
Τα ποδοσφαιρικά '90s φοριούνται ακόμη
Η αμφιλεγόμενα θαυμάσια στιλιστική κληρονομιά της δεκαετίας του 1990 αναβιώνει από τους εκπροσώπους της Gen Z, που δείχνει να καβαλά το νέο κύμα του athleisure style.
Στα σπορ γενικότερα και στο ποδόσφαιρο ειδικότερα, η φανέλα/εμφάνιση είναι το πιο σημαντικό κομμάτι του merchandise που υπάρχει. Για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του δόγματος 'μόδα και μπάλα' και όχι μόνο γι' αυτούς. Είναι, βλέπεις, εκείνο το κομμάτι υφάσματος που συνδέει συμπαίκτες και οπαδούς, γήπεδο και πραγματική ζωή.
Και ναι, μπορεί να επεκταθεί και πολύ πιο μακριά από το χορτάρι, όπως έχουμε δει τα τελευταία χρόνια μέσα από εξαιρετικά επιτυχημένες καμπάνιες και παρουσιάσεις. Πού θέλω να καταλήξω; Ότι τα ποδοσφαιρικά shirts φοριούνται πια από οποιονδήποτε, οπουδήποτε, ακόμη κι αν δεν έχει πατήσει ποτέ το πόδι του σε κερκίδα.

Όπως οτιδήποτε άλλο –OK, μετά τις αντιδράσεις για τις νέες ταυτότητες στη χώρα μας αυτό δεν είναι απόλυτο– εξελίσσονται, αλλά μία πολύ συγκεκριμένη εποχή μοιάζει να ασκεί μία διαχρονική σαγήνη σε ποδοσφαιρόφιλους και fashion aficionados. Δεν είναι άλλη από τα 90s.
Ξέρεις, ήταν εκείνη η εποχή όπου οι εμφανίσεις των ομάδων πολύ συχνά ισορροπούσαν ανάμεσα στο κιτς και το στιλιστικό αριστούργημα, κάτι που μπορούσε να ισχύει και για τα λογότυπα των χορηγών πάνω σε αυτές. Τα desings υπήρξαν μοναδικά και εκφραστικά, με υπερμεγέθεις συχνά γιακάδες, πιο φαρδιά και με άνετη εφαρμογή.
Για να είμαστε απολύτως ακριβείς και αντικειμενικοί, οι φανέλες έγιναν λίγο παράξενες αυτή την περίοδο, σε μία έκρηξη μαξιμαλισμού που άρχισε με το Παγκόσμιο Κύπελλο του 1990 στην Ιταλία και την εμφάνιση που έφτιαξε η Adidas για την Εθνική Γερμανίας ή την αντίστοιχη της Umbro για την Αγγλία, ή ακόμη και την κατακόκκινη της Σοβιετικής Ένωσης, για να συνεχιστεί στις διασυλλογικές διοργανώσεις καθ’ όλη τη δεκαετία και να κορυφώνεται ανά δύο χρόνια σε Μουντιάλ και Euro.
Με την εγκαθίδρυση της Premier League, τον Μάιο του 1992, και την παρουσία άκρως εμπορεύσιμων ποδοσφαιριστών-superstars όπως ο (πρωτοπόρος του είδους) David Beckham σε αυτή, οι φανέλες απευθύνονταν πια ευθέως στον οπαδό-καταναλωτή. Τα πρώτα εντυπωσιακά σχέδια των Adidas, Puma και Nike αλλά και εταιρειών όπως η Umbro, η Kelme, η Diadora και η Joma άρχισαν να αντιμετωπίζονται σαν masterpieces του athleisure look, πολύ πριν αυτό εφευρεθεί. Πλέον, υπάρχει ένας κύκλος που γυρνά ακριβώς εκεί αλλά με λίγο πιο εκλεπτυσμένο τρόπο.

Πολύ σημαντική στην όλη αισθητική επανάσταση του σήμερα είναι η συμβολή της Gen Z. Η γενιά που είδε το πρώτο φως μετά τα μέσα της τελευταίας δεκαετίας του περασμένου αιώνα και έχει από αμυδρές έως ανύπαρκτες αναμνήσεις από αυτή, αριθμεί πλέον δεκάδες χιλιάδες συλλέκτες, που σε μόνιμη ή περιστασιακή δράση, δημιουργούν collections, φορούν συχνά ή εμπλουτίζουν ή δομούν το καθημερινό τους στυλ πάνω στα συγκεκριμένα αντικείμενα του πόθου.
Κάτι που παρατηρούν και οι kit retailers, κυρίως στην Ευρώπη και τη Nότια Αμερική, βλέποντας τη ζήτηση να διπλασιάζεται την τελευταία πενταετία, κάτι που ισχύει και για τις τιμές.
Θα μπορούσε κανείς να προσεγγίσει την τάση σαν μία καρτ ποστάλ της περασμένης γενιάς. Ή ενδιαφέρον των σημερινών νέων να εξερευνήσουν μία πτυχή του κόσμου των γονιών τους – κάτι που δεν μένει μόνο στα όρια του ποδοσφαίρου αλλά εκτείνεται στον κινηματογράφο, την τηλεόραση, τη μουσική.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr