Η πανδημία δεν αρκεί για να φρενάρει η υπερθέρμανση του πλανήτη

Οι ρύποι μειώθηκαν κατά 60% στην περίπτωση των αερομεταφορών. Γιατί όμως αυτό δεν είναι αρκετό;

Γράφει: Γιώργος Ρομπόλας 25 Μαΐου 2020

Άδειες πόλεις, εκκωφαντική σιωπή στους δρόμους, κλειστά εργοστάσια και παρκαρισμένα αυτοκίνητα από τη μία. Και από την άλλη μικροί καρχαρίες/χελώνες/φώκιες στις παραλίες της Αττικής, καθαρή ατμόσφαιρα στο κέντρο της πόλης και εντυπωσιακή πτώση στην εκπομπή των ρύπων παγκοσμίως. Ναι, το έχουμε γράψει ξανά η πανδημία είναι ο χειρότερος δυνατός τρόπος για να προστατέψουμε το περιβάλλον, η αλήθεια όμως είναι ότι μείωσε παγκοσμίως τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 17%. Είναι, όμως, αυτό αρκετό;

Στην έρευνα που δημοσιεύτηκε στο εξειδικευμένο Nature, οι μετρήσεις προέκυψαν αναλύοντας έξι διαφορετικούς τομείς: ενέργεια, βιομηχανία, μεταφορές, εμπορικά κτίρια, κατοικίες και αερομεταφορές. Μπορεί η μείωση να ακούγεται εντυπωσιακή, οι ειδικοί όμως δε φαίνεται να είναι και τόσο αισιόδοξοι. "Η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα λόγω κορονοϊού είναι πραγματικά πρωτοφανής, παρόλα αυτά μόλις που φτάνει για να περιορίσουμε -μέσα στα επόμενα χρόνια- την άνοδο της θερμοκρασίας του πλανήτη κατά 1,5° βαθμούς Κελσίου" ανέφερε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στο Gizmodo, ο ερευνητής Simon Evans.

Οι εκπομπές των ρύπων στον τομέα της ενέργειας μειώθηκαν κατά μόλις 7% ενώ στις μεταφορές κατά 36%, όσο για τις αερομεταφορές, τον κλάδο δηλαδή που φαίνεται ότι δοκιμάζεται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον, η μείωση έφτασε το 60% (!) για πρώτη φορά στα χρονικά. Γιατί, όμως, δεν είναι αρκετό; Η Κίνα, μέσα σε ελάχιστο χρόνο από την άρση του lockdown, παρουσιάζει ήδη αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση.


Η μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα λόγω κορονοϊού είναι περίπου τόση όση θα έπρεπε να είχαμε αποφασίσει μόνοι μας ως ανθρωπότητα.


Πιο συγκεκριμένα τώρα, ακόμα και μετά από όλη αυτή την πρωτοφανή υγειονομική περιπέτεια, αν ο πλανήτης επιστρέψει σε κανονικούς ρυθμούς από τα μέσα Ιουνίου, στο τέλος της χρονιάς η μείωση των ρύπων δε  θα ξεπερνά το 4,2%/. Ακόμα, μάλιστα, και να υπάρξει ένα δεύτερο lockdown -κάτι το οποίο απεύχεται ο οποιοσδήποτε σώφρων άνθρωπος- τον φθινόπωρο, η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα δεν αναμένεται να ξεπεράσει το 7,2%.

Όλα αυτά, όμως, είναι καθαρά παροδικά, αφού αν ο κίνδυνος του κορονοϊού είτε ξεπεραστεί είτε περιοριστεί με κάποιον τρόπο, τότε το πιο πιθανό είναι τα κράτη να επιστρέψουν δριμύτερα από ποτέ στον επικίνδυνο για το περιβάλλον δρόμο που έχουν χαράξει. Η μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα λόγω κορονοϊού είναι περίπου τόση όση θα έπρεπε να είχαμε αποφασίσει μόνοι μας ως ανθρωπότητα, αν φυσικά θέλουμε ο πλανήτης να είναι βιώσιμος και στο μέλλον.


Ο κορονοϊός δεν είναι η λύση. Είναι, όμως, μία καλή αφορμή για να σκεφτούμε τι ακριβώς κάνουμε τόσο λάθος.


Κάτι, δηλαδή, που μας κάνει να δούμε ξεκάθαρα το μέγεθος του προβλήματος: Αν δεν αλλάξουν από σήμερα κιόλας οι πολιτικές σχετικά με το περιβάλλον, τότε ίσως στο άμεσο μέλλον οι πανδημίες να αποτελούν το λιγότερο από τα προβλήματά μας. Οι καταστροφές που θα προκαλέσει μία κλιματική αλλαγή σε επιτάχυνση θα είναι τόσο μεγάλες που -λογικά- το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα δε θα τις αντέξει. Ο κορονοϊός δεν είναι η λύση για να φρενάρει η υπερθέρμανση του πλανήτη. Είναι, όμως, μία καλή αφορμή για να σκεφτούμε τι ακριβώς κάνουμε τόσο λάθος.


φωτογραφία © Getty Images 

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Επικαιρότητα

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Η αληθινή ιστορία του Braveheart

25 χρόνια μετά, το "Freedom" που φώναξε ο Mel Gibson αντηχεί στα αυτιά εκατομμυρίων θεατών.

Όσα έμαθε η ζωή στον Ian McKellen

Μεγάλες αλήθειες για τις σχέσεις, το ίντερνετ και τις πιτζάμες από τον κινηματογραφικό Γκάνταλφ που κλείνει 81 χρόνια μίας πραγματικά γεμάτης ζωής.