Γιατί διχάζει η βράβευση του Joker στη Μόστρα

Kάποιοι περίμεναν από το Φεστιβάλ Βενετίας το κάτι διαφορετικό. Και το φεστιβάλ τους το έδωσε.

Γράφει: Χριστίνα Φαραζή 14 Σεπτεμβρίου 2019

Το Joker του τρεις φορές υποψήφιου για Όσκαρ Joaquin Phoenix (The Master, Walk the Line) και του ευφυούς Todd Phillips (Hangover, Σκυλιά του Πολέμου) απέσπασε το περασμένο Σάββατο τον Χρυσό Λέοντα στο φετινό, 76ο Φεστιβάλ της Βενετίας. Ένα φιλμ που επικεντρώνεται στη γέννηση του αντίπαλου δέους του Batman, του εμβληματικού κακού του σύμπαντος της DC Comics, όπως ξεπήδησε από την περιθωριακή προσωπικότητα ενός μοναχικού ανθρώπου στην εχθρική Γκόθαμ των ‘80ς, που ποτέ δεν του έδωσε μία ευκαιρία.

Ο Phoenix στα 44 του παραδίδει μία από τις καλύτερες ερμηνευτικές στιγμές της καριέρας του, γεγονός που έκανε τους περισσότερους να πιστεύουν ότι θα ήταν ο νικητής του βραβείου αντρικής ερμηνείας στη Μόστρα. Η πραγματικότητα όμως τους διέψευσε, ξεπερνώντας ίσως και τις φιλοδοξίες της ίδιας της παραγωγής του Joker.

Γιατί διχάζει η βράβευση του Joker στη Μόστρα

Τα νέα διαδόθηκαν γρήγορα και σίγουρα έφτασαν στην Αμερικάνικη Κινηματογραφική Βιομηχανία και από εκεί στα Όσκαρ. Κάποιοι χειροκρότησαν τους ανθρώπους της διοργάνωσης για την αναπάντεχη επιλογή τους, ενώ κάποιοι άλλοι αναρωτήθηκαν: Ήρθε πραγματικά η στιγμή για να κερδίσει μία ταινία για ένα διάσημο ήρωα κόμικς σαν τον Joker το μεγαλύτερο βραβείο σε ένα από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ στον κόσμο;

ΤΖΟΚΕΡ

Οι πρώτοι υποστηρίζουν ότι επιτέλους οι κινηματογραφικοί θεσμοί συνομίλησαν με την εποχή τους, έλαβαν υπόψιν την τάση που έχει διαμορφωθεί στην ποπ κουλτούρα και δικαίωσαν το κινηματογραφικό είδος που την τελευταία δεκαετία γνωρίζει μία απίστευτη άνθιση και έχει παραδώσει σουπερηρωικά "διαμαντάκια" (Wonder Woman, Avengers). Με τη σειρά τους, οι δεύτεροι, κάνουν λόγο για μία επιπόλαιη απόφαση, που έρχεται σε κόντρα με τη φιλοσοφία του φεστιβάλ να τιμά ταινίες που δεν κινούνται σε μαζικής κατανάλωσης παραγωγές, να προτείνει το κάτι διαφορετικό που μας βγάζει από την comfort zone των κινηματογραφικών συνηθειών μας και να ανοίγει νέους ορίζοντες.

Αν και το Joker (με βαθμολογία 9,6 στο IMDB, παρακαλώ) ακολουθεί την πεπατημένη όσον αφορά τη συνταγή -ένας σταρ+ένα έργο+μία επιρροή από την ποπ κουλτούρα- που αγαπά η βιομηχανία, αλλά και τα φεστιβάλ καθώς την εντάσσουν πάντα στο διαγωνιστικό τους πρόγραμμα (βλέπε για παράδειγμα The King Timothée Chalamet + Shakespeare + Game Of Thrones), δεν είναι μία κλασική ταινία σούπερ ηρώων, εμπνευσμένη από τον κόσμο των κόμικς. Για την ακρίβεια, δεν χαρακτηρίζεται από τους δημιουργούς της ως τέτοια, αλλά ως ένα ψυχολογικό θρίλερ. Εμείς θα προσθέταμε ένα πολιτικό και ψυχολογικό νεονουάρ που δεν έχει τη δομή και τη θεματική αντίστοιχων ταινιών, όπως αυτών της Marvel. Διαθέτει ρεαλιστική βία, που παραπέμπει απευθείας στο New Hollywood των 70s και σε δημιουργούς όπως οι Martin Scorsese, Michael Gimino και Francis Ford Coppola. Γιατί λοιπόν να καταχειροκροτείται ο Χρυσός Φοίνικας στον "Ταξιτζή" του Scorsese στις Κάννες το 1976 και να σοκάρεται μερίδα της κοινής γνώμης από τον Χρυσό Λέοντα στον Joker του Phillips εν έτει 2019;

Από ποια πλευρά και να το δούμε, το φετινό Φεστιβάλ Βενετίας πρότεινε κάτι διαφορετικό. Τώρα αν αυτό είναι διαφορετικά καλό ή κακό, μένει να αποδειχθεί. 

Το Joker θα ανοίξει στις ελληνικές αίθουσες στις 3 Οκτωβρίου 2019 από την Tanweer.

Από: Esquire IT


Φωτογραφίες © Getty Images

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Σε κατάταξη οι ηθοποιοί που υποδύθηκαν τον Joker

Ποιος χαμογέλασε πιο τρομακτικά και σαρδόνια, υποδυόμενος τον villain με το αιώνιο χαμόγελο;

Ο Τάκης Σπυριδάκης ήταν πολύ ωραίος τύπος

Το πιο χαρακτηριστικό πρόσωπο του ελληνικού σινεμά ήταν πολύ περισσότερα από απλά μία rock φάτσα.