Λήσταρχοι: Το πρώτο ελληνικό γουέστερν κόμικ είναι γεγονός

Οι Παναγιώτης Τσαούσης και Βασίλης Χειλάς μας μίλησαν για το project που πέρασε από το crowdfunding στα περίπτερα, τους βίαιους ήρωες της ελληνικής επαρχίας και τα επόμενα σχέδιά τους.

Τι δουλειά έχει ένα ελληνικό γουέστερν στα περίπτερα; Το πρωτότυπο project των Παναγιώτη Τσαούση (σχέδιο) και Βασίλη Χειλά (σενάριο) ξεκίνησε από μία crowdfunding καμπάνια για να βρεθεί πριν λίγες μέρες κρεμασμένο στις "λαϊκές προθήκες" των περιπτέρων της πρωτεύουσας, εκεί, δηλαδή, που ο κόσμος έμαθε κι αγάπησε το pulp fiction. H θαρραλέα κίνηση των δημιουργών αφηγείται μία πολύ σκοτεινή ιστορία με φόντο την Ελλάδα του Μεσοπολέμου: ένα γουέστερν με πρωταγωνιστές όχι καουμπόηδες και ινδιάνους αλλά λήσταρχους, χωροφύλακες και ξεχασμένα πρόσωπα από τις εσχατιές της ελληνικής επαρχίας. Ας αφήσουμε όμως τους ανθρώπους πίσω από τους Λήσταρχους να μιλήσουν οι ίδιοι για τη δουλειά τους.

Είναι ο μεσοπόλεμος και η ανομία στην επαρχία της εποχής το ιδανικό σκηνικό για να στηθεί ένα ελληνικό γουέστερν;

Λήσταρχοι: Το πρώτο ελληνικό γουέστερν κόμικ είναι γεγονόςΒ.Χ.: Πιο ιδανικό δεν υπάρχει. Ειδικά μετά το διάταγμα του 1925 που έδινε αμνηστία σε όποιον ορεσίβιο ληστή παρέδιδε ζωντανό ή νεκρό άλλο ληστή στις αρχές, η πιο άγρια περιγραφή του Far West ωχριά μπροστά στις βιαιότητες που επακολούθησαν!

Κι όλ' αυτά σε ένα τόσο σκληρό και αφιλόξενο περιβάλλον όπως τα ελληνικά ορεινά τοπία.

Π.Τ.: Φυσικά η δράση και η βαρβαρότητα της εποχής είναι αξιομνημόνευτη, παρότι δεν έχει αξιοποιηθεί ούτε σε ταινίες, ούτε φυσικά και σε κόμικς. Αυτό λιγοστεύει τις πηγές για την μελέτη των ρούχων των όπλων και των σκηνικών που πρέπει να ξεκινήσουν από πρωτογενή βαθμό.

Λήσταρχοι

Μπορείτε να μας αναφέρετε κάποιες βασικές επιρροές πίσω από το έργο;

Β.Χ.: Σεναριακά οι επιρροές εντοπίζονται κυρίως στα φιλμ των Samuel Peckinpah και Sergio Leone. Με πολύ μελέτη σε αρχειακό υλικό που αφορά στη ζωή και στα έργα διαφόρων διάσημων Ληστάρχων και των συμμοριών τους και με εμβάθυνση στην επίσημη γλώσσα της εποχής και στις ντοπιολαλιές διαφόρων περιοχών.

Τελικά οι λήσταρχοι των αρχών του 20ου αιώνα είναι στυγνοί εγκληματίες, λαϊκοί ήρωες ή παρεξηγημένα ιστορικά πρόσωπα;

Β.Χ.: Είναι λίγο απ' όλα. Σχεδόν όλοι από αυτούς βγήκαν στο βουνό για πραγματικά σοβαρούς λόγους, ήταν θύματα του πολιτικού και κοινωνικού κατεστημένου που τους καταδίωκε σκληρά σε σημείο να μην έχουν άλλη επιλογή. Η ισχύ όμως και η φήμη που σίγα σιγά απέκτησαν τους διέφθειρε, οδηγώντας τους στις πιο αποτρόπαιες πράξεις, καθιστώντας τους στυγνούς εγκληματίες.

