Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου και η ερμηνεία της φωτιάς

Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου μιλά στο Esquire και ερμηνεύει φωτιές, κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Γράφει: Ραφαέλλα Ράλλη 20 Δεκεμβρίου 2021

Πρώτη φορά τη συνάντησα το 2009 στην Πλατεία Αριστοτέλους, την είχα σταματήσει στο δρόμο για μία δήλωση σε ελεύθερο ρεπορτάζ χωρίς να έχουμε κανονίσει συνέντευξη. Μου έκανε τρομερή εντύπωση η ευγένειά της. Η επόμενη που μιλήσαμε ήταν 11 χρόνια μετά, το Μάιο του 2020, της είχα τηλεφωνήσει για να μου πει την playlist της καραντίνας της. Καμία αλλαγή, το ίδιο ενθουσιώδης και δεκτική όπως τη θυμόμουν. Στον ένα χρόνο που μεσολάβησε από τότε, η Πηνελόπη Αναστασοπούλου έβαλε το δικό της λιθαράκι στα θεμέλια του ελληνικού #MeToo, πράγμα αναμενόμενο για όσους έχουν καταλάβει πόσο "ξηγημένος" -ας μου επιτραπεί η λέξη- τύπος είναι. Δυναμική και εύθραυστη μαζί, εκφράζει την αλήθεια της γιατί πολύ απλά δε μπορεί να προσποιηθεί, θέτει τα όριά της, δίνει και δίνεται.

Διαβάζοντας την κουβέντα μας, που ξεκίνησε με θέμα το αυριανό της live με τη μπάντα της Mama Sings Fire στο Faust Bar Theatre Arts, καταλαβαίνεις πως έχει μάθει δια της δύσκολης οδού να ερμηνεύει φωτιές με το δικό της τρόπο, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Δίκαιο αν με ρωτάς. 

>Πώς προέκυψε το όνομα Mama Sings Fire; Αρχικά λεγόμασταν Mamacita on Fire, το όνομα είχε προκύψει από ένα vintage δίσκο που είχα στο σαλόνι μου. Μετά είχαμε μερικές ιστορικές συγκρούσεις με αποτέλεσμα να αποχωρήσει ένα μέλος και επειδή δε θέλαμε να κρατήσουμε αυτό το vibe παρότι μας άρεσε πολύ το προηγούμενο όνομα, ψάχνοντας να κάνω ένα αναγραμματισμό, μία παραλλαγή που θα έχει κάτι κοινό αλλά και κάτι νέο ταυτόχρονα και επειδή είχα γίνει μαμά, έκοψα το cita -που είναι κάτι πιο σέξι, έτσι κάνουν καμάκι οι άντρες στη Λατινική Αμερική- και γίναμε Mama Sings Fire. Το "η μαμά τραγουδάει φωτιές" έχει να κάνει πολύ με μένα, με το είδος μουσικής και τον τρόπο που παίζουμε τα κομμάτια στα lives μας. 

>Και τι παίζετε; Η μπάντα αυτή κάνει ένα πάρτι για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι. Παίζουμε '70s, '80s, '90s, το live μας ξεκινά αρκετά χορευτικά και καταλήγει σε πιο metal καταστάσεις τις πρώτες πρωινές ώρες. 

>Μου είπες ότι το Mamacita είχε και μία πιο σέξι χροιά. Αδυνατώ τελείως να πιστέψω πως δεν είσαι σέξι και ότι δε σε φλερτάρουν. Δε λέω τίποτα από αυτά. Καταρχάς είναι κάτι που δε με αφορά καθόλου πια. Και θα σου πω γιατί. Πλέον οι εποχές έχουν αλλάξει εντελώς, και εγώ έχω αλλάξει πολύ. Είμαι πια σε μία φάση της ζωής μου πολύ ολοκληρωμένη που ξαναβρίσκω τον εαυτό μου, την Πηνελόπη που ήταν πολύ καιρό στο πλάι για να μεγαλώσουν τα παιδιά της. Ακόμα μικρά είναι βέβαια, αλλά τουλάχιστον έχουν περάσει επτά χρόνια από τότε. Θέλω να πω ότι δεν κρίνω πια με το ίδιο μάτι τα πράγματα, τις καταστάσεις, τις γυναίκες.

