
O Pedro Almodovar μέσα από τα δικά του λόγια
Ο σπουδαίος Ισπανός σκηνοθέτης έκλεισε τα 71 του χρόνια και θυμόμαστε τα Μαθήματα Ζωής που έδωσε στο Ισπανικό Esquire τον Σεπτέμβριο του 2016.

Ο σπουδαίος Ισπανός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός Pedro Almodovar έχει γράψει, σκηνοθετήσει και παραγάγει περίπου 30 ταινίες. Γεννήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 1949 στο Calzada de Calatrava στην περιοχή του Αλμάγρο στην Ισπανία και στα 16 του μετακόμισε στη Μαδρίτη και ασχολήθηκε με διάφορες δουλειές του ποδαριού, αφού λόγω της δικτατορίας του Φράνκο ο ισπανικός κινηματογράφος δεν ήταν ιδιαίτερα ανεπτυγμένος. Δούλεψε για 12 χρόνια στον ισπανικό οργανισμό τηλεπικοινωνιών και έτσι κατάφερε να αγοράσει την πρώτη του κάμερα, μια Super 8.
Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία είναι το Η Πέπι, η Λούσι, η Μπομ και τα άλλα κορίτσια που ολοκληρώθηκε με πολλές δυσκολίες το 1980. Ακολούθησαν πολλές ταινίες,στις οποίες υπογράφει ο ίδιος και το σενάριο, που έφεραν και τη διεθνή αναγνώριση για το σκηνοθέτη.
Μόλις έκλεισε τα 71 του χρόνια και θυμόμαστε τα Μαθήματα Ζωής που έδωσε στο Ισπανικό Esquire τον Σεπτέμβριο του 2016.
> Όταν κοιτάζομαι στον καθρέφτη, δε βλέπω κάτι το εξαιρετικό. Βλέπω κάποιον με το παρουσιαστικό ενός εργάτη που μπορεί να δεις σε πίνακα του Goya.
> Για να καταλάβεις τις γυναίκες, αρκεί να τους αφιερώσεις την προσοχή σου. Αυτό φτάνει. Ο William Burroughs ισχυρίζεται ότι οι γυναίκες είναι διαφορετικό είδος, αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια.
> Τη μεγαλύτερη επιρροή τη δέχτηκα παρακολουθώντας τη μητέρα μου να κουτσομπολεύει με τις φίλες της. Μια κοπέλα που έμεινε έγκυος, κάποιος που κρεμάστηκε σε μια σοφίτα. Όλα αυτά μπροστά σε ένα αγόρι που κάποια μέρα θα έγραφε σενάρια και θα γύριζε ταινίες. Για μένα ήταν η ανακάλυψη της ζωής, αλλά και η προέλευση της λογοτεχνίας. Όλες οι δυνατές γυναίκες για τις οποίες γράφω προήλθαν από εκεί.
> Οι Ισπανοί διακατέχονται από ένα βαθύ αίσθημα ενοχής. Είμαστε μια καθολική χώρα, όχι επισήμως, αλλά όλοι δεχόμαστε καθολική εκπαίδευση και όλοι αισθανόμαστε ενοχή. Για τους χαρακτήρες μου όμως είναι καλή αυτή η σκοτεινή πλευρά των ενοχών.
> Στο παρελθόν δε μετρούσα τα λόγια μου. Σήμερα προσέχω λίγο.
> Από το 1986 παραγωγός μου είναι ο αδερφός μου Augustin. Είναι ανακουφιστικό που τον έχω να φροντίζει τη δουλειά μου, επειδή είναι το πρόσωπο που με καταλαβαίνει καλύτερα και αντιλαμβάνεται τι προσπαθώ να κάνω. Δεν είμαστε δίδυμες ψυχές, αλλά έχουμε την ίδια αίσθηση του χιούμορ. Είναι μερικά χρόνια νεότερος, αλλά μία από τις πρώτες αναμνήσεις μου είναι να κοιταζόμαστε κι εκείνος να βλέπει τη μνήμη μου. Ο αδερφός μου είναι η μνήμη μου.
