Να πώς βγάζουν λεφτά οι ομάδες της Formula 1

Όπως καταλαβαίνεις, τα έπαθλα δεν αρκούν για να καλυφθούν τα κόστη και να παραμένουν επικερδείς.

Οι ομάδες της Formula 1 λειτουργούν μέσα σε ένα πολύπλοκο οικονομικό οικοσύστημα, στο οποίο το κόστος για τη δημιουργία ανταγωνιστικών αυτοκινήτων συχνά ξεπερνά τα έπαθλα.

Αν και οι προϋπολογισμοί των ομάδων δεν ανακοινώνονται, το πρόσφατα επιβληθέν ανώτατο όριο προϋπολογισμού 140,4 εκατομμυρίων δολαρίων για τους 24 αγώνες της σεζόν 2024 της F1 προσφέρει μια εικόνα των σημαντικών οικονομικών δεσμεύσεων που απαιτούνται για τη διατήρηση μιας ομάδας σε ένα πρωτάθλημα.

Τα ανώτατα όρια κόστους

Ωστόσο, αυτό το ανώτατο όριο δεν περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές υποχρεώσεις, εξαιρώντας κυρίως τους μισθούς των οδηγών, οι οποίοι (για τους κορυφαίους οδηγούς) μπορούν να φτάσουν οκταψήφια ποσά. Για να ρυθμίσει τις δαπάνες των ομάδων και να διασφαλίσει την ανταγωνιστική ισότητα, η FIA εισήγαγε ανώτατα όρια κόστους το 2021, τα οποία περιγράφονται λεπτομερώς στους Οικονομικούς Κανόνες και Κανονισμούς της FIA F1.

Να πώς βγάζουν λεφτά οι ομάδες της Formula 1Mark Thompson/Getty Images

Τα μέτρα αυτά αποσκοπούν στο να αποτρέψουν τις πλουσιότερες ομάδες από το να κυριαρχούν μέσω της καθαρής οικονομικής υπεροχής, μια κίνηση που αποσκοπεί στη διατήρηση του ενθουσιασμού και του απρόβλεπτου των αγώνων της F1.

Πηγές χρηματοδότησης για τις ομάδες της F1

Οι ομάδες της Formula 1 αντλούν έσοδα από διάφορες πηγές, με τις πληρωμές της Formula 1 να αποτελούν σημαντικό παράγοντα. Οι πληρωμές αυτές αποτελούνται από βραβεία που βασίζονται στην απόδοση της ομάδας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, ιστορικά μπόνους και μερίδιο των χρηματικών επάθλων που προέρχονται από την τηλεθέαση και τα τέλη των πιστών. Ειδικές ρυθμίσεις, όπως το μακροχρόνιο μπόνους συμμετοχής της Ferrari, διαφοροποιούν περαιτέρω τις ροές εσόδων.

Μια άλλη σημαντική πηγή εσόδων προέρχεται από τα τέλη των αγώνων που καταβάλλονται από τις πόλεις υποδοχής, με τη Formula 1 να χρεώνει σημαντικά ποσά για τα δικαιώματα φιλοξενίας αγώνων. Η επέκταση του προγράμματος της F1 για το 2024 σε 24 Grand Prix αντικατοπτρίζει την προσοδοφόρα φύση αυτών των συμφωνιών. Ειδικότερα, νεότερες διοργανώσεις όπως το Grand Prix της Σαουδικής Αραβίας απαιτούν υψηλότερα τέλη σε σύγκριση με καθιερωμένους αγώνες, όπως το Μονακό.

Η τηλεθέαση παίζει καθοριστικό ρόλο, αφού ορίζει σημαντικές αμοιβές για τη Formula 1, μέρος των οποίων διανέμεται στις ομάδες. Αν και τα ακριβή οικονομικά στοιχεία δεν είναι γνωστά, τα στοιχεία από τις οικονομικές εκθέσεις της Liberty Media ρίχνουν φως στο μέγεθος των σχετικών εσόδων. Η εξαγορά της Formula One Group από την Liberty Media έναντι 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2017 υπογραμμίζει το οικονομικό μέγεθος της F1.

