Η εποχή της Ποτοαπαγόρευσης ήταν η περίοδος όπου, μέσω της επικύρωσης της 18ης τροπολογίας του Συντάγματος των ΗΠΑ και του νόμου Volstead, απαγορεύτηκε -από την 1η Ιανουαρίου του 1920- η παραγωγή, η πώληση και η μεταφορά αλκοολούχων ποτών στις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς, σύμφωνα πάντοτε με τις αρχές "υπήρχε φόβος για την ηθική παρακμή της χώρας". Ο πραγματικός λόγος ωστόσο σχετιζόταν με την εξάπλωση της βιομηχανίας του καθαρού, πόσιμου νερού στην Αμερική - είναι γνωστό ότι το ποτό χρησιμοποιούνταν πολύ συχνά ως ένας σύμμαχος του ανοσοποιητικού συστήματος, ειδικά στις περιπτώσεις που το νερό ήταν (αρκετά) βρώμικο.  

Η απαγόρευση -μέχρι την οριστική παύση της, στις 5 Δεκεμβρίου του 1933- γύρισε μπούμερανγκ, με τον κόσμο να συνεχίζει να πίνει και τους entrepreneurs της εποχής, δηλαδή τα συνδικάτα του εγκλήματος και τους λαθρεμπόρους, να κάνουν χρυσές δουλειές.

> Διάβασε ακόμη: Ουίσκι και μπριζόλα, το τέλειο pairing

Πλέον, βρισκόμαστε στα 2020s. Ο κόσμος του ποτού είναι απολύτως νομότυπος, έχει εξελιχθεί και παρουσιάζει εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ιδέες.

Κάποιες από τις τάσεις ωστόσο εξακολουθούν να θυμίζουν τα όσα συνέβαιναν έναν αιώνα πριν. 

Craftsmanship

Για αρκετούς, ο όρος μοιάζει ασαφής, σε σημείο που να θεωρείται απλά μία λέξη που χρησιμοποιείται για το hype και για σκοπούς που εξυπηρετούν το marketing. Αυτό δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα αλλά υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος, που τονίζει ότι στον κόσμο του ποτού πρόκειται για εκείνα τα φτιαγμένα με προσοχή και μεράκι ποτά/cocktails/αποστάγματα.

> Διάβασε ακόμη: Ο Idris Elba άνοιξε νέο μπαρ στο Λονδίνο

Η επιστροφή στο craftsmanship λοιπόν επιβεβαιώνεται και από τους αριθμούς: Για παράδειγμα στις ΗΠΑ λειτουργούσαν το 2010 περίπου 195 μικρά αποστακτήρια - σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 1.500. Ασφαλώς, το γεγονός ενός artisan-άνικου αποστακτηρίου δεν εγγυάται πάντοτε και την καλύτερη δυνατή ποιότητα.

Κι εδώ είναι που μπαίνουν στο παιχνίδι οι μεγάλες εταιρείες του χώρου, "υιοθετώντας" ουσιαστικά αυτές τις παραγωγικές μονάδες και βοηθώντας ώστε το προϊόν τους θα είναι πάντοτε καλό, τη στιγμή που θα διατηρεί τη φυσιογνωμία του ως "παιδί" μίας μικρής και ανεξάρτητης επιχείρησης. Κάπως έτσι άλλωστε γιγαντώθηκε η βιομηχανία του ουίσκι, της βότκας και του gin στις ΗΠΑ αλλά και η αντίστοιχη της μπύρας σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Ευτυχώς για όλους, το craftsmanship της Ποτοαπαγόρευσης που ήθελε ποτά να αποστάζονται μέσα σε μπανιέρες και να είναι εξαιρετικά επισφαλή για την υγεία έχει αντικατασταθεί από όλες τις ορθές μεθόδους παραγωγής. 

Celebrities

Δεν αποτελεί μυστικό ότι κατά τη διάρκεια της Ποτοαπαγόρευσης πάρα πολλοί Αμερικανοί συγγραφείς αγάπησαν περισσότερο το ποτό. Αρκετοί από αυτούς μάλιστα ίσως και λίγο παραπάνω από όσο θα έπρεπε. Τους ακολουθούσαν μπόλικοι από τους stars του καλλιτεχνικού χώρου της εποχής.

> Διάβασε ακόμη: Η ιστορία πίσω από το Old Fashioned του Ryan Gosling στο Crazy, Stupid, Love

Σήμερα, βλέπουμε κάτι αντίστοιχο αλλά από έναν διαφορετικό ρόλο: Ολοένα και περισσότεροι celebrities ασχολούνται επιχειρηματικά με τον κόσμο των spirits, είτε ξεκινώντας δικά τους brands, είτε αποκτώντας μετοχές δημοφιλών ποτών, είτε αγοράζοντας αποστακτήρια.

Ασφαλώς, το πιο διάσημο παράδειγμα είναι εκείνο της τεκίλας Casamigos, που ξεκίνησε από τον George Clooney και τον Rande Gerber και τελικά αγοράστηκε από την Diageo έναντι ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.

Λιγότερο αλκοόλ

Τότε, το ποτό ήταν δύσκολο να βρεθεί. Πλέον, τείνει να μειωθεί, καθώς τα alcohol-free και τα low-ABV ποτά κερδίζουν συνεχώς δημοφιλία, με τον κόσμο του mixology να επικεντρώνεται αρκετά σε αυτά. 

> Διάβασε ακόμη: Μία θρυλική συλλογή ουίσκι γι' αυτόν το χειμώνα

Τα mixers 

Η ανεύρεση ποιοτικού αλκοόλ από μόνη της δεν αρκεί, καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων χρειάζεται και ένα τουλάχιστον ακόμη ενδιαφέρον συστατικό που θα συμπληρώνει την όλη εμπειρία. Αναμενόμενα λοιπόν, έχουν κάνει την εμφάνισή τους εξαιρετικά tonic waters, σόδες και ενδιαφέροντα αναψυκτικά - όπως είναι και τα εξαιρετικά Three Cents.

 


Διάβασε ακόμη για τα αθηναϊκά μπαρ που πέρασαν στην εποχή του concept, τον Simone Caporale που πιστεύει ότι τα μπαρ μπορούν να σώσουν τον κόσμο και πώς θα πιεις το ουίσκι σύμφωνα με τους Σκωτσέζους.