Το "σέξι" για μένα είναι κάτι πιο εσωτερικό. Το sexiness, το mojo, όλες αυτές οι ωραίες λέξεις δεν έχουν να κάνουν με την εξωτερική εμφάνιση σχετίζονται περισσότερο με την πνευματικότητα. Κατάλαβες; Οπότε κι εγώ, περνώντας αυτήν την πιο εσωτερική φάση της ζωής μου, το σέξι, το ονομάζω ερωτισμό, είναι κάτι πιο classy για μένα. Τώρα αν η ερώτηση είναι αν μου την πέφτουν, όχι δε μου την πέφτουν.

>Όπως και να έχει, αισθάνεσαι σέξι, έτσι δεν είναι; Ξέρεις τι, είναι λίγο σε δεύτερη μοίρα όλο αυτό. Είναι τόσα άλλα τα επίθετα που με χαρακτηρίζουν αυτή τη στιγμή, πιο βαρύγδουπα...

>Πες μου μερικά. Μαμά καταρχάς. Πιο μαμά δε γίνεται (γέλια). Και δεν είμαι μαμά μόνο για τα παιδιά μου. Το κομμάτι του Mamacita που λέγαμε, μπορεί να ήταν πιο σέξι όταν ήμουν πιο νέα, αλλά σχετιζόταν πολύ και με ένα κομμάτι του χαρακτήρα μου που ήταν πάρα πολύ προστατευτικό με τους ανθρώπους που αγαπούσα και αγαπώ. Οπότε γενικά ήμουν πάντα μία γυναίκα γεννημένη μαμά. Με ένοιαζε πάντα τι γινόταν δίπλα μου, έδινα και δίνω πάντα χρόνο στο θέμα που έχει ο διπλανός μου ανεξαρτήτως σοβαρότητας. Είναι κάτι που με χαρακτηρίζει, οπότε ναι, το μαμά είναι το πιο σοβαρό και πολύπλευρο επίθετο που μπορεί να μου δώσει κάποιος. 

To ελληνικό #MeToo, το θέατρο και ο ρόλος των ΜΜΕ

>Άρα οι αποκαλύψεις στο πλαίσιο του #MeToo έγιναν κυρίως από αυτήν σου την τάση να θες να προστατεύσεις τις γυναίκες από αντίστοιχα περιστατικά; Νομίζω ναι. Το δικό μου περιστατικό μόνο του δε θα μπορούσε να φέρει μόνο του μία τεράστια αλλαγή, δυστυχώς. Ήταν όμως μία δήλωση δύναμης για να μπορέσει να δώσει βήμα σε κάποιον άλλον, να πάρει κουράγιο για να κάνει τη δική του. Ήταν μία ανάγκη να είναι ο κόσμος μας καλύτερος, απαλλαγμένος από τη βία. 

>Έχουμε μία Πηνελόπη που είναι μαμά (βλέπεις, το βάζω πρώτο), ηθοποιός, τραγουδίστρια, ενίοτε ραδιοφωνική παραγωγός, ακτιβίστρια... Τι φάση με σένα, πώς τα συνδυάζεις όλα; Κοιμάσαι καθόλου; Δεν κοιμάμαι είναι η αλήθεια. Κοιμάμαι ελάχιστα και όταν κοιμάμαι σκέφτομαι πολύ (γέλια). Η αλήθεια είναι ότι μου λείπει αυτό και είμαι σε μία φάση που προσπαθώ να βρω τρόπους να μην ξοδεύομαι πολύ γιατί μου στερεί από τη χαρά μου, αλλά όλα όσα κάνω, πραγματικά τα απολαμβάνω. Αυτό είναι το μυστικό, δεν κάνω τίποτα που με καταπιέζει.

