Τα δύο ντοκιμαντέρ για το Fyre Festival και οι διαφορετικές όψεις της κουλτούρας των influencers

Τόσο το Netflix όσο και το Hulu εξετάζουν το φιάσκο από τη δική τους πλευρά, αλλά ένα πράγμα παραμένει δεδομένο: τα πλουσιόπαιδα την πάτησαν για τα καλά.

Γράφει: Μπάμπης Δούκας 22 Ιανουαρίου 2019

Το Fyre Festival, σε περίπτωση που δεν έχεις δει ακόμη το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ του Netflix, To Φιάσκο του Fyre Festival, ή το εξίσου ενδιαφέρον Fyre Fraud του Hulu, δεν αφορούσε τίποτα άλλο από την απόλυτη καταστροφή ενός πάρα πολύ καλά διαφημισμένου event. Τόσο για τους -στην καλύτερη περίπτωση φαντασμένους και στη χειρότερη (όπως αποδείχθηκε) απατεώνες- διοργανωτές, όσο και για εκείνους που έσπευσαν να αγοράσουν εισιτήρια, αμέσως μετά το ποστάρισμα κάποιας influencer. 

Αρχικά, υπήρχαν οι υποσχέσεις για ένα μοναδικό φεστιβάλ σε εξωτικό νησί στις Μπαχάμες, παρέα με όμορφους και διάσημους παρευρισκομένους, για εξαιρετικό φαγητό και ακόμη πιο εξαιρετική διαμονή. Όταν στις 27 Απριλίου όμως οι πελάτες του φεστιβάλ (στη πλειοψηφία τους millennials) έφτασαν στο νησί Εξούμα βρέθηκαν στη μέση μιας χαώδους κατάστασης: Οι βίλες είχαν αντικατασταθεί από σκηνές με βρεγμένα στρώματα, οι καλλιτέχνες ακύρωναν τις εμφανίσεις τους ο ένας μετά τον άλλον, αποσκευές χάθηκαν, δεν υπήρχε φαγητό και νερό. Και το χειρότερο, δεν υπήρχαν πτήσεις επιστροφής.

Το Fyre Festival έγινε μία viral ιστορία αποτυχίας και οι διοργανωτές Billy McFarland και Ja Rule αντιμετώπισαν σοβαρές νομικές συνέπειες. Σε σημείο που χρειάστηκε να επέμβει το FBI, μετά από μαζικές αγωγές για απάτη αρκετών εκατομμυρίων δολαρίων. Αλλά τι πραγματικά συνέβη στο Fyre Festival και τι έκανε ο αμφιλεγόμενος δημιουργός του; 

Τα δύο ντοκιμαντέρ για το Fyre Festival και οι διαφορετικές όψεις της κουλτούρας των influencers
O Billy McFarland στη συνέντευξη που δίνει στο Fyre Fraud του Hulu.

Το θέμα εξερευνά τόσο η παραγωγή του Netflix όσο και εκείνη του Hulu. To πρώτο εμβαθύνει στα όσα έγιναν στις Μπαχάμες ενώ το δεύτερο φιλοξενεί ακόμη και τον ίδιο τον Billy McFarland, σε μία προσπάθεια εμπεριστατωμένης εξήγησης για τα γεγονότα του φεστιβάλ πο δεν έγινε ποτέ. Και από τα δύο ντοκιμαντέρ προκύπτουν κάποια χρήσιμα συμπεράσματα.

Οι influencers την πάτησαν από influencers

Η επιρροή των σταρ του Instagram έπαιξε μεγάλο ρόλο στο πώς εξαπλώθηκε η φήμη του Fyre Festival, που αρχικά δεν ήταν τίποτα περισσότερο από την προώθηση του Fyre app, μίας εφαρμογής που θα λειτουργούσε σαν ένα  high-end booking για εκείνους που είχαν το χρήμα και ήθελαν να "νοικιάσουν" κάποιον celebrity ή καλλιτέχνη για το επικείμενο event τους. Η Kendall Jenner πληρώθηκε $250.000 για ένα και μόνο post. Οι υπόλοιπες influencers μοιράστηκαν επίσης το promo video, με τη χαρακτηριστική πορτοκαλί εικόνα, με τις υποσχέσεις ενός premium πακέτου παροχών. Κάτι που μετά λύπης όλοι διαπίστωσαν πως δεν ισχύει σχεδόν αμέσως μόλις βρέθηκαν στις Μπαχάμες. 

