Η Apple κέρδισε τον Ψυχρό Πόλεμο απέναντι στο Facebook

Όλα όσα γνωρίζουμε για τις πολυσυζητημένες αλλαγές απορρήτου και την άτυπη κόντρα των δύο τεχνολογικών κολοσσών.

Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, οι σημαντικές αλλαγές στην τεχνολογία συντελούνται ως αποτέλεσμα αλυσιδωτών αντιδράσεων χωρίς όμως φανταχτερούς τίτλους και άρα συνήθως χωρίς καν να τις μαθαίνουμε εν τη γενέσει τους. Μια ωραία πρωία, ξαφνικά όλα έχουν αλλάξει και οι περισσότεροι από εμάς συνεχίζουμε τις ζωές μας σα να μην έχει συμβεί απολύτως τίποτα, άσχετα αν δρούμε διαφορετικά εξαιτίας τους. Κάτι τέτοιο έγινε με το πέρασμα από το iOS 14 της Apple στο νέο iOS14.5 που συμπεριλαμβάνει το χαρακτηριστικό App Tracking Transparency. 

H νέα πολιτική απορρήτου του iOS 14.5 θα αναγκάζει τις εφαρμογές να μας ρωτούν αν θέλουμε να μοιραστούμε μαζί τους τα προσωπικά μας δεδομένα ώστε να μπορούν να μας "ανιχνεύσουν", να παρακολουθούν και να καταγράφουν δηλαδή τις συνήθειές μας ως χρήστες. Εν ολίγοις, όλα τα apps σε όλα τα λειτουργικά συστήματα θα μας ρωτούν ξεκάθαρα αν τα αφήνουμε να μας παρακολουθούν, με ό,τι σημαίνει αυτό ως συναίνεση. Όμως, δεν πρόκειται για μία απλή ερώτηση. 

Το "γιατί" της αλλαγής

Δεν υπάρχει κανένα νόημα για ερωτήσεις του στυλ "γιατί τώρα" και "μήπως το έκανε έτσι κι αλλιώς πριν αυτό η Apple". Κι αυτό γιατί, η καινοτομία στην πολιτική απορρήτου της είναι διττής σημασίας: Αφενός με αυτήν την αλλαγή επωφελούνται όλοι οι χρήστες γιατί προκαλεί ένα αναπόφευκτο (και υγιές) ντόμινο αφετέρου αποτελεί υποχρέωση της Apple να αποσαφηνίσει τις "προθέσεις" του IDFA, του κώδικα που υπάρχει σε κάθε συσκευή και στον οποίο έχουν πρόσβαση οι developers της εκάστοτε εφαρμογής για να παρακολουθούν τη δραστηριότητα των χρηστών και σε άλλα apps και ιστοσελίδες. Προφανώς, η συζήτηση έχει ήδη πραγματοποιηθεί μέσω των cookies για τα οποία σύμφωνα με το σχετικό νόμο της Ε.Ε. οι χρήστες δίνουν ή αρνούνται τη συναίνεσή τους. Η Apple δηλαδή δεν έγινε ξαφνικά προστάτης μας μέσω των iPhones και iPads, απλώς μάλλον συμφωνεί ότι πρέπει να προσφέρεται περισσότερη ιδιωτικότητα βάσει νομοθετικού πλαισίου. 

Το παρόν επιχειρηματικό μοντέλο της διαφήμισης στο διαδίκτυο προσφέρει περιεχόμενο και υπηρεσίες δωρεάν με αντάλλαγμα πληροφορίες για τους χρήστες και την περιήγησή τους στο ίντερνετ ώστε να μπορεί να "προτείνει" προϊόντα και υπηρεσίες σύμφωνα με τις συνήθειες και τα ενδιαφέροντά τους. Το πρόβλημα με το εν λόγω μοντέλο είναι ότι οι χρήστες δε μπορούν να ελέγξουν τη ροή των πληροφοριών, δεν την καταλαβαίνουν και συχνά επίσης δεν την επιθυμούν. Ενδεχομένως επίσης, να θέλουν να επιλέγουν πότε είναι ok για συμβαίνει, όπως με τη γνωστοποίηση της τοποθεσίας τους. Για την Apple λοιπόν, έπρεπε όλα αυτά να είναι ορατά υπό την προϋπόθεση ότι η διαφήμιση δε θα εξαφανιζόταν εντελώς. 