Πάνω στη σκηνή ξεκουράζομαι. Έρχομαι στο θέατρο δύο ώρες νωρίτερα για αυτόν τον λόγο, για να μπορώ να μπαίνω σε αυτό το mood που είναι και για μένα μία προσωπική διασκέδαση. Και το κομμάτι της μπάντας, το κάνω για να περνάω κι εγώ καλά, για να βγαίνω έξω γιατί η διασκέδασή μου είναι τα lives και μου επειδή η πανδημία μου τα έχει στερήσει τα τελευταία δύο χρόνια είναι το μόνο πράγμα -πέρα από το θέατρο- που μπορώ να κάνω για να περάσω ωραία. 

>Η επιθεώρηση σαν είδος έχει περάσει από διάφορα κύματα, έχει αμφισβητηθεί αρκετά στο παρελθόν όσον αφορά στην ποιότητα. Πόσο επίκαιρη είναι σήμερα μία επιθεώρηση, όπως "Η Κυρία Επιθεώρηση" στην οποία πρωταγωνιστείς; Η επιθεώρηση έχει περάσει από πάρα πολλά στάδια. Στη δεκαετία του '80-'90 άρχισε να γίνεται πιο "ελαφριά" στο περιεχόμενο, αλλά τα προηγούμενα χρόνια έγραφαν μουσική για επιθεωρήσεις ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζηδάκις. Αν μη τι άλλο, ήταν πάρα πολύ ποιοτική σαν είδος. Μία ατάκα της Ελένης Καστάνη στην παράσταση τα λέει όλα, η επιθεώρηση είναι διαχρονική, αφορά την επικαιρότητα και εξαρταται από τον τρόπο με τον οποίο τη χειρίζονται οι δημιουργοί της.

>Διάβασε ακόμη: Η νέα γενιά των soundtrackers

Η συγκεκριμένη παράσταση είναι μία ιστορική αναδρομή, προσαρμοσμένη στο σήμερα με εξαιρετικές ερμηνείες, υπέροχα κοστούμια, ο κόσμος συμμετέχει και απαντά, είναι ασύλληπτες οι αντιδράσεις του στο τέλος της. Είμαι πολύ υπερήφανη που είμαι σε αυτήν τη δουλειά. 

>Μου λες πως όλα εξαρτώνται από το πώς χειριζόμαστε και αντιμετωπίζουμε εμείς τα πράγματα. Τελευταία έχει τεθεί ένα θέμα για τις δημοσιογραφικές ερωτήσεις. Τα ΜΜΕ υποβοηθούν σε μερικές περιπτώσεις το διχασμό; Πολύ όμορφα απάντησε η Μαίρη Συνατσάκη σε μία ερώτηση που της έκαναν, η οποία είπε κάτι του στυλ σταματήστε να με ρωτάτε τι πρέπει να κάνουν οι γυναίκες για να προστατευθούν, η ερώτηση πια δεν είναι αυτή. Πράγματιμ η ερώτηση είναι τι πρέπει να κάνουν οι άντρες για να μην είναι έτσι όπως είναι τα πράγματα. 

>Και μετά θα γυρίσει κάποιος να σου πει, "μα εσείς μεγαλώνετε τους άντρες". Τέλειο; Ας μην το πάμε εκεί. Όλοι έχουμε ένα μερίδιο ευθύνης σε όλες τις καταστάσεις. Τελευταία είμαι πάρα πολύ σκληρή με τους δημοσιογράφους. Σκληρή με πολλή αγάπη, μη με παρεξηγήσεις. Και χθες το βράδυ, ήρθαν να πάρουν κάποια πλάνα από το Σκρουτζ The Musical και προτού ανοίξει η κάμερα τους εξήγησα ότι θα μιλήσω μόνο για την παράσταση, να μη μου κάνουν οποιαδήποτε άλλη ερώτηση. Αποκρίθηκαν, εμείς θα την κάνουμε και μην απαντήσεις. Και τους είπα ότι δε θα γίνει κάτι τέτοιο, γιατί εσείς θα παίξετε την ξινή μου μούρη όταν δε θα θέλω να απαντήσω σε κάτι που με ρωτάτε και δε μπορώ να το δεχτώ γιατί δε θα είμαι εκεί στο μοντάζ. Μου λένε, "Μα..", και τους λέω πείτε ότι δε με είδατε, φεύγω.

