Softie, ο φετινός νικητής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Προσοχή, ακολουθούν μερικά spoilers για την πλοκή της ταινίας.
Αν και φέτος δεν καταφέραμε να παραβρεθούμε στη διοργάνωση, μαθαίνουμε ότι το 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έζησε μία από τις καλύτερες χρονιές του. Είχαμε ήδη πάρει μία γεύση για τα highlights από τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, αλλά ως γενικότερη επίγευση μένει η ανάγκη του κόσμου να επιστρέψει στους κινηματογράφους, στις αίθουσες που έχει αγαπήσει. Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ (Nanouk Leopold, Roland Vajs, Michelle Valley) απένειμε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας - Χρυσός Αλέξανδρος "Θόδωρος Αγγελόπουλος" που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ στη γαλλική ταινία Softie ("Τρυφερούδι") του Samuel Theis.
Η πλοκή
Ο Johnny (Aliocha Reinert) είναι ένα 10χρονο αγόρι με μακριά χρυσά μαλλιά που ζει σε δημόσια δομή στέγασης στην ανατολική γαλλική περιοχή της Αλσατίας-Λωρραίνης. Σε αντίθεση με τη σκληρή αλλά, με τον τρόπο της, στοργική μητέρα του, Σόνια (Mélissa Olexa), ο Johnny είναι ήπιων τόνων και ευαίσθητος.
Προτεραιότητά του, όταν η οικογένειά του φεύγει από το διαμέρισμα του κακοποιητικού συντρόφου της μητέρας του στον πρόλογο της ταινίας, είναι να σώσει τα ψάρια του και να τα τοποθετήσει σε μία νέα δεξαμενή προτού εξαντληθεί το οξυγόνο στις γεμάτες νερό πλαστικές σακούλες τους. Η φροντίδα που βγαίνει σχεδόν αντανακλαστικά στον Johnny για τα ζωντανά πλάσματα μερικές φορές έρχεται σε σύγκρουση με το περιβάλλον του.
Για παράδειγμα, αγόρια στην ηλικία του αρχίζουν να παρενοχλούν εκείνον και τον σκύλο κατά την επιστροφή τους από βόλτα, όπως βλέπουμε αργότερα στην ταινία. Η μητέρα του, όπως είναι αναμενόμενο, τρέχει να τον σώσει, αλλά τους βάζει ταυτόχρονα και τις φωνές για να τον σκληραγωγήσει για τις επόμενες φορές που θα αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις στη ζωή του.
Μία δεύτερη ματιά
Το Softie του σεναριογράφου και σκηνοθέτη Samuel Theis έχει όλα τα συστατικά ενός εμπνευσμένου κοινωνικού δράματος στο οποίο ειδικεύεται το Χόλιγουντ: Ένας νεοφερμένος δάσκαλος σε ένα δημοτικό σχολείο διακρίνει δυνατότητες σε ένα όχι ιδιαίτερα δημοφιλή μαθητή του. Η μητέρα του παιδιού, η οποία έχει καταρρακωθεί από τις απαιτήσεις μίας φτωχής ζωής που έζησε μέσα στη φτώχεια, απορρίπτει την αυξανόμενη συμπάθεια του γιου της για το δάσκαλό του και μία παρεξήγηση σχετικά με τη σχέση τους οδηγεί σε μία σύγκρουση που καταλήγει να εξελιχθεί σε δοκιμασία ενηλικίωσης.
Ωστόσο, η αφήγηση του Theis για την ταξική ανασφάλεια είναι κάπως μπερδεμένη, χωρίς να παραπέμπει σε τυπικό μελόδραμα που θρηνεί την ατυχία που βιώνει η νεολαία της κρίσης. Αντί να διδάξει ένα μάθημα, το Softie φαίνεται να ενδιαφέρεται πολύ περισσότερο για την απόδοση της ιστορίας ως εμπειρία στους θεατές.
Ο μικρός Reinert δεν εστιάζει σε κορώνες υποκριτικής -καλύτερα κιόλας- και ο Theis χρησιμοποιεί την απειρία του προς όφελος της ταινίας, καθώς η συγκρατημένη ερμηνεία του φαίνεται να ταιριάζει με την πραότητα και την εσωτερικότητα του χαρακτήρα. Όταν συναντά και κερδίζει το θαυμασμό του νέου του δασκάλου, του κυρίου Adamski (Antoine Reinartz), αρχίζει να ανοίγεται λίγο, αλλά τα συναισθήματά του δεν αποκαλύπτονται σε ένταση παρά μόνο ελάχιστα. Όταν ένα βράδυ μετά το σχολείο κατασκοπεύει τον Adamski και τη φίλη του, Nora (Izïa Higelin) περνώντας ένα βράδυ στο άνετο σπίτι τους, όλοι αναρωτιούνται τι μπορεί να περνάει από το μυαλό του.