 

Χορηγίες

Οι χορηγίες αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομικής στήριξης των ομάδων της F1. Από τη Ferrari και τη Mercedes-Benz μέχρι μικρότερες ομάδες, εξασφαλίζονται χορηγίες από διάφορες πηγές. Οι συμφωνίες αυτές κυμαίνονται από χορηγίες χωρίς λογότυπο, αξίας περίπου 500 χιλιάδων δολαρίων, έως συμφωνίες πολλών εκατομμυρίων δολαρίων που παρέχουν στους χορηγούς branding στα αυτοκίνητα, τις στολές και τα κράνη. Οι μεγάλες χορηγίες, στις οποίες τα ονόματα των χορηγών γίνονται μέρος των επίσημων τίτλων των ομάδων, μπορούν να αποφέρουν έως και 60 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Επιπλέον, οι αμειβόμενοι οδηγοί εισφέρουν κεφάλαια στις ομάδες σε αντάλλαγμα για αγωνιστικές ευκαιρίες. Αυτοί οι οδηγοί, που πληρούν τα πρότυπα αδειοδότησης της FIA, παραιτούνται από τους υψηλούς μισθούς και αντ' αυτού φέρνουν οικονομική υποστήριξη για να εξασφαλίσουν θέσεις. Ενώ οι ομάδες πληρώνουν σε αυτούς τους οδηγούς έναν ονομαστικό μισθό, συνήθως περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια ετησίως, η κύρια αξία τους έγκειται στην οικονομική υποστήριξη που παρέχουν.

Στην ουσία, οι ομάδες της Formula 1 κινούνται σε ένα πολύπλευρο οικονομικό τοπίο, αξιοποιώντας ποικίλες πηγές εσόδων για να διατηρήσουν τη λειτουργία τους και να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε μια από τις πιο διάσημες σειρές αγώνων στον κόσμο.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Κάθε επιλογή σου είναι μια πράξη ελευθερίας, ιδίως όταν αφορά την υγεία σου

Από το πού θα πιεις τον πρωινό σου καφέ μέχρι το ποιον γιατρό θα εμπιστευτείς, κάθε επιλογή σου σε κάνει πιο δυνατό. Γιατί η αυτοπεποίθηση δεν χτίζεται από τύχη, αλλά από τη δύναμη να αποφασίζεις εσύ.

Ληστεία στο Λούβρο: Δείτε πώς έγινε η κλοπή (video)

Η γαλλική τηλεόραση χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη για να αναπαραστήσει, βήμα προς βήμα, τη θεαματική ληστεία στο Λούβρο που άφησε ολόκληρο τον κόσμο άφωνο.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Οι καλύτεροι ταξιδιωτικοί προορισμοί για το 2026, σύμφωνα με το National Geographic

Ανακάλυψε τη λίστα του National Geographic με τους κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς για το 2026, από τη Νότια Κορέα μέχρι τις Άλπεις και τη Χαβάη.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Ποιο φρούτο έχει την περισσότερη πρωτεΐνη

Ποια φρούτα είναι αυτά με την περισσότερη πρωτεΐνη; Ανακάλυψέ τα και βάλτα στη διατροφή σου για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα στο γυμναστήριο.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

5 φράσεις που θα σε βοηθήσουν σε δύσκολες συζητήσεις

Μερικές φορές δεν χρειάζεται να αλλάξεις τι λες, αλλά πώς το λες. Πέντε απλές φράσεις μπορούν να σε βοηθήσουν να ηρεμήσεις εντάσεις, να χτίσεις εμπιστοσύνη και να κρατήσεις δυνατές τις σχέσεις και τις φιλίες σου.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Αν χρησιμοποιείς ChatGPT πρέπει να ξέρεις κάτι πολύ σημαντικό

Το ChatGPT δεν γνωρίζει τα πάντα και σίγουρα όχι όσα νομίζεις. Υπάρχει μια πάρα πολύ σημαντική πληροφορία την οποία θα πρέπει να ξέρουν όλοι όσοι χρησιμοποιούν την υπηρεσία της OpenAI ή άλλη αντίστοιχη.

Γραφει Παυλος Κρουστης