GDPR, ένας χρόνος μετά

Οι αυστηροί κανονισμοί για τα προσωπικά δεδομένα θα εφαρμόζονταν αμέσως. Τελικά, 12 μήνες μετά, το Facebook και η Google χαμογελούν.

Γράφει: Γιώργος Ρομπόλας 31 Μαΐου 2019

Ζούσε σε μία εποχή που η έννοια της ιδιωτικότητας παραβιάζεται συνεχώς. Τα τηλέφωνα, τα προσωπικά μας στοιχεία, οι θρησκευτικές και πολιτικές μας πεποιθήσεις ακόμα και τα πρόσωπά μας είναι αδύνατο να κρυφτούν κάτω από τον ιντερνετικό ήλιο. Σε μεγάλο βαθμό είμαστε εμείς οι ίδιοι υπεύθυνοι που τα παραχωρήσαμε χωρίς δεύτερη σκέψη. Έναν χρόνο πριν, η Ευρωπαϊκή Ένωση, θορυβημένη από σκάνδαλα όπως το Cambridge Analytica του Facebook όπου τα προσωπικά δεδομένα χιλιάδων χρηστών χρησιμοποιήθηκαν παράνομα και χωρίς την θέλησή τους, έκανε ένα μεγάλο βήμα: θέσπισε τον κανονισμό GDPR (General Data Protection Regulation).

Σε περίπτωση που αναρωτιέσαι τι είναι πάλι αυτό, θυμήσου 12 μήνες πριν όταν δεχόσουν δεκάδες emails από εταιρείες για το κατά πόσο ή όχι θέλεις να συνεχίσεις να δέχεσαι αλληλογραφία από αυτές. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων βρέθηκε στο επίκεντρο, για κάποιο καιρό πρωταγωνίστησε στην καθημερινότητά μας κι όπως συνηθίζεται λίγες μέρες μετά ξεχάστηκε. Ένας αυστηρός κανονισμός που υποτίθεται θα υποστήριζε τις εξόφθαλμες παραβιάσεις τεχνολογικών γιγάντων (Google, Facebook) επί του θέματος, τελικά, κι όπως όλα δείχνουν, περισσότερο πλήγωσε τα μικρά ψάρια του ίντερνετ παρά τους μεγαλοκαρχαρίες που λυμαίνονται τους ωκεανούς του.

GDPR, ένας χρόνος μετά

Οι μικρότερες εταιρείες έχουν υποστεί μεγάλη οικονομική ζημιά λόγω GDPR

Γιατί όμως συνέβη αυτό; Η απάντηση είναι απλή: το Facebook και η Google είναι τόσο τεράστιοι πια οργανισμοί ώστε μπορούν να απορροφήσουν τους όποιους κραδασμούς προσπάθησε να φέρει το GDPR. Κάτι που δε συνέβη με τις μικρότερες εταιρείες που κινούνται στο διαδίκτυο. Έτσι, αντί για περισσότερη ισότητα, μέχρι στιγμής ο περιβόητος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνει να ανοίγει κι άλλο τον ψαλίδα.

"Οι μικρότερες εταιρείες έχουν υποστεί μεγάλη οικονομική ζημιά στην προσπάθειά τους να προσαρμοστούν και να σεβαστούν το GDPR ενώ παράλληλα δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό" σημειώνει, όλο νόημα, το ιταλικό Politico Europe. Μάλιστα ενώ υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες παραβιάσεις του κανονισμού, μόνο μερικές από αυτές έχουν δεχθεί σοβαρά πρόστιμα. Στην Ευρώπη, αυτήν την στιγμή, μόνο η γαλλική υπηρεσία που έχει αναλάβει το συγκεκριμένο κομμάτι στην χώρα της φαίνεται να φέρνει αποτελέσματα. Στα υπόλοιπα κράτη οι υπηρεσίες είναι υποστελεχομένες και, επί της ουσίας, δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους.