> Όσο ζω μπορώ να αποτρέψω κάποιον να γράψει τη βιογραφία μου ή να γυρίσει μια βιογραφική μου ταινία. Αυτή είναι η επιθυμία μου. Σιχαίνομαι τις βιογραφικές ταινίες κάθε είδους.
> Το πεπρωμένο έχει να κάνει περισσότερο με την τύχη παρά με τις ίδιες σου τις επιλογές. Μας συμβαίνουν πράγματα που δε μας αξίζουν, που δεν τα προκαλέσαμε. Ποιος ελέγχει το πεπρωμένο; Είμαι άθεος, άρα δεν πιστεύω ότι είναι ο Θεός.
> Η τορτίγια θα έπρεπε να είναι διεθνές έδεσμα, όπως η πίτσα και το χάμπουργκερ. Μπορείς να τη φτιάξεις γρήγορα και οικονομικά με δυο υγιεινά υλικά και έχει εξαιρετική γεύση. Όμως οι Ισπανοί δεν ξέρουν να πουλάνε κάτι έξω από την Ισπανία. Οι Γάλλοι και οι Ιταλοί τα κατάφεραν, αλλά οι Ισπανοί έχουμε ένα κόμπλεξ κατωτερότητας επειδή ζούσαμε υπό δικτατορία τον προηγούμενο αιώνα. Το κρασί μας είναι υπέροχο, το λάδι μας επίσης, έχουμε τυριά εφάμιλλα των γαλλικών, αλλά δεν μπορούμε να τα "πουλήσουμε". Είμαι πολύ περήφανος που μετά την προβολή της ταινίας μου Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης άρχισε να μπαίνει στην αμερικανική διατροφή το γκασπάτσο. Η Carmen Maura έδειχνε ξεκάθαρα τη συνταγή στην ταινία κι αυτό είναι ό,τι πιο σημαντικό έχω κάνει για την ανάδειξη της ισπανικής κουλτούρας.
> Είμαι πολύ τυχερός που είμαι γνωστός ως Ισπανός σκηνοθέτης και εκτός των ταινιών μου. Το brand "Almodovar" δεν είναι κάτι το οποίο σκέφτομαι, όμως μερικές φορές χρειάζεται να παλέψω με την ιδέα του ποιος είναι ο σωστός Almodovar. Τελικά δε δίνω σημασία στον εαυτό μου.
> Είμαι σίγουρος πως είναι φανερές οι αλλαγές όχι μόνο στις ταινίες, αλλά και στη ζωή μου. Δεν ανεβαίνω στη σκηνή για να τραγουδήσω παρωδίες κακών ροκ συγκροτημάτων ντυμένος σπιτονοικοκυρά. Την τελευταία φορά το έκανα αυτό το 1983 και ο ισπανικός τύπος ασχολήθηκε πολύ μαζί μου. Δεν το έκανα για δημοσιότητα, αλλά επειδή είχε πλάκα.
> Κάποιες από τις πρώιμες καλλιτεχνικές μου δουλειές ήταν κάποιες μικρές ερωτικές ιστορίες με μια πορνοστάρ. Τις έγραψα για την ελευθερία που προσφέρει το είδος. Ήταν προϊόν της νεότητάς μου και της κοκαΐνης. Η κοκαΐνη έκανε θαύματα με την επιτάχυνση του γραψίματός μου ενόσω ο κούριερ του εκδότη ήταν καθ’ οδόν. Σ’ αυτήν οφείλεται και το γεγονός ότι η ηρωίδα των συγκεκριμένων ιστοριών, η Patty Diphusa, δεν κοιμάται.
> Δεν αναλύω τη ζωή μου αναπολώντας το παρελθόν, όμως μπορώ να πω ότι η ζωή ξεπέρασε όλα τα όνειρα εκείνου του νεαρού που ξεκίνησε για τη Μαδρίτη και το Λονδίνο. Ο νέος εκείνος τρόμαξε από τον πόνου που εισέπραξε όλες αυτές τις δεκαετίες. Σκέφτομαι πως ήταν σημαντικό ότι εκείνος ο νέος δε γνώριζε για τα καλά και τα κακά πράγματα που θα του συνέβαιναν. Ειδικά ότι έπρεπε να μάθει να εκφράζεται και να απαντάει στις προκλήσεις χωρίς φόβο.
> Οτιδήποτε λέω στα ισπανικά ηχεί πιο κατηγορηματικό στα αγγλικά. Είδα την Κίκα το 1993 υποτιτλισμένη στα αγγλικά. Οι υπότιτλοι μετέφεραν ακριβώς όσα η ηρωίδα έλεγε στα ισπανικά περί γ**ησιών, π**τσων ή βρισιές όπως "motherfucker". Όλα αυτά είναι πολύ συνηθισμένα στα ισπανικά και δεν τα λέμε για να προσβάλουμε κάποιον. Είναι απλά εκφράσεις, ονοματοποιία (σ.σ. χρησιμοποιεί την ελληνική λέξη). Οπότε, ποτέ μην παίρνεις τοις μετρητοίς αυτά που λέω.
φωτογραφία © Getty Images for TheWrap
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Ποια είναι η superhero ταινία που προκαλεί μαζικές αποχωρήσεις θεατών από τα πρώτα λεπτά-Είναι τόσο χάλια;
Οι πρώτες προβολές ενός νέου remake προκαλούν διχασμό στο κοινό. Η ακραία αισθητική του σοκάρει κάποιους, ενώ άλλοι το θεωρούν τολμηρή επιστροφή σε cult σινεμά.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΠρώτο trailer για το 28 Years Later: The Bone Temple - Επιστρέφει ο Cillian Murphy
Το πρώτο trailer του 28 Years Later: The Bone Temple είναι εδώ. Ο Ralph Fiennes επιστρέφει σε μια ζοφερή μετα-αποκαλυπτική Αγγλία, ενώ ο Cillian Murphy κάνει μια πολυαναμενόμενη cameo εμφάνιση.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΣταματήστε ό,τι κάνετε: Οι Radiohead ανακοίνωσαν περιοδεία, την πρώτη μετά από 7 χρόνια αποχής
Να μας συγχωρήσει κύριος Yorke για την προπολεμική φωτογραφία, αλλά αυτός κι η παρέα του μας είχαν συνδέσει με Κάιρο από το 2018 και μετά, οπότε πάλι καλά να λένε. Αναμένουμε νέο υλικό τώρα που ξαναβγαίνουν στον δρόμο, για να δημοσιεύουμε αναλόγως.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΌσα γνωρίζουμε για το sequel του The Thursday Murder Club στο Netflix
Για εμάς, δε θα έπρεπε να είναι ταινία, αλλά σειρά. Όπως και να έχει, επειδή το Netflix αποφασίζει και όχι εμείς, τουλάχιστον ας μας εγγυηθεί κάποιος ότι στη συνέχεια της ταινίας, θα ξαναδούμε τον Lucifer....εεε τον Tom Ellis εννοούμε.
Γραφει Νικη ΚοντομηναΜόλις ακούσαμε -και κολλήσαμε με- τα 2 ολοκαίνουργια τραγούδια των Spoon
Το καλοκαίρι υπήρξε πάρα πολύ παραγωγική περίοδος για τους Spoon, οι οποίοι, μετά το σοβαρό come back τους το 2022 έπειτα από 5 χρόνια δισκογραφικής αγρανάπαυσης, μοιάζουν ασταμάτητοι.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΟ Nicolas Cage υποδύεται τον Ιωσήφ στην ταινία ‘βιβλικού τρόμου’, The Carpenter's Son
Ο Nicolas Cage γίνεται Ιωσήφ και μας οδηγεί σε μια σκοτεινή ιστορία βιβλικού τρόμου. Το The Carpenter’s Son φέρνει την οικογένεια του Χριστού αντιμέτωπη με υπερφυσικές δυνάμεις.
Γραφει Παυλος Κρουστης