Κι αν το τέλος του Netflix είναι εδώ;
Η πλατφόρμα streaming διανύει μία εκτός virality, περίεργη περίοδο.
Μια φορά κι έναν καιρό, το Netflix ήταν ο αδιαμφισβήτητος πρωτομάστορας του περιεχομένου streaming. Δικαίως κιόλας, αν αναλογιστούμε μερικές από τις σειρές του που αφενός γνώρισαν τεράστια επιτυχία αφετέρου η ανατρεπτικότητά τους έθεσε επί τάπητος θέματα που μέχρι στιγμής περνούσαν στα ψιλά γράμματα.
Για μία περίοδο μάλιστα, κάλλιστα θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για το απόλυτο ψηφιακό μονοπώλιο. Πλέον βάλλεται από παντού: Ο ανταγωνισμός είναι εκεί έξω, δριμύς και το μόνο που έχει μείνει για το Netflix είναι να κατακτήσει τα Όσκαρ, εφόσον επιθυμεί διακαώς να αποδείξει ότι διέθετε τα φόντα να το κάνει.
Φέτος στο μεταξύ, έφτασε στην πηγή με το The Power of the Dog, και στο παρά πέντε δεν ήπιε νερό. Τα The Lost Daughter, The Hand of God και Don't Look Up -ειδικά το τελευταίο- είχαν τους δικούς τους άπειρους θαυμαστές επίσης. Εντούτοις, οι λάτρεις του κινηματογράφου θεωρούν παντελώς αχρείαστη αυτήν την ανάγκη επιβεβαίωσης μέσα από ένα θεσμό που πάει από το κακό στο χειρότερο με αποκορύφωμα το φετινό ρεζιλίκι του Will Smith.
>Διάβασε ακόμη: Ένα Όσκαρ στο Don't Look Up. Χθες αν γίνεται.
Ωστόσο, όσον αφορά στις παραγωγές που μαγνητίζουν την προσοχή όλων και με μέτρο το πόσο viral γίνεται για το περιεχόμενό του, τελευταία ίσως το επίπεδό του να έχει πέσει.
Μοναδικές εξαιρέσεις τα εκ διαμέτρου αντίθετα Squid Game και Bridgerton, με το πρώτο να έχει σπάσει κάθε προϋπαρχον ρεκόρ αναφορικά με τις θεάσεις και το δεύτερο να αναδεικνύεται στην πιο επιτυχημένη αγγλόφωνη σειρά της πλατφόρμας. Τα Hellbound και All of Us Are Dead παρά τη δυστοπία τους, δε συγκίνησαν σε τέτοιο επίπεδο τα πλήθη.
Τι πάει στραβά τελικά;
Τρέχει κάτι άραγε με τον αλγόριθμο του Netflix; Μετά την επέλαση του Bridgerton και την καλούτσικη πορεία των Is It Cake? και Inventing Anna, υπάρχει ένα σωρό αξιόλογο υλικό που μένει στην αφάνεια. Μία από αυτές, το Apollo 10 ½: A Space Age Childhood του Richard Linklater ένα εξαιρετικό animation ενηλικίωσης εμπνευσμένο από τα παιδικά χρόνια του σκηνοθέτη του, οι περισσότεροι δε γνωρίζουν καν ότι υπάρχει.
Μήπως το πρόβλημα είναι το κόστος συνδρομής που σα να έχει πάρει τα πάνω του τελευταία; Μήπως ο ανταγωνισμός πλέον είναι τεράστιος; Το Apple TV+ για παράδειγμα, πόνταρε στο Coda και κέρδισε, όσκαρ και κριτικούς.
- Πριν μερικές ημέρες, η Netflix Inc ανακοίνωσε ότι έχασε 200.000 συνδρομητές κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 (την ίδια στιγμή που οι προβλέψεις έδειχναν αύξηση 2,5 εκατομμυρίων), προβάλλοντας σαν αιτίες τον πληθωρισμό, τον πόλεμο στην Ουκρανία και τον σκληρό ανταγωνισμό. Είναι η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Από την άλλη, το Disney+ λειτουργεί ένα κυνικό ορυχείο νοσταλγίας, με το υλικό της να ανασταίνει ακόμα και 'νεκρές' IP. Κακά τα ψέματα, η οικειότητα πουλάει και δεν είναι λίγοι εκείνοι που ενδιαφέρονται για ένα ακόμη franchise α λα Star Wars, ένα spin-off της Marvel ή κάποιο live-action remake ενός κλασικού κινουμένων σχεδίων. Κάπως έτσι γίνονται οι εισπρακτικές επιτυχίες σήμερα.
