Τα μηχανοκίνητα 'κοσμήματα' της βασίλισσας Ελισάβετ

Η πραγματικά εντυπωσιακή συλλογή αυτοκινήτων της μακροβιότερης μονάρχη στον κόσμο.

Esquire Team
Γράφει: Γιάννης Σπανός 10 Σεπτεμβρίου 2022

Η βασίλισσα Ελισάβετ Β', που έφυγε σε ηλικία 96 ετών, είχε μια πολύ δραστήρια ζωή. Μια από τις δραστηριότητες που της άρεσε περισσότερο ήταν να οδηγεί η ίδια, αν και το πρωτόκολλο υπαγόρευε ότι έπρεπε να παίρνει μαζί της έναν σοφέρ όπου κι αν πήγαινε. Στο The Crown η αγάπη της για τα αυτοκίνητα φάνηκε ουκ ολίγες φορές, ενώ σχετικά πρόσφατα, το Σεπτέμβριο του 2016 φωτογραφήθηκε να οδηγεί ένα πράσινο Range Rover με συνοδηγό την Carole Middleton, μητέρα της Kate.

Η αγάπη της για τα αυτοκίνητα χρονολογείται από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν ήταν μέλος της Βοηθητικής Υπηρεσίας Γυναικών και υπηρέτησε ως μηχανικός. Πρέπει να ήταν το μόνο μέλος της βρετανικής βασιλικής οικογένειας που ήξερε να αλλάζει ελαστικά, καθώς κατά τη διάρκεια της θητείας της, έμαθε να οδηγεί και να επισκευάζει μηχανές φορτηγών και ασθενοφόρων.

Το αμαξοστάσιο του παλατιού στεγάζει έναν στόλο πολυτελών αυτοκινήτων που χρησιμοποιήθηκαν από τη βασίλισσα κατά τη διάρκεια των επτά δεκαετιών της στο θρόνο. Η αξία της συλλογής οχημάτων της εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 12 εκατομμύρια ευρώ. Παρακάτω κάνουμε έναν απολογισμό των πιο ιδιαίτερων.

Aston Martin DB6 (1966)

Κατασκευάστηκε μεταξύ Σεπτεμβρίου 1965 και 1971. Από όλα τα μοντέλα της Aston Martin που έχουν παραχθεί μέχρι σήμερα, η DB6 έχει τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Παράχθηκαν συνολικά 1.788 δείγματα. Ήταν ο διάδοχος της DB5, η οποία ήταν επίσης ένα αξιομνημόνευτο αυτοκίνητο και, σε σύγκριση με αυτήν, είχε πιο ελκυστική αεροδυναμική σχεδίαση. Κινείτο από έναν κινητήρα 3.995 κυβικών εκατοστών, ο οποίος απέδιδε 282 ίππους στις 5.500 στροφές ανά λεπτό. Αυτά τα στοιχεία ήταν ορόσημο για ένα αυτοκίνητο του 1966.

Austin Princess Vanden Plas (1969)

Αυτή η λιμουζίνα ήταν ένα από τα πολυτελή αυτοκίνητα που παρήγαγε η Austin μεταξύ 1947 και 1968. Το αυτοκίνητο διέθετε έναν 6κύλινδρο κινητήρα 3.995 κ.εκ. με κεφαλή. Η πρώτη έκδοση δοκιμάστηκε σε τελική ταχύτητα από το βρετανικό περιοδικό The Motor και πέτυχε τελική ταχύτητα 127 km/h, επιταχύνοντας από τα 0 στα 100 km/h σε 23,3 δευτερόλεπτα. Η βασίλισσα Ελισάβετ Β' το αγόρασε για το πολυτελές εσωτερικό του και επειδή είχε την εξωτερική εμφάνιση ενός βασιλικού αυτοκινήτου. 

Bentley State (2002)

Παράχθηκαν μόνο 2 και τα δύο ανήκουν στη βρετανική βασιλική οικογένεια. Η βασίλισσα Ελισάβετ Β' την παρήγγειλε για τον εορτασμό του Χρυσού Ιωβηλαίου της το 2002 και ήταν πρόκληση για την Bentley να παραδώσει μια πολυτελή λιμουζίνα που να μπορεί να αποδώσει ακόμα.

Το πέτυχαν και με το παραπάνω, καθώς η Bentley State διαθέτει κινητήρα V8 6,75 λίτρων, ο οποίος αποτελεί τροποποίηση της έκδοσης Arnage R. Ο κινητήρας μπορεί να αποδώσει 400 ίππους. Έχει τελική ταχύτητα 210 km/h, η οποία εξακολουθεί να είναι εντυπωσιακή για μια λιμουζίνα. Σε σύγκριση με την κανονική Arnage, η Bentley State είναι 83 εκατοστά ψηλότερη. Το αμάξωμα και τα τζάμια είναι πλήρως θωρακισμένα, όπως θα περίμενε κανείς.