Λήσταρχοι εξώφυλλο

Σχετικά με το εξώφυλλο του πρώτου τεύχους: η γυμνή κοπέλα χρησιμοποιείται για να δελεάσει, να σοκάρει ή απλά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας;

Β.Χ.: Αποτελεί φυσικά αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας, αλλά και φόρο τιμής στα κλασικά εξώφυλλα των παραδοσιακών αμερικανικών κόμικς, με το κορίτσι να βρίσκεται σε δυσμενή θέση μπροστά στους βίαιους αρσενικούς. Ο Παναγιώτης βέβαια έδωσε μια πιο τολμηρή άποψη, που πράγματι παραπέμπει στα λαϊκά ιταλικά κόμικς του '70-'80 με τα οποία ανδρώθηκε μια γενιά! Σύμπτωση απολύτως καλοδεχούμενη!

Παναγιώτης Τσαούσης, σχέδιοΠ.Τ.: Τοποθετήθηκε μια σκηνή μέσα από το κόμικ, κάτι που είναι συνηθισμένη επίλογοι για εξώφυλλο. Βέβαια η λήψη έγινε από μια γωνία που θεωρήσαμε ότι είναι πιο ελκυστική από άλλες γωνίες μιας και δεν νομίζω ότι στην εποχή μας σοκάρει ένα γυμνό σώμα. Το κόμικ βέβαια έχει και κάποιες τολμηρές σκηνές προς απόδοση της ρεαλιστικότητας της ιστορίας, είναι όμως περιπέτεια και όχι ερωτικής θεματολογίας.

Λήσταρχοι 3

Πώς βιώσατε την περιπέτεια του crowdfunding; Σαν μία καινούργια εμπειρία ή ένα πολύ αγχωτικό "διαγώνισμα" που πρέπει να κανείς να περάσει τουλάχιστον τη βάση;

Β.Χ.: Για μένα ήταν μια πραγματική δοκιμασία! Η επίτευξη του στόχου έγινε αυτοσκοπός και με απορρόφησε σε τέτοιο βαθμό που σχεδόν εγκατέλειψα την πραγματική μου δουλειά! Απέδειξε βέβαια την ποιότητα του κόμικ, όμως μου δημιούργησε και αρκετές ημικρανίες που καλό θα ήταν να τις είχα αποφύγει!

Π.Τ.: Η καμπάνια ήταν σίγουρα ένα διαγώνισμα και με τον χρόνο να κυλάει χρειάζεται να βοηθήσει και η τύχη να το δουν οι κατάλληλοι άνθρωποι που θα τους συγκινήσει η θεματολογία και θα το στηρίξουν, όμως πρέπει και η δουλειά να έχει ένα επίπεδο, αλλιώς δεν έχει καμία ελπίδα, οπότε λειτούργησε σαν επιβεβαίωση της ποιότητας που ελπίζαμε ότι παρουσιάζουμε.

Λήσταρχοι 2

Η καμπάνια που τρέξατε ξεπέρασε τις προσδοκίες σας; Γιατί αποφασίσατε να πάει το κόμικς στα περίπτερα και μάλιστα σε συνέχειες;

Β.Χ.: Η καμπάνια απλώς ανέδειξε την αξία του κόμικ. Παράλληλα μας εφοδίασε και με ένα σημαντικό κέρδος που έκανε την κίνησή μας στα περίπτερα απείρως ασφαλέστερη. Το κόμικ είχε προαποφασιστεί να βγει έτσι. Απλά η καμπάνια ήταν μια προσπάθεια να δοκιμαστεί και σε αγγλόφωνο κοινό. Όσο για το format, είναι το πιο βιώσιμο όσον αφορά στο περίπτερο. Δε μπορείς να περιμένεις από κανένα να σου φτιάξει το τεράστιο graphic novel χωρίς ασφαλή και βέβαιη αμοιβή. Ο καλλιτέχνης και ο συγγραφέας πρέπει να αμείβονται σε τακτά διαστήματα, αν απαιτείς από αυτούς να αποδίδουν σε επαγγελματικό επίπεδο. Κι αυτό το προσφέρει μόνο το περίπτερο και το κόμικ με το συνδετήρα που είναι φτηνό και προσβάσιμο.