Μία παρόμοια αμφιθυμία εντοπίζεται και σε μεταγενέστερη σκηνή, κατά την οποία ο Adamski και η Nora πάνε τον Johny σε μια έκθεση μουσείου αργά το βράδυ. Η σκηνή ολοκληρώνεται απότομα με μία αρχικά αινιγματική εικόνα που αποδεικνύεται ότι είναι ένα είδος υπερβολικής μεταφοράς αναφορικά με τα συναισθήματα που προβάλλει ο Johnny στον δάσκαλό του: Από την οπτική γωνία του νεαρού αγοριού, βλέπουμε το όμορφο προφίλ του Adamski, λουσμένο στο φως ενός βίντεο εικαστικής εγκατάστασης.
Ο Theis μάλλον προτιμά να καταδείξει και να εστιάσει πολύ περισσότερο στον πόνο που προκύπτει από μικρά λάθη και παρεξηγήσεις παρά για το μεγάλο δράμα. Ωστόσο, το Softie μάλλον παίρνει προβάδισμα από το κινηματογραφικό εγχείρημα Cuties της Maïmouna Doucouré που καταπιάνεται με τη σεξουαλικότητα των περιθωριοποιημένων Γάλλων προεφήβων. Παρέχοντας μία απλή αλλά ξεκάθαρη ματιά στην εμπειρία του queer αυτοπροσδιορισμού σε ένα περιβάλλον που μόνο φιλικό δε μπορεί να χαρακτηρισθεί για κάτι τέτοιο, το Softie είναι ένα αξιοσημείωτο φρεσκάρισμα του κοινωνικού δράματος με θέμα την ενηλικίωση.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Ξεκίνησε η διάθεση των εισιτηρίων για το live των Offspring στο Release Athens 2026
Η πώληση των εισιτηρίων ξεκίνησε σήμερα στις 12:00 και καλό είναι να μην καθυστερείς αν ενδιαφέρεσαι για την εμφάνισή τους με τους Bad Religion διότι ήδη φλερτάρουν με το sold out.
COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD: Το χριστουγεννιάτικο κανάλι-θεσμός της COSMOTE TV επιστρέφει με πάνω από 130 ταινίες για όλη την οικογένεια
Το προσωρινό κανάλι COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD φέρνει περισσότερες από 130 ταινίες, 25 πρεμιέρες και συνεχή χριστουγεννιάτικη δράση από 5/12 έως 7/1. Το απόλυτο εορταστικό τηλεοπτικό πρόγραμμα.
Η 5η σεζόν του Stranger Things σπάει όλα τα ρεκόρ στο Netflix
Η πέμπτη σεζόν του Stranger Things σημειώνει τη μεγαλύτερη αγγλόφωνη πρεμιέρα στην ιστορία του Netflix και συνεχίζει δυναμικά. Πώς τα νέα επεισόδια κυριαρχούν στα global charts.
Ποιο τραγούδι του Prince βασίζεται σε αληθινό έγκλημα
Μια πιο προσωπική ματιά στον Prince και την εποχή του Controversy: πώς προσέγγισε τη μουσική, τι τον έκανε ξεχωριστό και γιατί εξακολουθεί να μας απασχολεί μέχρι σήμερα.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΤο κόλπο που έκανε ο James Cameron στον "Τιτανικό"-γλίτωσε πολλά εκατομμύρια
Ο James Cameron αποκάλυψε την απλή και έξυπνη τεχνική που χρησιμοποίησε για να εξοικονομήσει χρήματα στα γυρίσματα του Titanic. Ένα απροσδόκητο trick πίσω από μια ιστορική υπερπαραγωγή.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΣτην ταινία Blair Witch Project είδαμε τη μάγισσα, αλλά δεν το κατάλαβε κανείς
Μια θεωρία για το Blair Witch Project υποστηρίζει ότι τελικά είδαμε τη μάγισσα κανονικά στην ταινία, απλώς κανείς δεν το πρόσεξε. Και όλα οδηγούν σε μια πολύ συγκεκριμένη σκηνή, που απαιτεί παρατηρητικότητα.
Γραφει Παυλος Κρουστης