Ο καμεραμάν είπε εκείνη τη στιγμή στην κοπέλα που είχαμε αυτήν τη στιχομυθία, "στο λέει με αγάπη, σε νιώθει". Τον ευχαρίστησα γιατί ακριβώς αυτό έκανα. Καταλαβαίνω ότι τους βάζουν να το κάνουν, αλλά κι αυτοί από μόνοι τους πρέπει σε κάποια στιγμή να πατήσουν πόδι και να ξέρουν ποιον έχουν απέναντί τους και τι τον ρωτούν. 

Η ακούσια τηλεοπτική αποχή

>Μήπως αισθάνθηκες πως πρέπει να σε προστατεύσεις ακόμη περισσότερο και ως απόρροια των αποκαλύψεων και της υπερέκθεσης του 2021; Κοίταξε να δεις, δεν υπερεκτέθηκα εγώ, γιατί δεν έβγαινα να μιλήσω για πάρα πολύ καιρό. Και τώρα όποτε το κάνω, είμαι πάρα πολύ φειδωλή γιατί δεν έχω και τίποτα να πω. Ή μάλλον έχω πάρα πολλά να πω απλώς δεν τα λέω δημόσια, τα λέω εκεί που πρέπει να τα πω. Δε με ενδιαφέρει αυτού του είδους η έκθεση έτσι κι αλλιώς. 

>Κάπου σε είδα να λες ότι δεν είναι επιλογή σου να μη βρίσκεσαι φέτος στην τηλεόραση. Σοβαρολογούσες; Ναι, φυσικά. 

>Πιστεύεις... Ναι, το πιστεύω, ξέρω τι θα με ρωτήσεις. Πιστεύω ότι έχει να κάνει πάρα πολύ με την καταγγελία, πιο πριν δεν είχα ποτέ θέμα με προτάσεις. Φέτος ήταν η μόνη χρονιά που μου τηλεφωνούσαν κάθε μέρα από όλα τα κανάλια, να βγω σε όλα τα δελτία ειδήσεων, στα πιο "σοβαρά" talk show για να μιλήσουμε για αυτό το θέμα. Κανείς δε με πήρε για να μου προτείνει δουλειά βάσει των δυνατοτήτων μου ως ηθοποιός ή παρουσιάστρια για παράδειγμα. Και κάθε φορά που με παίρνουν, τους το λέω, ότι αυτό που κάνετε με προσβάλλει. Δε θα μιλήσω σε κανέναν και για τίποτα, μέχρι να με φέρετε σε επαφή με τους ανθρώπους που έχουν επιλέξει να θέλουν αυτό το κομμάτι μόνο και όχι αυτό της δουλειάς μου. Γιατί είμαι επαγγελματίας, από αυτό ζω. 

>Διάβασε ακόμη: Jean-Michel Jarre, είσαι πάντα τόσο cool;

>Έχω σοκαριστεί. Ότι τι, ότι είσαι ο επιθετικός τύπος και θα δημιουργήσει θέμα; Δεν ξέρω, αυτό που λες είναι εικασία. Αυτό θα το συζητούσα για παράδειγμα με τον άντρα μου στο σπίτι μου, δε μπορώ να πω δημόσια κάτι τέτοιο, διότι δεν το γνωρίζω. Οι μόνες κρούσεις που είχα μέχρι στιγμής πάντως από τα κανάλια ήταν για τις δηλώσεις μου και για τίποτα άλλο. 

