To Netflix γυρίζει σελίδα και αλλάζει πρόσωπο

Ο σκληρός ανταγωνισμός σμιλεύει τον νέο χαρακτήρα της αμερικανικής πλατφόρμας. Τι να περιμένουμε από εδώ και πέρα;

Γράφει: Γιώργος Ρομπόλας 27 Απριλίου 2020

Όταν εμφανίστηκε με τυμπανοκρουσίες στη ζωή μας έπαιζε μπάλα μόνο του -τουλάχιστον στην Ευρώπη. Το Netflix ανέβασε πολύ γρήγορα στροφές, όρισε τον θαυμαστό καινούργιο κόσμο του streaming, έβαλε εκατοντάδες εκατομμύρια χρήστες στο παιχνίδι (με τόσο χαμηλές τιμές ώστε αρκετοί οικονομικοί αναλυτές να αναρωτιούνται αν πρόκειται για "φούσκα" που θα σκάσει σύντομα ή αν υπάρχει κάποιο άλλο παράξενο σχέδιο πίσω από την επιθετική στρατηγική του), έριξε άπειρα λεφτά σε παραγωγές, γνώρισε θριάμβους αλλά και βαριές συντριβές. Τώρα, όλα δείχνουν, ότι ήρθε η ώρα να βρει σιγά σιγά τον αληθινό του χαρακτήρα.

Το Netflix δεν παίζει πια μόνο του χωρίς αντιπάλους. Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και μάλιστα προέρχεται από "ψάρια" πολύ μεγαλύτερου μεγέθους από ότι εκείνο. Όταν ξεκινούσε και για κάποια χρόνια η δημοφιλής αμερικανική πλατφόρμα μπορούσε να κάνει ή και να δοκιμάσει τα πάντα: Να βάζει μπρος δικές του μεγαλεπήβολες παραγωγές (House of Cards), να φιλοξενεί εμβληματικές σειρές από άλλα δίκτυα (Mad Men), να γυρίζει δικές του ταινίες δίνοντας χρήματα σε κινηματογραφιστές από όλον τον κόσμο (είτε ήταν ο Νοτικοκορεατής Bong Joon-ho με το Okja, είτε ο Μεξικανός Alfonso Cuaron με το Roma), να προκαλεί πάταγο με πρωτότυπα ντοκιμαντέρ (Wild Wild Country) και να "κόβει" άπειρα ιντερνετικά εισιτήρια με τα υπερηρωικά blockbusters του Marvel Cinematic Universe.

To Netflix γυρίζει σελίδα και αλλάζει πρόσωπο

Τα blockbuster με τους super heroes και τα Star Wars αποτελούν παρελθόν αφού η Disney αποφάσισε ότι το υλικό της παραείναι πολύτιμο για να το "νοικιάζει" στο Netflix - άλλωστε τα έχει ανάγκη για το δικό της  Disney +. Αντίστοιχα, το παραδοσιακά φανατικό κοινό της Apple έχει πια το δικό του streaming service: Το Apple TV + μπήκε δυνατά στο παιχνίδι με υπερπαραγωγές σαν το See με τον Jason Momoa και shows γεμάτα ηχηρά ονόματα ((Jennifer Aniston, Steve Carell) όπως το Morning Show. Όσο για το Prime Video της Amazon; Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ανήκει στη μεγαλύτερη εταιρεία του πλανήτη που διοικείται από τον Jeff Bezos - έναν άνθρωπο που συνήθως κερδίζει κατά κράτος τους αντιπάλους του.


Ίσως, τελικά, το μυστικό να βρίσκεται στην πολυσυλλεκτικότητα και τις παραδοσιακές λογικές της τηλεόρασης.


Μάλιστα, τρομερό ενδιαφέρον παρουσιάζουν και καθαρά σινεφίλ προτάσεις για streaming όπως το ελληνικό Cinobo ή το MUBI, όπου αποκτούν σιγά σιγά ένα σημαντικό (αν και εξειδικευμένο) κοινό. Φυσικά, δεν θα μπορούσε ο νέος χαρακτήρας του Netflix να σμιλευτεί πάνω σε auteur λογικές, θα ήταν εμπορικά καταδικασμένο. Ποια, λοιπόν, είναι η θέση του σε αυτό το νέο και εκρηκτικό τοπίο; Ιδιαίτερα, μάλιστα, μετά τον υπερδιπλασιασμό των συνδρομητών του λόγω παγκόσμιας καραντίνας;   

Ίσως, τελικά, το μυστικό να βρίσκεται στην πολυσυλλεκτικότητα και τις παραδοσιακές λογικές της τηλεόρασης. Όσο τα υπόλοιπα streaming δίκτυα προσπαθούν να βρουν τα πατήματά τους ποντάροντας στα δυνατά τους χαρτιά με κίνδυνο να οδηγηθούν σε λογικές "μονοκαλλιέργειας", το Netflix παίζει παντού, μέχρι τα Όscars με ταινίες όπως το The Irishman.

Προβάλλει το pulp διαμάντι Uncut Gems (διατηρώντας παράλληλα τις "επιφανειακές" κωμωδίες του Adam Sandler),  τσαλακώνει την εικόνα του για χάρη της τηλεθέασης με το επιεικώς απαράδεκτο reality που ακούει στο όνομα Too Hot to Handle ενώ την ίδια στιγμή δίνει χώρο σε δυσνόητα αριστουργηματάκια όπως το γαλλικό animation με τίτλο I Lost my Bodyκάνει ρουά ματ με ντοκιμαντέρ που στρέφουν πάνω του όλα τα φώτα της δημοσιότητας όπως το The Last Dance.

Ταινίες εμπορικές ή μη, σειρές, mini series, ντοκιμαντέρ, reality. To Netflix δείχνει να επενδύει στην ποικιλία και σε ένα πρόγραμμα πολλών και διαφορετικών ταχυτήτων - όπως, δηλαδή, θα έκαναν παλιότερα τα επιτυχημένα τηλεοπτικά κανάλια. Μάλιστα, το γεγονός ότι έχει τα μάτια και τα αυτιά του ανοιχτά και στο εξωτερικό (κερδίζοντας μικρά στοιχήματα με το σειρές όπως το ισραηλινό Fauda και τινάζοντας την μπάνκα στον αέρα με shows όπως το La Casa de Papel) του δίνει ακόμα ένα αιχμηρό βέλος στη φαρέτρα του.

Τελικά, η επόμενη μέρα της αμερικανικής πλατφόρμας δείχνει λαμπρή παρά τα δυνατά χτυπήματα που δέχθηκε - βλέπε MCU και Disney+.  Άλλωστε ο ανταγωνισμός, όταν δε γίνεται σαρκοφάγος, είναι ικανός να βελτιώσει την αγορά. Μένει μονάχα να δούμε αν θα αντέξει στις πιέσεις, μιας και μέχρι στιγμής τα καταφέρνει μία χαρά.

Δείτε πρώτοι τις ειδήσεις του Esquire.com.gr στο Google News.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Βιβλία

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το White Lines το νέο La Casa de Papel;

Η νέα σειρά μυστηρίου του Netflix φέρει την υπογραφή του δημιουργού του La Casa de Papel.

Το Hellraiser γίνεται σειρά από το HBO

Η πρώτη μεταφορά του horror franchise στη μικρή οθόνη ανασταίνει τον Pinhead.