Όσο κι αν το Χόλιγουντ τρέμει μπρος το εκτόπισμα του Netflix, αυτό είναι το μοναδικό πλεονέκτημα που είχαν πάντα τα στούντιο ενάντια στο streaming. Όπως έγραψε ο Observer πέρυσι: "Τα μεγάλα καθιερωμένα στούντιο με δεκαετίες εμπειρίας στην ανάπτυξη προγραμμάτων και τεράστια πολεμικά σεντούκια πνευματικής ιδιοκτησίας έχουν ξεκινήσει μία αντεπίθεση με δικές τους υπηρεσίες streaming".
Με αυτόν τον τρόπο, κατά κάποιον τρόπο, η κατεύθυνση της συζήτησης έχει αλλάξει: Το Netflix, ουσιαστικά εδώ και μία δεκαετία στο πλαίσιο του πολιτιστικού του βάρους, δε διαθέτει προϋπάρχοντα, μακροχρόνια franchises και προσπαθεί να δημιουργήσει δικά του franchises. Βέβαια, η πιο βιώσιμη στρατηγική -την οποία φαίνεται ότι ακολουθούσε μέχρι πρόσφατα- θα ήταν να επικεντρωθεί στη δημιουργία ξεχωριστών παραγωγών που θα αποκλίνουν από το σύγχρονο αναπαραγωγικό μοντέλο. Εξάλλου, έτσι δεν έκανε επιτυχία το Squid Game;
>Διάβασε ακόμη: Οι νέες σειρές της άνοιξης
Ή μήπως έτσι δε χάραξε τη δική του πορεία το Apple TV+; Άσχετα αν τα μεγέθη τους δεν είναι συγκρίσιμα ούτε ποσοτικά ούτε ποιοτικά ούτε χρονολογικά, τα Severance, Slow Horses, WeCrashed και το CODA έχτισαν το προφίλ του. Γι' αυτό λοιπόν, σε περίπτωση που το Netflix ξαποσταίνει, για να τραβήξει προς τη δόξα ξανά, δεν έχει παρά να κάνει μία επανεκκίνηση και επανεστίαση στους στόχους του.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Ξεκίνησε η διάθεση των εισιτηρίων για το live των Offspring στο Release Athens 2026
Η πώληση των εισιτηρίων ξεκίνησε σήμερα στις 12:00 και καλό είναι να μην καθυστερείς αν ενδιαφέρεσαι για την εμφάνισή τους με τους Bad Religion διότι ήδη φλερτάρουν με το sold out.
COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD: Το χριστουγεννιάτικο κανάλι-θεσμός της COSMOTE TV επιστρέφει με πάνω από 130 ταινίες για όλη την οικογένεια
Το προσωρινό κανάλι COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD φέρνει περισσότερες από 130 ταινίες, 25 πρεμιέρες και συνεχή χριστουγεννιάτικη δράση από 5/12 έως 7/1. Το απόλυτο εορταστικό τηλεοπτικό πρόγραμμα.
Η 5η σεζόν του Stranger Things σπάει όλα τα ρεκόρ στο Netflix
Η πέμπτη σεζόν του Stranger Things σημειώνει τη μεγαλύτερη αγγλόφωνη πρεμιέρα στην ιστορία του Netflix και συνεχίζει δυναμικά. Πώς τα νέα επεισόδια κυριαρχούν στα global charts.
Ποιο τραγούδι του Prince βασίζεται σε αληθινό έγκλημα
Μια πιο προσωπική ματιά στον Prince και την εποχή του Controversy: πώς προσέγγισε τη μουσική, τι τον έκανε ξεχωριστό και γιατί εξακολουθεί να μας απασχολεί μέχρι σήμερα.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΤο κόλπο που έκανε ο James Cameron στον "Τιτανικό"-γλίτωσε πολλά εκατομμύρια
Ο James Cameron αποκάλυψε την απλή και έξυπνη τεχνική που χρησιμοποίησε για να εξοικονομήσει χρήματα στα γυρίσματα του Titanic. Ένα απροσδόκητο trick πίσω από μια ιστορική υπερπαραγωγή.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΣτην ταινία Blair Witch Project είδαμε τη μάγισσα, αλλά δεν το κατάλαβε κανείς
Μια θεωρία για το Blair Witch Project υποστηρίζει ότι τελικά είδαμε τη μάγισσα κανονικά στην ταινία, απλώς κανείς δεν το πρόσεξε. Και όλα οδηγούν σε μια πολύ συγκεκριμένη σκηνή, που απαιτεί παρατηρητικότητα.
Γραφει Παυλος Κρουστης