Η επίγευση του 2021 και η αγάπη μέσα μας

>Στα κορίτσια σου έχεις πει κάτι για όλα αυτά; Δεν έχω πει τίποτα, είναι πάρα πολύ μικρά. Έχουν μόνο συναισθηματική νοημοσύνη, δεν έχουν κριτική σκέψη για να μπορέσω να τους εξηγήσω τι έχει συμβεί. Έχω πει όμως διάφορα πράγματα σε σχέση με αυτό, με αφορμές που έχω πάρει από το σχολείο τους και από την καθημερινότητα. Για τον τρόπο που ντύνονται για παράδειγμα, έχω ακούσει την κόρη μου να λέει ότι αυτό θα αρέσει πάρα πολύ στις φίλες μου ή στα αγόρια και της έχω εξηγήσει ότι σημασία έχει να αρέσει στην ίδια. Δε ντυνόμαστε για να αρέσουμε σε κάποιον άλλο, αλλά σε εμάς. Βάλε ό,τι θέλεις, αλλά θέλω να αρέσεις σε εσένα. Προσπαθώ να τους περάσω τα ουσιαστικά μηνύματα για τη ζωή με τέτοιο τρόπο, χωρίς τους μιλήσω για ένα τέτοιο γεγονός διότι αυτήν τη στιγμή ακόμη δεν είναι έτοιμες να το αντιμετωπίσουν. 

>Στο Instagram έχεις γράψει κάτι που είναι μεγάλη αλήθεια: "Εσύ είσαι ο πιο αγαπημένος σου άνθρωπος". Τους το έχεις πει αυτό; 
Δεν το έχω πει για μένα προφανώς, το έχω πει στο πλαίσιο της ενδυνάμωσης, για τις γυναίκες που νιώθουν εξάρτηση από κάποιον άλλο άνθρωπο. Αν εσύ δεν αγαπάς τον εαυτό σου στο μέγιστο, πώς θα αγαπήσεις κάποιον άλλο στο μέγιστο; Διαφορετικά, είναι παράνοια αυτό. 

>Είναι αρκετοί που το ερμηνεύουν αυτό ως εγωισμό. Είναι μάλλον πιο εγωιστικό να περιμένεις ο άλλος να σε αγαπήσει ντε και σώνει επειδή εσένα σου αρέσει κάποιο χαρακτηριστικό στην εμφάνισή του ή την προσωπικότητά του. Δεν είναι εγωισμός να αγαπάς τον εαυτό σου, το σώμα σου είναι ο ναός σου. Αν αγαπάς ένα θεό, ο θεός είναι μέσα σου. Εσένα πρέπει να αγαπάς. Αυτό προσπαθώ να επικοινωνήσω. 

>Τι γεύση σου αφήνει το 2021; Δε μπορώ να σου πω ακόμα. Έχω ταλαιπωρηθεί αρκετά αυτή τη χρονιά και είμαι ένας άνθρωπος που έχει δουλέψει αρκετά με τον εαυτό του για να έχει αντέξει σε αυτά τα ακραία σημεία κούρασης και στεναχώριας με όλα όσα έγιναν σε παγκόσμιο, τοπικό και κοινωνικό επίπεδο. Ξέρεις με τις γυναικοκτονίες, τις φωτιές, τη φτώχεια, με τον κοινωνικό αποκλεισμό, με το να μην έχω επιλογή για το δικό μου το σώμα αλλά να πρέπει να μου επιβάλλεται κάτι για να μπορώ να κυκλοφορώ ελεύθερος στο δρόμο... Παλεύω πάρα πολύ με όλα αυτά τα πράγματα, δεν είμαι σε θέση να σου δώσω μία σαφή απάντηση, φιλοσοφική. Θα ήταν λάθος, στα επόμενα χρόνια λογικά θα μπορέσω να το κάνω πιο ώριμα. 

