20 χρόνια Facebook, τότε και τώρα

Με πάνω από 3 δισεκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες παραμένει το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο.

Esquire Team
Γράφει: Παύλος Κρούστης 04 Φεβρουαρίου 2024

Με περισσότερους από 3,05 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες σε μηνιαία βάση, το Facebook παραμένει η μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο. Κι ενώ τα τελευταία χρόνια, ειδικότερα μετά την πανδημία, δεν έχει σαφώς τον ίδιο αυξητικό ρυθμό που είχε, το βασικότερο προϊόν της Meta συνεχίζει να ενισχύεται από νέους χρήστες.

Το Facebook ξεκίνησε σαν σήμερα πριν από 20 χρόνια, στις 4 Φεβρουαρίου του 2004, και μπορεί πλέον να μοιάζει παρωχημένο σε σχέση με άλλα trendy κοινωνικά δίκτυα, όπως το TikTok ή το Instagram, όμως σύμφωνα με τα στοιχεία της DemandSage, που δημοσιεύθηκαν προ ολίγων ημερών, η πλατφόρμα αναμένεται να κλείσει το πρώτο τρίμηνο του 2024 με 3,07 δισ. χρήστες, ενώ και εμπορικά η εταιρεία βρίσκεται στην καλύτερη θέση που ήταν ποτέ. Ας ρίξουμε μια πιο αναλυτική ματιά σε μερικά βασικά στατιστικά για την πλατφόρμα του Mark Zuckerberg και τους χρήστες της.

20 χρόνια Facebook, τότε και τώραNikolas Kokovlis/NurPhoto via Getty Images

Μερικά στοιχεία για το Facebook

Η πλατφόρμα έχει πλέον 2,064 δισεκατομμύρια χρήστες σε καθημερινή βάση, κάτι που αντιστοιχεί στο 68,11% των μηνιαίων ενεργών χρηστών της πλατφόρμας. 243,5 εκατομμύρια από αυτούς, βρίσκονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, το οποίο σημαίνει ότι η διείσδυση φτάνει περίπου το 70% του συνολικού πληθυσμού της χώρας. Η χώρα με τους περισσότερους χρήστες, δε, είναι η Ινδία (416,6 εκατ.).

Facebook statsDemandSage

Το 56,6% των χρηστών του Facebook είναι άνδρες και το 43,4% είναι γυναίκες, ενώ πάνω από το 30% συνολικά ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25 έως 34 ετών.

Τέλος, ο επίσημος ιστότοπος του Facebook δέχεται περίπου 17 δισεκατομμύρια επισκέψεις κάθε μήνα κατά μέσο όρο και όσοι ενδιαφέρονται για τις διαφημιστικές δυνατότητες στην πλατφόρμα δυνητικά προσεγγίζουν 2,11 δισεκατομμύρια χρήστες. Το μέσο έσοδο ανά χρήστη (ARPU) του Facebook είναι 21,12 δολάρια.

20 χρόνια, τα επιτεύγματα και τα σκάνδαλα

Όπως προείπαμε, η εταιρεία Facebook, που σήμερα ονομάζεται Meta, ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια, στις 4 Φεβρουαρίου 2004. Η ιστορία είναι γνωστή: Ένας δευτεροετής φοιτητής, ο Mark Zuckerberg, εγκαινίασε τον ιστότοπο από το δωμάτιο του στο Harvard, χωρίς να γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι και με πολύ πιο απλά κίνητρα στο ξεκίνημά του. Σήμερα, η Meta έχει αγοραστική αξία 599 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Το 2003, όταν ο Zuckerberg δημιούργησε έναν ιστότοπο για την κατάταξη της ελκυστικότητας των συμμαθητών του, το πρότζεκτ του δεν "έζησε" πολύ, καθώς αντιμετώπιζε προβλήματα λόγω προσωπικών δεδομένων. Ένα χρόνο μετά όμως, εγκαινίασε το thefacebook.com, αρχικά για τους φοιτητές του Harvard, αλλά γρήγορα επεκτάθηκε και σε άλλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Μέσα σε έναν χρόνο, η πλατφόρμα διέθετε ήδη 250.000 χρήστες από περισσότερα από 34 κολέγια. Μέχρι το τέλος του 2005, το Facebook είχε συγκεντρώσει 6 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες και οι διαφημιστές άρχισαν να ενδιαφέρονται.