Mark Zuckerberg 3

Αν το Facebook είναι δέκα βήματα μπροστά από τις άλλες εταιρείες, είναι σίγουρα 100 βήματα πιο μπροστά σε σχέση με τις υπηρεσίες που επιβλέπουν την τήρηση των κανονισμών. Ως γνωστόν οι επαγγελματίες παραβάτες είναι πάντοτε πιο έξυπνοι, καλύτερα εξοπλισμένοι, περισσότερο θρασείς και ριψοκίνδυνοι σε σχέση με όσους οφείλουν να επιβάλλουν τον νόμο. Είναι τέτοια τα αποθέματα σε πόρους, χρήματα και διασυνδέσεις που έχουν οι γίγαντες της Σίλικον Βάλεϊ που σε αυτό το παιχνίδι μοιάζουν ουσιαστικά ανίκητοι.


Το Facebook επανεισήγαγε στην Ευρώπη το πρόγραμμα αναγνώρισης προσώπων παρ' όλη την απαγόρευση.


Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα; Ενώ είχε απαγορευτεί, το Facebook επανεισήγαγε στην Ευρώπη το πρόγραμμα αναγνώρισης προσώπων που διαθέτει (αν και αυτήν την φορά φρόντισε πρώτα να ρωτά τους χρήστες επί του θέματος). Αντίστοιχα, λίγο καιρό μετά την εφαρμογή του GDPR, η Google ζήτησε από τα site που χρησιμοποιούν Google Adds να παραχωρούν τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών σε εκείνη. Την ίδια στιγμή που συνέβαιναν όλα αυτά, οι υπεύθυνες υπηρεσίες κοιτούσαν παγωμένες χωρίς ουσιαστικά να κάνουν κάτι.

προσωπικά δεδομένα 3

Δυστυχώς, τα προσωπικά δεδομένα (data collection) φαίνεται ότι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο θα συνεχίσουν να παραχωρούνται από τους χρήστες – είτε γιατί κάποιος τους εξαπατά τεχνηέντως εκμεταλλευόμενος κάποιο παραθυράκι, είτε γιατί οι ίδιοι δεν καταλαβαίνουν την αξία των όσων παραχωρούν. Κανείς, μάλιστα, δεν ξέρει ακριβώς τι κάνουν όλα αυτά τα data που συλλέγουν οι γίγαντες όπως το Facebook και το Google. Σίγουρα, πάντως, δε φαίνεται το GDPR να έχει σταματήσει αυτές τις τακτικές του.

Το μόνο που φαίνεται ότι κατάφερε είναι να ταλαιπωρήσει πιο μικρές εταιρείες και να βάλει σε σκέψεις άλλες περιοχές της Γης αν, τελικά, τέτοιου είδους μέτρα έχουν κάποιο νόημα και ουσία. Από την άλλη πάλι από την Νότια Αφρική μέχρι την Κολομβία και από τη Βραζιλία μέχρι την Ινδία ετοιμάζονται αντίστοιχοι κανονισμοί. Ακόμα και οι Η.Π.Α φαίνεται να σκέφτονται το δικό τους GDPR. Τελικά, όμως, εκείνο που αποδεικνύεται περίτρανα για άλλη μία φορά είναι ότι σημασία δεν έχουν μόνο οι κανονισμοί αλλά και η πολιτική βούληση να τους επιβάλλει. Ιδιαίτερα όταν οι αντίπαλοι σε αυτό το παγκόσμιο τραπέζι πόκερ είναι γιγάντιες επιχειρήσεις που συνηθίζουν να παίζουν με σημαδεμένη τράπουλα.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Auto & Moto

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πρώτος πλανήτης που θα εποικίσουμε δεν θα είναι ο Άρης

Μία νέα έρευνα δείχνει μία τελείως διαφορετική κατεύθυνση: την κόλαση της Αφροδίτης.

O οδηγός για να μην είσαι ενοχλητικός στο Instagram αυτό το καλοκαίρι

Τα dos and dont's επιβίωσης για τη ζούγκλα των social media.