Αν όλα πάνε καλά και με τις "κλασικές" πωλήσεις ποιο είναι το επόμενο βήμα;

Β.Χ.: Η σειρά θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί στο πέμπτο τεύχος. Παράλληλα, η εκδοτική μας, που ξεκινά και νέο τίτλο το Μάρτη, θα αποκτήσει τα εφόδια να συνεχίσει ακάθεκτη μια προσπάθεια να επαναφέρει τα κόμικς στο ευρύ κοινό, να τους αφαιρέσει το cult status που τα χαρακτηρίζει την τελευταία δεκαετία. Κι αυτό γίνεται μόνο μέσω μεγάλων τιράζ, φτηνής τιμής και περιπτέρου.

Λήσταρχοι 4

Υπάρχει πιθανότητα να ζήσει κανείς από τα κόμικς στην Ελλάδα ή είναι όνειρο θερινής νυκτός; Αν όχι, τι θα προτείνατε σε ανθρώπους που τώρα κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον χώρο;

Β.Χ.: Είναι πολύ δύσκολο, αλλά όχι αδύνατο! Θα χρειαστεί όμως να δημιουργήσουμε πρώτα μια εγχώρια mainstream σκηνή, ώστε να ανοιχτούμε στο ευρύ κοινό που τα τελευταία χρόνια, μέσω των Cons δείχνει κάποιο νοσταλγικό ενδιαφέρον για το μέσο. Αλλιώς, θα συμβούλευα τον οποιονδήποτε που πιστεύει στον εαυτό του να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στην απέραντη αμερικανική σκηνή, που, παρ΄ ότι έχει συρρικνωθεί, ακόμη αναζητεί και μπορεί να απορροφήσει το πολύ μεγάλο ταλέντο.

Π.Τ.: Νομίζω ότι οι Έλληνες δημιουργοί που βιοπορίζονται από αυτή την τέχνη είναι κυρίως αυτοί που δουλεύουν με αμερικάνικες εταιρίες, οι υπόλοιποι για να βιοποριστούν θεωρώ ότι πρέπει παράλληλα να κάνουν και άλλες δουλειές, όπως γραφιστική και εικονογραφήσεις.΄Oμως ελπίζουμε ότι μια σειρά, με παρόμοια γραμμή με το δικό μας θέμα, που έχει ενδιαφέρον για τον μέσο Έλληνα και είναι ιστορικό και με μια αφήγηση περιπετειώδη και ζωηρή, μπορεί να είναι εμπορική. Το μέλλον θα δείξει.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Dear God, the Parthenon is still broken, το πρώτο φωτογραφικό βιβλίο του Γιώργου Λάνθιμου

Στην εισαγωγή του Dear God, the Parthenon is still broken υπάρχει ένα ακυκλοφόρητο ποίημα της Patti Smith το οποίο έγραψε με έμπνευση την ταινία.

Ήξερες πως ο Freddie στο Ripley είναι το non-binary παιδί του Sting;

Tο Eliot Sumner είναι o σικάτος φίλος του Dickie και ένας πολύ καλός λόγος επίσης να δεις τη σειρά στο Netflix.

Γραφει Γεωργια Πρεζα

Το 'Landmarks II - Το Σινεμά στο Κέντρο' συνεχίζεται στα ιστορικά σινεμά της Αθήνας

4 ιστορικά σινεμά στο κέντρο της Αθήνας, 4 θεματικές προβολές, 13 ταινίες για την Αθήνα.

Μία ιταλική ταινία κάνει θραύση στο Netflix παγκοσμίως

Είναι η πρώτη φορά που μία μη αγγλόφωνη ταινία φθάνει στο Νο. 1 του παγκόσμιου chart ταινιών.

Confidenza, ένα υπέροχο soundrack με την υπογραφή του Tom Yorke

Tο προηγούμενο με την υπογραφή του μπροστάρη των Radiohead ήταν αυτό για το remake της ταινίας Suspiria του Luca Guadagnino.