O Zuckerberg στο Harvard, τρεις μήνες μετά το λανσάρισμα του Facebook Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images
O Zuckerberg στο Harvard, τρεις μήνες μετά το λανσάρισμα του Facebook

Η επιρροή της πλατφόρμας ξεπέρασε τις ΗΠΑ, καθώς έγινε διεθνής, και έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε πολιτικά κινήματα, όπως οι προεδρικές εκλογές του 2008 στις ΗΠΑ και οι αιγυπτιακές διαδηλώσεις του 2011, στις οποίες οι ακτιβιστές βασίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στο Facebook για την επικοινωνία και τη διάδοση πληροφοριών. Το 2012, το Facebook εισήχθη στο χρηματιστήριο και αμέσως μετά, ο Zuckerberg ξεκίνησε τα "ψώνια", εξαγοράζοντας το Instagram, το WhatsApp και την Oculus VR, σηματοδοτώντας μια στροφή προς τη διαφοροποίηση.

Η αλλαγή της Facebook σε Meta

Το 2021, η εταιρεία μετονομάστηκε σε Meta, δίνοντας έμφαση στο όραμά της για το metaverse και αντικατοπτρίζοντας τις πολυάριθμες εξαγορές της. Ωστόσο, η Meta αντιμετώπισε ελέγχους όλα αυτά τα χρόνια, με επικρίσεις που κυμαίνονται από την επιδείνωση των συναισθημάτων απομόνωσης και εθισμού έως τις κατηγορίες για παραβίαση της ιδιωτικής ζωής και την παρέμβαση στις δημοκρατικές διαδικασίες.

Ειδικότερα, το διαβόητο σκάνδαλο Cambridge Analytica έφερε στο φως την κατάχρηση των δεδομένων των χρηστών για πολιτικούς σκοπούς, εγείροντας ανησυχίες σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής και τις ηθικές επιπτώσεις. Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η έλλειψη μετριασμού του περιεχομένου και η επιρροή των αλγορίθμων έχουν συμβάλει στην πόλωση.

To metaverse και η... "επανάσταση"

Τον Οκτώβριο του 2021, μαζί με τη μετονομασία, o Zuckerberg ανακοίνωσε την ανάπτυξη του metaverse, του 3D εικονικού κόσμου, στον οποίο αποφάσισε να επενδύσει η εταιρεία, καταφέρνοντας να κάνει πολλά κεφάλια να γυρίσουν τότε. Η Meta συνεχίζει να επενδύει σε αυτό (σπατάλησε 16 δισ. δολάρια για το metaverse μόνο το 2023), παρόλο που πλέον φαίνεται πως είναι "φούσκα" και κανείς δεν ασχολείται πια.

Κοιτάζοντας μπροστά, ο Zuckerberg έχει επικεντρωθεί στην προώθηση της εικονικής πραγματικότητας, αλλά και της τεχνητής νοημοσύνης, τοποθετώντας τη Meta στην πρώτη γραμμή της τεχνολογικής καινοτομίας. Εντούτοις, εμπειρογνώμονες τονίζουν τη σημασία της κατανόησης των κοινωνικών επιπτώσεων της τεχνολογίας και την ανάγκη υποστήριξης νομοθετικών μέτρων για τη διασφάλιση της ιδιωτικής ζωής των χρηστών και της προστασίας των δεδομένων.

Η πορεία του Zuckerberg με το Facebook σημαδεύτηκε από καινοτομία, διαμάχες και κοινωνική επιρροή, ενώ με κάθε βήμα του υπογραμμίζεται η ανάγκη για υπεύθυνη τεχνολογική ανάπτυξη και ρύθμιση σε έναν ολοένα και πιο διασυνδεδεμένο κόσμο.

20 χρόνια μετά, το Facebook παραμένει το κυρίαρχο κοινωνικό δίκτυο και ο Zuckerberg είναι ο πέμπτος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, με περιουσία 142 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό από μόνο του, κάτι λέει. Σωστά;

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr