Η Silicon Valley κατασπαράζει την pop κουλτούρα
Start-ups, τεχνολογικά σκάνδαλα και πάσης φύσεως entrepreneurs και απατεώνες. Το τηλεοπτικό σκηνικό επηρεάζεται περισσότερο από ποτέ από την Silicon Valley.
Στο τρίτο επεισόδιο του WeCrashed, της εθιστικής σειράς της Apple TV+ που καταγράφει την άνοδο και την πτώση του γίγαντα WeWork, υπάρχει μία σκηνή τόσο εξωφρενική, τόσο παράλογη, που δε μπορεί παρά να είναι βγαλμένη μέσα από την πραγματική ρουτίνα της Silicon Valley. Ο Jared Leto (και φέροντας πάνω του διάφορα προσθετικά -συνηθισμένος στα χιόνια ο Leto), o οποίος υποδύεται τον Ισραηλινό συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της WeWork, Adam Neumann, φορώντας ένα hoodie, στέκεται στην κορυφή μίας σκάλας σε ένα υπέροχο ανοιχτό γραφείο και αναφωνεί:
"Αφήστε τον υπόλοιπο κόσμο να ευχαριστηθεί την Παρασκευή!" με το πλήθος των εργαζομένων να τον παρακολουθεί εκστασιασμένο. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για μία δραματοποίηση των περιβόητων sessions "Thank God It's Monday" της WeWork, κατά τα οποία, οι εργαζόμενοι είναι υποχρεωμένοι μετά το ωράριό τους να τα πιουν με το αφεντικό.
Μεταξύ μας, κανείς στην ιστορία του σύμπαντος δεν έχει υπάρξει τόσο ενθουσιασμένος με τη δουλειά του, όσο και αν την αγαπούσε. Όσοι βέβαια, εργάστηκαν σε εταιρείες τεχνολογίας μέσα στην τελευταία δεκαετία, ενδεχομένως να ταυτίστηκε με το τόσο bonding που συνήθως υπερβαίνει τα όρια μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής.
> Διάβασε ακόμη: Σειρές και ταινίες που έρχονται μαζί με το Disney+ στην Ελλάδα
Αυτό, παρεμπιπτόντως, είναι το θέμα μιας νέας δυστοπικής σειράς από το Apple TV+ με τίτλο Severance, κατά την οποία οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν μια προαιρετική διαδικασία διαγραφής μνήμης για να απομονώσουν εντελώς την επαγγελματική τους ζωή από την προσωπική.
>Διάβασε ακόμη: Οι νέες σειρές της άνοιξης
Όσο παράξενο κι αν φαίνεται, υπήρξε κάποτε μία εποχή που οι εργαζόμενοι δεν υποχρεώνονταν αν αποστηθίζουν εταιρικά μάντρα, κατά την οποία η ευγνωμοσύνη, η κουλτούρα, η ταυτότητα και η κοινότητα ήταν ανάθεμα στον πυρήνα της καπιταλιστικής ανταλλαγής. Όπως είπε ο Don Draper στην Peggy Olson στο Mad Men, που διαδραματίζεται σε μία διαφημιστική εταιρεία της λεωφόρου Μάντισον στα '60s: "Γι' αυτό υπάρχουν τα λεφτά!". Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά;
Η εξασθένηση της ποπ κουλτούρας
Μία δεκαετία αφότου ο επιχειρηματίας Marc Andreessen δήλωσε στις σελίδες της Wall Street Journal ότι το λογισμικό "τρώει τον κόσμο", η Silicon Valley μάλλον καταβροχθίζει την ποπ κουλτούρα. Εκτός από το WeCrashed στο Apple TV+, στις 3 Μαρτίου, το Hulu έκανε πρεμιέρα με το The Dropout, το οποίο αφηγείται την ιστορία της Elizabeth Holmes (Amanda Seyfried), της απαξιωμένης ιδρύτριας της νεοσύστατης εταιρείας Τheranos.
> Διάβασε ακόμη: Η άνοδος και η πτώση του θηλυκού Steve Jobs
Από την άλλη, στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και το Super Pumped του Showtime, στο οποίο ο αξιολάτρευτος Joseph Gordon-Levitt υποδύεται τον τοξικό αδελφό του ιδρυτή της Uber, Travis Kalanick.