>Τα αντανακλαστικά της κοινωνίας στο πλαίσιο όσων έχουν συμβεί τελευταία πώς σου φαίνονται; Βελτιωνόμαστε καθόλου; Θα σου πω κάτι που λέω τελευταία συχνά στις συνεντεύξεις μου. Θεωρώ ότι ζούμε την απόλυτη μάχη του καλού με το κακό. Γιατί υπάρχει μία μερίδα κόσμου με μεγάλη ενσυναίσθηση, που είναι πάρα πολύ υποψιασμένη, που βοηθάει πάρα πολύ, υπάρχει πάρα πολύς κόσμος που λειτουργεί σε πλαίσιο αυτοεξέλιξης και ταυτόχρονα υπάρχει και όλη αυτή η βία, τα νεύρα, η οργή... Και δε νομίζω ότι υπάρχει δικαστής εδώ. Δεν υπάρχει κάποιος να πει "ώπα παιδιά, αυτό είναι το σωστό". 

>Τι θα ακούσουμε λοιπόν στο Faust στις 21/12 και 05/01; Θα ξεκινήσουμε πολύ δυνατά και χορευτικά με rock του 2000 από Clutch, Arctic Monkeys, Raveonettes, Violent Femmes κλπ, θα περάσουμε σε ένα πιο εναλλακτικά χορευτικό μέρος. Θα είναι μία μικρή έκπληξη σε σχέση με αυτό που κάνουμε συνήθως και θα έχει μέσα διασκευές από No Doubt, Jamiroquai, Moloko κλπ και μετά θα περάσουμε σε πιο '70s καταστάσεις με Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Guns N' Roses, θα καταλήξουμε σε Iron Maiden, System of a Down, Metallica, παίζουμε πολλά τέτοια. Το set μας διαρκεί περίπου τρεις ώρες, αλλά όλα διαμορφώνονται από τη διάθεση του κόσμου, έχουμε παίξει και περισσότερο. 

*Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου με τη μπάντα της Mama Sings Fire εμφανίζεται για δύο lives στο Faust Bar Theatre Arts (Καλαμιώτου 11) στις 21/12 και 05/01, καθώς και στις παραστάσεις "Η Κυρία Επιθεώρηση" στο Θέατρο Βέμπο και "Σκρουτζ The Musical" στη σκηνή του Θεάτρου Κάτια Δανδουλάκη.

 

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

 

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Το νέο τραγούδι των Pearl Jam είναι εμπνευσμένο από τον Donald Trump

Ο τραγουδιστής και συνθέτης Eddie Vedder, είπε στους Times ότι το τραγούδι αντιπροσωπεύει μια έκκληση για ενότητα.

Αυτό που κάνει η Τάμτα στο Smut δε θα το δεις πουθενά αλλού

Βρεθήκαμε στο show με το οποίο η Τάμτα αλλάζει την κλασική αθηναϊκή νυχτερινή διασκέδαση.

Νέο trailer για το Deadpool & Wolverine με τους Ryan Reynolds και Hugh Jackman

Όλα όσα πρόκειται να δούμε στις 26 Ιουλίου.

Ο Tom Holland έχει κάτι να πει για το Spider-Man 4

"Οφείλω τη ζωή και την καριέρα μου στο Spider-Man...".

Αν σου λείπει το Line of Duty, τότε ξέρουμε τι πρέπει να δεις

Η εν λόγω παραγωγή έρχεται για να καταδείξει τα κακώς κείμενα της αστυνομίας στη σύγχρονη εποχή.

Γραφει Γιαννης Σπανος

Το Rebel Moon - Part Two: The Scargiver δεν έσωσε τον Zack Snyder

Μεταξύ μας, σπάνια ένα sequel είναι καλύτερο από τον προκάτοχό του.

Γραφει Γιαννης Σπανος