Κι αν οι έφηβοι εξεγερθούν πρώτοι στα social media;

Το ποσοστό των νέων ανθρώπων που τα εγκαταλείπουν μεγαλώνει: Η generation Z δεν ανέχεται τον εθισμό και την καταπίεση.

Γράφει: Αργύρης Κούρσαλης 24 Σεπτεμβρίου 2018

Για κάποιους εφήβους η απόφαση ήταν ξαφνική: "Ήμουν με φίλους και κάναμε ψώνια" λέει 17χρονη κοπέλα στη Guardian. "Ένας φίλος μου είχε ανοίξει πολύ πρόσφατα λογαριασμό Instagram και δεν σταματούσε να τσεκάρει τα likes που έπαιρνε: 40, 42. Δεν μπορούσα να σταματήσω να σκέφτομαι: Όλα αυτά είναι γελοία". Για άλλους πάλι ήταν μία σταδιακή διαδικασία, που προκλήθηκε από αυτό που αποκαλούν "μετατροπή σε ζόμπι: "Όλοι είναι τελείως αποξενωμένοι στις συζητήσεις, σαν να χάνουν κάτι όταν μιλούν πρόσωπο με πρόσωπο. Είναι σαν να θέλουν να συνεχίσουν να chat-άρουν ακόμα κι όταν βρίσκονται μαζί από κοντά" θα πει η 18χρονη Isabelle. "Δεν έχω καμία διάθεση να με ρουφήξει όλο αυτό".

Οι έφηβοι της Generation Z δείχνουν να εξεγείρονται μαζικά ενάντια στα κοινωνικά δίκτυα και την εθισμό στα smarthphones

Τελικά, σε πολλές περιπτώσεις, εκείνη η στιγμή της επιφοίτησης ενάντια στα social media έρχεται μετά από βαριά επεισόδια cyberbullying, που είτε τα βιώνουν στο πετσί τους είτε τα παρακολουθούν να συμβαίνουν· ή, σε άλλες περιπτώσεις, όταν συνειδητοποιούν πόσο χρόνο σπαταλούν σκρολάροντας ατέλειωτα και χωρίς νόημα σε Instagram, Facebook και Snapchat. Όπως και να έχει, ένα είναι σίγουρο: οι έφηβοι της Generation Z, εκείνοι που γεννήθηκαν μετά το 1995, δείχνουν να εξεγείρονται μαζικά ενάντια στα κοινωνικά δίκτυα και την εθισμό στα smarthphones.

Δραπετεύοντας από τα κοινωνικά δίκτυα

Κι αν οι έφηβοι εξεγερθούν πρώτοι στα social media;

Υπάρχουν πολλές έρευνες που το αποδεικνύουν: σύμφωνα με μία από αυτές, που διενεργήθηκε το 2017 στη Μεγάλη Βρετανία, το 63% των παιδιών σχολικής ηλικίας θα προτιμούσαν τα κοινωνικά δίκτυα να μην είχαν εφευρεθεί ποτέ. Σε μία άλλη έρευνα, που διενεργήθηκε από την εταιρεία Ampere Analysis σε 9 χιλιάδες χρήστες του ίντερνετ, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι νεαροί ηλικίας 18-24 έχουν ξεκινήσει να αλλάζουν σημαντικά τη στάση τους απέναντι στα social media: το 2016, το 66% θεωρούσε αυτά τα εργαλεία "σημαντικά για τη ζωή μου", ενώ το 2018 το ποσοστό έπεσε στο 57%.

Το 63% των παιδιών σχολικής ηλικίας θα προτιμούσαν τα κοινωνικά δίκτυα να μην είχαν εφευρεθεί ποτέ

Μάλιστα το πιο ενδιαφέρον στοιχείο αυτών των πληροφοριών είναι ότι έρχονται σε αντίθεση με ό,τι καταγράφεται στις μεγαλύτερες ηλικιακά ομάδες. Για παράδειγμα, στις ηλικίες άνω των 45, η εκτίμηση του Facebook και των άλλων πλατφορμών αυξήθηκε από 23 σε 28% σε μόλις ένα χρόνο. Πιθανόν, μόνο όσοι έχουν ζήσει σχεδόν όλη τη ζωής τους με τα κοινωνικά δίκτυα να είναι οι πρώτοι που αντιλαμβάνονται πόσο επιβλαβή είναι· ιδιαίτερα όσοι βρίσκονται σε μια εύθραυστη ηλικία όπως αυτή της εφηβείας.

Και μάλιστα, με βάση έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία marketing Hill Holiday, περίπου η μισή Generation Z δηλώνει ότι έχει παρατήσει (ή ότι ετοιμάζετε να παρατήσει) τουλάχιστον μία από τις πλατφόρμες στις οποίες διατηρεί λογαριασμό. Υπάρχει η αίσθηση ότι αυτή η τάση έχει ήδη ξεκινήσει, και τα ερχόμενα χρόνια, από τάση θα γίνει μόδα. "Τα πιο νέα παιδιά θα δουν ότι οι φίλοι ή οι συγγενείς τους που είναι λίγο μεγαλύτεροι από εκείνα μειώνουν την χρήση των social media: ως αποτέλεσμα, αυτή η συμπεριφορά μπορεί να είναι κάτι που θα διαδοθεί και ανάμεσά τους" δηλώνει ένας ερευνητής της Hill Holiday.

"Μου φαίνεται ότι τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει ένας αγώνας για όσους νιώθουν περισσότερο χαρούμενοι"

Γιατί όμως το κάνουν; Και, κυρίως, τι τίμημα πληρώνουν; "Μου φαίνεται ότι τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει ένας αγώνας για όσους νιώθουν περισσότερο χαρούμενοι" δηλώνει ο 18χρονος Jeremiah στην Guardian. "Κι αν δεν είσαι χαρούμενος και το συζητάς στα social media είναι σα να ζητάς προσοχή. Όταν όμως δεν περνάς καθόλου καλά και σε βομβαρδίζουν συνεχώς με φωτογραφίες ανθρώπων που περνούν τέλεια σε πάρτι, όλο αυτό μπορεί να γίνει πολύ στενάχωρο".

To προσωπικό brand των εφήβων

Έφηβοι κοινωνικά δίκτυα

Αυτός είναι ένας από τους πιο γνωστούς λόγους, όπως υπογραμμίζουν οι διάφορες έρευνες που έχουν εντοπίσει την κατάχρηση που γίνεται στα κοινωνικά δίκτυα καθώς και την αύξηση του άγχους και της μοναξιά ανάμεσα στις νεότερες γενιές. Σαν να μην ήταν αυτό αρκετό, ο μηχανισμός των likes και των followers δημιουργεί μία νέα μορφή ανταγωνισμού: "Τα παιδιά δεν μπορούν να αντέξουν την ευθύνη του να μανατζάρουν τα προφίλ τους και τις περσόνες που έχουν δημιουργήσει μέσα από αυτά" εξηγεί ο manager της Hil Holliday. "Ψάχνουν συνεχώς για επιβεβαίωση, με βάση τον αριθμό των likes που παίρνουν σε κάθε post".

Το 41% δηλώνει ότι τα social media το κάνει να νιώθει θλίψη, άγχος ακόμα και κατάθλιψη

Όλο αυτό δημιουργεί έναν μηχανισμό ανταγωνισμού που μπορεί εύκολα να δημιουργήσει ανησυχία κι άγχος: σκέψου πως είναι να είσαι 16 χρονών, αναλογίσου πόσο σημαντικός πρέπει να είναι για τα παιδιά αυτής της ηλικίας ο αριθμός των followers που έχουν, αφού με βάση αυτών μετριέται και η δημοτικότητά τους. Δεν είναι παράλογο λοιπόν που το 41% όσων ερωτήθηκαν από την Hil Holiday δηλώνει ότι τα social media τους κάνει να νιώθουν θλίψη, άγχος ακόμα και κατάθλιψη (πολύ πιθανόν εξαιτίας της αίσθησης ότι έχουν σπαταλήσει άδικα τον χρόνο τους).

Πέρα από τη "μετατροπή σε ζόμπι" και το άγχος, υπάρχει κι ένας τρίτος λόγος που ο αριθμός των παιδιών που εγκαταλείπουν τα κοινωνικά δίκτυα ή έστω κάνουν ένα διάλειμμα από αυτά ολοένα και μεγαλώνει: ο χρόνος που περνούν στο Instagram είναι σε βάρος των σχολικών τους δραστηριοτήτων, του διαβάσματος αλλά ακόμα και των χόμπι τους.

Όλα αυτά αρχίζουν να έχουν επιπτώσεις στον αριθμό των ατόμων που εγγράφονται στις πλατφόρμες: εδώ και κάποιον καιρό, το Facebook παρατηρεί μία πτώση των νέων εγγραφών σε κάποιες χώρες. Καταρχάς, στις Η.Π.Α και τον Καναδά, αλλά και στην Ευρώπη: στη Μεγάλη Βρετανία για παράδειγμα, οι χρήστες του Facebook στις ηλικίες 18-24 αναμένεται να έχουν μία πτώση της τάξης του 2%. Μία μείωση που, βέβαια, καθρεφτίζει και την άνοδο του Instagram σε σχέση με το Facebook· αφού το τελευταίο πια θεωρείται ένα "παλιό" social media από αρκετούς.

Φυσικά, αυτή η απόφαση μίας μερίδας εφήβων να αποχωρήσουν από τα κοινωνικά δίκτυα, δεν πρέπει να λαμβάνεται υπόψη με ελαφριά καρδιά. Υπάρχουν βάσιμες πιθανότητες, στον κόσμο που ζούμε, να νιώσουν ότι βρίσκονται στο περιθώριο: "Καμιά φορά νιώθεις σαν όλοι να είναι καλεσμένοι σε πάρτι και να μην έχουν καλέσει εσένα" παραπονιέται ο 18χρονος Amanuel. Και δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς αυτό το συναίσθημα.

"Κάνω πολλές δεύτερες σκέψεις. Υπάρχουν μέρες που είμαι πεπεισμένος ότι το σωστό είναι να εγκαταστήσω πάλι τα apps· όχι τόσο για τον εαυτό μου, όσο για να δείχνω φυσιολογικός στους άλλους"

Αυτό όμως το συναίσθημα όμως του απόκληρου είναι καταδικασμένο να μεταμορφωθεί, καθώς τα social media θα καταλαμβάνουν (σ.σ: μακάρι) όλο και λιγότερο χώρο και χρόνο στη ζωή μας, σε κάτι που θα θεωρείται φυσιολογικό. Και είναι ακριβώς αυτοί οι έφηβοι που εγκαταλείπουν το Facebook και το Instagram εκείνοι που στρώνουν τον δρόμο για όλους τους υπόλοιπους.

Από: Esquire IT

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Νέα

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