Η σοβαρότητα της εμπλοκής της Jerry Media παραμένει ασαφής

ΦΑΙΡ ΦΕΣΤΙΒΑΛ 2

Το ντοκιμαντέρ του Hulu επικεντρώνεται στην προετοιμασία για το Fyre Festival - κάτι το οποίο βαραίνει την Jerry Media, στην οποία ανατέθηκε όλο το εμπορικό κομμάτι του event. Είναι η εταιρεία που λάνσαρε το πορτοκαλί slide, από το οποίο ξεκίνησε το πανηγύρι των influencers. O Oren Aks, πρώην εργαζόμενος στη Jerry Media, αναφέρει στο Fyre Fraud πως η εταιρεία γνώριζε σχετικά νωρίς ότι το φεστιβάλ θα εξελιχθεί σε καταστροφή και παρ' όλα αυτά έκανε τα πάντα για να καλύψει την επερχόμενη αποτυχία. Η εκδοχή του Netflix είναι λίγο διαφορετική. Σε αυτή αναφέρθηκε εκτενώς το γεγονός πως οι υπάλληλοι της Jerry Media έσβηναν τα αρνητικά σχόλια στα social media αλλά το βασικό focus γίνεται στην ομάδα των διοργανωτών και στο πώς αυτοί επηρεάζαν τους εργαζόμενούς της.

Την πάτησαν οι ντόπιοι

ΦΑΙΡ ΦΕΣΤΙΒΑΛ 1

Αν η παραγωγή του Netflix τονίζει περισσότερο ένα πράγμα, αυτό είναι η οικονομική επιβάρυνση και εκμετάλλευση των ντόπιων από τον McFarland και τους συνεργάτες του. Εργάτες και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων στο νησί κλήθηκαν να βοηθήσουν για το φεστιβάλ. Κάτι που έκαναν, πολύ συχνά δουλεύοντας 24 ώρες την ημέρα. Μέχρι σήμερα περισσότεροι από 200 άνθρωποι δεν έχουν πληρωθεί. Πολλοί εξ' αυτών δε δέχθηκαν καν να μιλήσουν για το θέμα.

Η περίφημη φωτογραφία με το τοστ ανήκει σε ένα παιδί με ελάχιστους followers

Αρκετοί μιλούν για το δημοφιλέστερο σάντουιτς του 21ου αιώνα, για όλους τους λάθος λόγους. Το τοστ που πόσταρε ο χρήστης του Twitter Trevor DeHaas ήταν η αρχή της καταστροφής. Από έναν τύπο που ακόμη και σήμερα μετρά 547 followers. Η φωτογραφία του όμως ήταν η σπίθα που ξεκίνησε την πυρκαγιά στα social media με 2.600 likes και 1.300 retweets.

Ο σκοπός του κάθε ντοκιμαντέρ

Πολλοί είναι αυτοί που αμφισβητούν τις ηθικές ανησυχίες πίσω από κάθε ντοκιμαντέρ για το Fyre Festival. Για παράδειγμα, το Netflix συνεργάστηκε με την Jerry Media και τον ιδρυτή της εταιρείας Elliot Tebele. Το Hulu από την πλευρά του ήρθε σε επαφή με τον ίδιο τον Billy McFarland, ο οποίος πήρε $250.000 για να μιλήσει. Το Hulu διαψεύδει μεν το ποσό, επιβεβαιώνει δε, πως υπήρξε πληρωμή. Όπως και το ίδιο το φεστιβάλ έτσι και κάθε ντοκιμαντέρ, προσφέρει κάτι το οποίο δεν ήταν ακριβώς αυτό που υποσχέθηκε. Και στις δύο παραγωγές όμως γίνεται ξεκάθαρη η επιρροή των influencers στην όλη φάση και την κουλτούρα που έχουν δημιουργήσει τα social media στους πιο άπληστους από τους χρήστες τους. Κάθε ντοκιμαντέρ προσφέρει τη δική του εκδοχή της αλήθειας. Αυτό που δεν μπορεί να κρυφτεί με τίποτα είναι η επίδραση των σταρ του διαδικτύου και το όραμα τελειότητας που αυτή δημιουργεί. Κάτι που βασίζεται κάθε φορά στους πυλώνες που το υποστηρίζουν. Απλά στην περίπτωση του Fyre Festival αποδείχθηκαν εξαιρετικά αδύναμοι. Όπως και τόσες άλλες φορές. 

Από: Esquire US

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Ταινίες

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Η νέα σειρά του George R. R. Martin έρχεται την 1η Φλεβάρη στο Netflix

Μετά τους δράκους σειρά έχει η εξερεύνηση του διαστήματος και το Nightflyers.

Ο γιος του James Gandolfini θα παίξει τον νεαρό Tony Soprano στο The Many Saints Of Newark

Καμιά φορά το DNA είναι το καλύτερο βιογραφικό.