Για την ακρίβεια, οι λεπτομέρειες όλων αυτών των ιστοριών μπορεί να είναι διαφορετικές, όμως το ψυχολογικό προφίλ των πρωταγωνιστών και συγκεκριμένα η αδηφάγος όρεξή τους για ρίσκο σε συνδυασμό με τον τυχοδιωκτισμό και την αδιαφορία τους για τους άλλους, αντιπροσωπεύουν στο 100% την περίοδο του fake it-till-you-make it που διανύουμε.
Παρόλο που οι σειρές αυτές βασίζονται σε αληθινά γεγονότα, οι ιστορίες μοιάζουν ολοένα και πιο "ξένες" από το σήμερα, ειδικά αν σκεφτούμε πως διανύουμε την περίοδο της Μεγάλης Παραίτησης με μαζικές αποχωρήσεις εργαζομένων - για να μην αναφέρουμε την πανδημία και το ξέσπασμα του πολέμου στην Ευρώπη. Ένα νέο εργατικό κίνημα αναδύεται, με εργαζόμενους ανεξαρτήτως κύρους και βαθμίδας (από τα Starbucks μέχρι τη Google) να ενώνουν τις δυνάμεις τους για τη διεκδίκηση καλύτερων συνθηκών εργασίας.
Η τηλεργασία ολοένα και αυξάνεται, οι digital nomads αποτελούν νέα τάση, ενόσω αρκετοί από εμάς πασχίζουν να αποφύγουν την καταστροφολογία. H κούραση είτε είναι σωματική είτε ψυχολογική έχει επισκεφθεί την πλειοψηφία, οπότε κανείς δε φανατίζεται τόσο ώστε να κάνει υπερωρίες με τη θέλησή του.
Η επιχειρηματικότητα, κατά την τελευταία δεκαετία, θεωρήθηκε ως ο πιο ενάρετος τρόπος για να προχωρήσει κανείς, να απελευθερωθεί από τις δυνάμεις της αγοράς και να δημιουργήσει περιουσία σε μία εποχή αυξανόμενης ανισότητας, αλλά και να χαράξει πορεία ικανή να επηρεάσει την τρέχουσα κουλτούρα. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πίστεψαν πως με αυτόν τον τρόπο θα κατόρθωναν να διαταράξουν τις ισορροπίες, να ανατρέψουν το κατεστημένο των παραδοσιακών βιομηχανιών και μακροπρόθεσμα να "σώσουν τον κόσμο".
Ο "tech bro" και το "girl boss" έγιναν νέα προσδοκώμενα αρχέτυπα για τους Millennials και τα μεγαλύτερα μέλη της Gen Z, που κινούνται γρήγορα και σπάνε πράγματα, εναλλάσσοντας κοστούμια και αθλητικά ρούχα με ευελιξία χαμαιλέοντα. Η WeWork δε νοίκιαζε γραφεία, αλλά "ανύψωνε τη συνείδηση του κόσμου". Η Uber δεν ήταν μία απλή εταιρεία ταξί- ήταν "μία υπηρεσία κοινής χρήσης διαδρομής" που πρόσφερε στον κόσμο "ελευθερία". Η Theranos δεν ήταν μία εταιρεία για εξετάσεις αίματος- παρείχε στους πελάτες της πληροφορίες για την υγεία τους, ώστε "κανείς να μην χρειαστεί να πει αντίο πολύ σύντομα".
Αυτό ήταν, φυσικά, ωραιοποιημένα, μαρκετίστικα τσιτάτα. Η Theranos, παρά τους μεγαλεπήβολους ισχυρισμούς της, δε μπόρεσε ποτέ να κατασκευάσει ένα λειτουργικό πρωτότυπο. Η εταιρεία, που κάποτε είχε αποτιμηθεί στα 9 δισ. δολάρια, διαλύθηκε το 2018 με μόλις 5 εκατ. να απομένουν για να διανεμηθούν στους πιστωτές της.
Ο δε Holmes καταδικάστηκε για εξαπάτηση των επενδυτών νωρίτερα μέσα στη χρονιά. Η WeWork επίσης, είδε την αποτίμησή της από τα 47 δισ. δολάρια να πέφτει στα Τάρταρα μετά από μια αποτυχημένη δημόσια εξαγορά το 2019, μετά από την οποία ο Neumann και η σύζυγός του, Rebekah (την οποία υποδύεται στο WeCrashed η Anne Hathaway) εκδιώχθηκαν από την εταιρεία.
Από τις εν λόγω τρεις νεοφυείς επιχειρήσεις που πρωταγωνιστούν στην τηλεόραση, η Uber αναδείχθηκε ως η πιο επιτυχημένη και η μόνη που έχει ενταχθεί στο καθημερινό μας λεξιλόγιο. Ωστόσο, η μετοχή της σημειώνει πτωτική πορεία σε σύγκριση με το 2019, ενώ ο Kalanick παραιτήθηκε το 2017 εν μέσω συνεχόμενων σκανδάλων σεξουαλικής παρενόχλησης που έρχονταν στο φως.
Αν αυτοί οι νέοι και ωραίοι της βιομηχανίας υποτίθεται ότι θα ενέπνεαν μία ολόκληρη γενιά, απέτυχαν παταγωδώς. Ωστόσο, το χάσμα μεταξύ της υπόσχεσης και της πραγματικότητας των οραμάτων τους δημιουργεί μία πολύ συναρπαστική τηλεόραση.
Για παράδειγμα, το πιλοτικό επεισόδιο του Super Pumped ξεκινά με μία συνέντευξη για δουλειά. "Είσαι βλάκας;" ρωτάει ο Gordon-Levitt ως Travis Kalanick έναν υποψήφιο, ο οποίος δεν είναι απόλυτα σίγουρος για το πώς να απαντήσει. οδεύει προς την πτώχευση, η Softbank του δίνει επιταγή 4,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
>Διάβασε ακόμη: Γιατί όλοι έχουν πάθει ψύχωση με το Succession
Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε ήδη πώς τελειώνουν αυτές οι ιστορίες. Τα σεναριακά δράματα είναι, άλλωστε, το προϊόν ενός πολυετούς κύκλου τηλεοπτικής ανάπτυξης που ξεκίνησε με την επιλογή βιβλίων (Super Pumped) και podcasts (The Dropout και WeCrashed).
Όπως αναφέρει ο Αριστοτέλης στην Ποιητική, ο σκοπός του δράματος είναι η κάθαρση, και υπάρχει κάτι απερίγραπτα ικανοποιητικό στο να βλέπεις αυτούς τους εξαιρετικούς ηθοποιούς να παριστάνουν αυτούς τους ηθικά προβληματικούς ανθρώπους που παγιδεύονται από τον ίδιο τους τον εαυτό.
Προφανώς αυτή η τάση δεν είναι αρεστή από όλους. "Το Χόλιγουντ αρνείται να γράψει έστω και μια ιστορία για μια πραγματική νεοφυή εταιρεία στην οποία ο διευθύνων σύμβουλος δεν είναι σπασίκλας ή/και κακός", έγραψε στο Twitter ο Elon Musk, ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου και ιδρυτής των Tesla και SpaceX.
> Διάβασε ακόμη: Ο νέος Joker γεννήθηκε στο The Batman
Φυσικά, ο Musk -ο οποίος αυτή τη στιγμή ερευνάται από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για διαρροή εμπιστευτικών πληροφοριών και έχει μηνυθεί από την πολιτεία της Καλιφόρνιας για ρατσιστικές πρακτικές- λογικά δε θα τη γλιτώσει, αφού σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει ήδη στα σκαριά από το HBO μία σειρά έξι επεισοδίων προσαρμοσμένη στη βιογραφία "Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future".
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ
Με 66.000 θεατές και επισκέπτες ολοκληρώθηκε το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε από τις 7 έως τις 17 Μαρτίου.
Caught Stealing, ένα συναρπαστικό θρίλερ με τον Austin Butler
Η σκηνοθεσία ανήκει στον μετρ του είδους, Darren Aronofsky.
Πώς η χυλόπιτα του Christopher Nolan εκτόξευσε την καριέρα του Jake Gyllenhaal
Στο μεταξύ, ούτε ο Baz Luhrmann τον ήθελε.
Γραφει Γεωργια ΠρεζαΕκρήξεις, ταχύτητα και τρέλα στο trailer των νέων Bad Boys
Ο Will Smith και ο Martin Lawrence επιστρέφουν στην τέταρτη ταινία του franchise, Bad Boys: Ride or Die.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΣτο θρησκευτικό ντοκιμαντέρ The Saints, ο Martin Scorsese είναι (και) παρουσιαστής
Tα τέσσερα πρώτα επεισόδια του Martin Scorsese Presents: The Saints θα κάνουν πρεμιέρα τον Νοέμβριο ενώ τα υπόλοιπα, το 2025.
Η 5η και τελευταία σεζον του You είναι στα σκαριά
Ο serial killer του You επιστρέφει.