Citroën SM Opera (1972)

Ονομάστηκε Motor Trend Car of the Year το 1972 στις ΗΠΑ και κατέλαβε την 3η θέση στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό Car of the Year. Όταν το βλέπει κανείς από μπροστά, θα μπορούσε να το μπερδέψει με τρίτροχο όχημα, αλλά δεν είναι. Όλα τα μοντέλα αυτοκινήτων της Citroën διέθεταν υδροπνευματική ανάρτηση και αυτό δεν αποτελούσε εξαίρεση. Ήταν ασυνήθιστο για το αυτοκίνητο να προέρχεται από τη Γαλλία, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία δεν είχε ανακάμψει μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι δημοσιογράφοι και το κοινό αμφισβήτησαν τις μετρήσεις επιδόσεων του αυτοκινήτου, επειδή δεν είχαν δει κάτι παρόμοιο πριν στη γαλλική αγορά. Το αυτοκίνητο βρισκόταν στην παραγωγή μέχρι το 1975 και μπορούσε να φτάσει την τελική ταχύτητα των 225 km/h και να επιταχύνει από τα 0-100 km/h σε 8,5 δευτερόλεπτα.

Daimler DS420 (1992)

Η βασίλισσα Ελισάβετ Β' έκανε γνωστή τη μάρκα Daimler και θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η ανεπίσημη βασιλική μάρκα. Η DS420 είναι επίσης γνωστή ως "λιμουζίνα Daimler" και χρησιμοποιούνταν από την Ελισάβετ Β' μέχρι πρόσφατα. Ήταν το όχημα της επιλογής της όταν βρισκόταν σε γάμους ή κηδείες και εξακολουθεί να διατηρείται σε καλή κατάσταση, παρά τα 26 του χρόνια.

> Διάβασε ακόμη: Μερικές πικάντικες λεπτομέρειες από τη ζωή της βασίλισσας Ελισάβετ

Ford Zephyr Estate (1956)

Αυτή η σπάνια κλασική Ford παρήχθη μεταξύ 1950 και 1972. Είχε μια ανώτερη γκάμα 6κύλινδρων κινητήρων. Μόλις το 1962 η Ford προσέφερε το Zephyr με προαιρετικό 4-κύλινδρο ή 6-κύλινδρο κινητήρα. Μαζί με το Executive και το Zodiac, ήταν το μεγαλύτερο επιβατικό αυτοκίνητο της Βρετανίας κατά τη δεκαετία του 1950 και ένα από τα πρώτα που παρήχθησαν μαζικά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η βασίλισσα Ελισάβετ Β' ήταν ιδιοκτήτρια του πολυτελούς Executive, το οποίο συμπεριλήφθηκε στους τελευταίους μήνες της παραγωγής. 

Humber Super Snipe (1953)

Παράχθηκε από τη βρετανική εταιρεία Humber Limited μεταξύ 1938 και 1967. Η πρώτη παραλλαγή που κυκλοφόρησε ήταν το προπολεμικό Humber Super Snipe, το οποίο είχε τελική ταχύτητα 127 km/h, ένα επίτευγμα που πολύ λίγα αυτοκίνητα μπορούσαν να επιτύχουν εκείνη την εποχή. Απευθυνόταν στην ανώτερη μεσαία τάξη και σε κυβερνητικούς αξιωματούχους και ήταν το μοντέλο του 1953 που τράβηξε το ενδιαφέρον της βασίλισσας Ελισάβετ Β', αν και δεν είχε πολύ υψηλή τιμή, αλλά προσέφερε όλη την πολυτέλεια που αρμόζει σε μια βασίλισσα. Είχε μέγιστη ισχύ 100 ίππων.

Land Rover Range Rover Hybrid Landaulet

Αποκλειστικό μοντέλο για τη βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ που δεν μπορούσε να βρεθεί στις αντιπροσωπείες. Έκανε την πρώτη της δημόσια εμφάνιση με το όχημα το 2015 σε επίσημη δεξίωση. Η Ελισάβετ Β' ήθελε ένα σύγχρονο landaulet, και αυτό που έκανε η Land Rover, ουσιαστικά, ήταν να μετατρέψει ένα Range Rover σε ένα τέτοιο. Από το 1953, όταν προμήθευσε το Land Rover Series 1, η εταιρεία έχει διαθέσει τέσσερα αυτοκίνητα στη βασιλική οικογένεια. Αυτό το υβριδικό σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει το προηγούμενο επίσημο Range Rover, το οποίο ήταν ξεπερασμένο.