Ο Ψυχρός Πόλεμος Apple - Facebook

Αν το Facebook θέλει να εκμαιεύσει πληροφορίες για τους χρήστες με συσκευές λογισμικού iOS 14 που δε συναινούν, θα πρέπει να βρει άλλο τρόπο για την ενίσχυση των επιχειρήσεων μέσω της διαφήμισης. Συνεπώς, αυτό δεν είναι καθόλου "μικρή" υπόθεση για το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο. Τα περί Ψυχρού Πολέμου μεταξύ Facebook και Apple αιωρούνται στην ατμόσφαιρα από το 2020. Το Facebook μάλιστα, από την πρώτη στιγμή είχε εκφράσει τις ενστάσεις του, συγκεκριμένα από τον Ιούνιο του 2020 όταν είχε γίνει η προαναγγελία των αλλαγών μέσω του iOS14. Οπότε, το πολεμικό κλίμα ανάμεσά τους προϋπήρχε μόλις μισό χρόνο και έχει περιοριστεί σε διφορούμενες δηλώσεις εκατέρωθεν που παραπέμπουν κυρίως σε κεκαλυμμένες επικοινωνιακές τακτικές. 

Στην πραγματικότητα, η Apple εδώ και καιρό είχε δείξει τις διαθέσεις της. Από την εκδοχή του iOS 13 έδινε την επιλογή στους χρήστες των συσκευών της να επιτρέπουν ή να απαγορεύουν τον εντοπισμό τους όταν χρησιμοποιούν μία συγκεκριμένη εφαρμογή, ενώ μέσω των ρυθμίσεων (Settings> Privacy> Tracking) μπορούσε οποιοσδήποτε χειροκίνητα να μπλοκάρει την κοινοποίηση του IDFA σε άλλες εφαρμογές. Απλώς τώρα, αποφάσισε να την κάνει πιο "ορατή" μέσω του σχετικού badge. Ουσιαστικά δηλαδή δεν πρόκειται για τεράστια αλλαγή, εκτός αν όλοι οι χρήστες βλέποντάς το, επιλέξουν να απαντήσουν όχι. Τότε ναι, το Facebook και κάθε facebook θα έχει λόγο για να "τρομάξει".

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Το δώρο της SEGA που έσωσε την Nvidia

Η Nvidia μπορεί σήμερα να αξίζει πάνω από 4 τρισ. δολάρια, αλλά στα ’90s βρέθηκε ένα βήμα πριν το τέλος. Κι όμως, ένα "δώρο" 5 εκατ. δολαρίων από τη Sega ήταν αυτό που την έσωσε.

Γραφει Παυλος Κρουστης

F1 GP Άμπου Ντάμπι: Πρωταθλητής ο Lando Norris της McLaren γιατί ήταν πολύ cool

Ο Lando Norris ολοκλήρωσε το τελευταίο Grand Prix της χρονιάς στο Άμπου Ντάμπι τρίτος και κατέκτησε τον τίτλο του πρωταθλητή παρά την νίκη του Max Verstappen.

Αυτή είναι η πιο αγχωτική πόλη του κόσμου σύμφωνα με έρευνες-είναι η Αθήνα στη λίστα;

Πώς διαμορφώνεται ο χάρτης του αστικού άγχους το 2025 και γιατί κάποιες πόλεις πιέζουν περισσότερο τους κατοίκους τους. Αυτές είναι οι τάσεις πίσω από την αυξανόμενη αστική κόπωση.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Το αλκοόλ έχει πρωτεύουσα και δεν είναι αυτή που νομίζεις

Ένα ταξίδι στις πόλεις όπου η σχέση με το αλκοόλ αποτελεί κομμάτι της ταυτότητάς τους. Πώς διαφορετικοί προορισμοί διαμορφώνουν μοναδικές κουλτούρες γύρω από τη νυχτερινή ζωή και το ποτό.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Αυτές ήταν οι δημοφιλέστερες αναζητήσεις στην Google για το 2025

Το Google Year in Search 2025 δείχνει τι πραγματικά απασχόλησε την Ελλάδα φέτος. Οι αναζητήσεις σκιαγραφούν μια χρονιά γεμάτη ένταση, αλλαγές και μικρές καθημερινές εμμονές.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Η σοκαριστική έρευνα του MIT για το μέλλον της ανθρωπότητας

Νέα μελέτη του MIT αναλύει τον πιθανό αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης σε δεξιότητες, μισθούς και θέσεις εργασίας, φωτίζοντας το μέγεθος των αλλαγών που μπορεί να έρθουν.

Γραφει Τιμος Σαλαμες