν τους το επιτρέπουν οι υποχρεώσεις τους. 

Χρόνος, ο

Καθημερινά διαβάζουμε πόσο πολύ χρόνο καταναλώνουμε στα κοινωνικά δίκτυα χωρίς να το συνειδητοποιούμε. Σίγουρα μπορείς να παρακολουθείς το Clubhouse ως δεινός multitasker στη δουλειά, αλλά κατά πάσα πιθανότητα δε θα περιοριστείς στη χρήση του μόνο εν ώρα εργασίας ή κατά τη διάρκεια της άσκησής σου. Μάλλον θα χρειαστεί να αφιερώσεις μέρους του χρόνου που προορίζεις για τους δικούς σου ανθρώπους, που ας είμαστε ειλικρινείς, λόγω της πανδημίας ήδη δεν απολαμβάνεις αρκετά (ή καθόλου) την παρέα τους. 

Trolls παντού

Ήταν σίγουρο πως ούτε το Clubhouse θα γλίτωνε από τα trolls. Απλώς εν προκειμένω, τα πράγματα σκουραίνουν ειδικά αν κάποιος κάνει register με τη φωτογραφία και το όνομά μας, μιλώντας εκ μέρους μας. Πόσο αναγνωρίσιμη είναι η φωνή μας ώστε να γίνει αντιληπτή μία πλαστοπροσωπία; 

 

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Auto & Moto