Τα μηχανοκίνητα 'κοσμήματα' της βασίλισσας ΕλισάβετMax Mumby/Indigo/Getty Images

Lincoln Cosmopolitan (1950)

Ένα από τα λίγα αμερικανικά αυτοκίνητα που ανήκουν στη βασίλισσα Ελισάβετ Β'. Παράχθηκε μεταξύ 1949 και 1954 στο Μίσιγκαν. Το "προεδρικό αυτοκίνητο" του 1950 προέκυψε όταν ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ, Harry S. Truman, είχε ένα πρόβλημα με τη General Motors. Η εταιρεία αρνήθηκε να παραγγείλει προεδρικά αυτοκίνητα και ο Τρούμαν απευθύνθηκε στον Lincoln για να βρει λύση. Ο Λευκός Οίκος παρήγγειλε δέκα λιμουζίνες Cosmopolitan για να χρησιμοποιηθούν ως επίσημα κρατικά οχήματα. Τα βαγόνια τροποποιήθηκαν ώστε να υπάρχει περισσότερος χώρος για το κεφάλι του καπέλου. Το πώς η βασίλισσα της Αγγλίας κατάφερε να αποκτήσει μία από τις "προεδρικές λιμουζίνες" παραμένει ένα μυστήριο.

 

> Διάβασε ακόμη: Τι ποτό πίνει η βασίλισσα Ελισάβετ;

Mercedes Benz 600 Pullman Landaulet (1965)

Όχημα υψηλών προδιαγραφών σχεδιασμένο από τη γερμανική εταιρεία, από το οποίο παρήχθησαν συνολικά 2.677 μονάδες μεταξύ 1965 και 1981. Ήταν η βάση για τη σειρά Maybach 57/62, η οποία δεν κατάφερε να απογειωθεί και εξαφανίστηκε το 2012. Υπήρχαν δύο μοντέλα διαθέσιμα για τη Mercedes Benz 600 του 1965: το 4θυρο σεντάν με κοντύτερο μεταξόνιο και το άλλο με μακρύτερο μεταξόνιο, το οποίο ήταν μια 6θυρη λιμουζίνα. Η βασίλισσα Ελισάβετ Β' είχε αυτή τη δεύτερη έκδοση και με τη μετατρέψιμη οροφή.

Rolls-Royce Silver Ghost (1924)

Ένα από τα σπανιότερα οχήματα στον κόσμο. Μάλιστα, πωλήθηκε σε δημοπρασία για 7 εκατομμύρια δολάρια το 2012, καθιστώντας την την πιο ακριβή Rolls-Royce που πωλήθηκε ποτέ. Η βασίλισσα κατέχει το αυτοκίνητο όχι τόσο ως μεταφορικό μέσο όσο ως συλλεκτικό αντικείμενο. Η ίδια η μάρκα το περιέγραψε ως το "καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο". Εξακολουθεί να λειτουργεί και να βρίσκεται σε άριστη κατάσταση παρά τα 920.000 χιλιόμετρα που έχει διανύσει. Η βασίλισσα είχε επίσης στη συλλογή της ένα Phantom V και ένα Twenty του βρετανικού κατασκευαστή.

Rolls Royce Silver Ghost© Hulton-Deutsch Collection/CORBIS/Corbis via Getty Images

Vauxhall Cresta Estate (1961)

Παράχθηκε μεταξύ 1954 και 1972 από τη Vauxhall και πωλήθηκε ως πολυτελής έκδοση για να αντικαταστήσει το Vauxhall Velox. Προσφέρει 4 διαφορετικά επίπεδα εξοπλισμού. Η βασίλισσα ήταν ιδιοκτήτρια του Cresta PA SY, το οποίο παρήχθη μεταξύ 1957 και 1962. Παράχθηκαν συνολικά 81.841 μονάδες. Υπήρχε η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε ένα 5θυρο estate ή ένα 4θυρο saloon. Διέθετε χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 3 ταχυτήτων, με κινητήρα 2262 cc.

Η Βασίλισσα οδηγώνταςTim Graham Photo Library via Getty Images

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Elon Musk, τώρα και κατάσκοπος των ΗΠΑ;

Το μυστηριώδες έργο του Elon Musk και της Space X για την αμερικανική κυβέρνηση κοστίζει δισεκατομμύρια και ενοχλεί -προφανώς- Ρωσία και Κίνα.

Γραφει Παυλος Κρουστης