Γιατί ένας απλός άνθρωπος δεν μπορεί να οδηγήσει μονοθέσιο F1
Λόγω της ταινίας F1 πολλοί απορούν αν ο Brad Pitt όντως οδηγούσε μονοθέσιο Formula 1 και κάπως έτσι ξεκίνησαν πολλές συζητήσεις αν ένας απλός άνθρωπος μπορεί να οδηγήσει F1 -και δη στο όριο. Έχουμε την επιστημονική απάντηση.
Οδηγεί ή δεν οδηγεί ο Brad Pitt μονοθέσιο Formula 1; Αυτή είναι μία από τις απορίες των τελευταίων ημερών με αφορμή την ταινία F1. Η αλήθεια είναι ότι ο Brad οδήγησε F1 -πρόσφατα οδήγησε και την πρωταθλήτρια McLaren και έπαθε την πλάκα του- ενώ στα γυρίσματα οδηγούσε μονοθέσιο F2, με εμφάνιση και αεροδυναμικά βοηθήματα από F1.
Την λύσαμε αυτήν την απορία και πάμε τώρα στην καλύτερη ερώτηση ever: Μπορεί ένας απλός άνθρωπος να οδηγήσει μονοθέσιο F1 και να πάει πραγματικά γρήγορα;
Κυκλοφορεί ένα video στα social στο οποίο ο David Coulthard (πρώην πιλότος F1) αναφέρει ότι ένας απλός άνθρωπος δεν θα άντεχε ούτε 10 γύρους σε μονοθέσιο F1 με ρυθμούς αγώνα. Και τονίζει ότι το 10 είναι μάλλον πολύ κολακευτικό για έμας -τους απλούς άνθρωπούς. Γιατί το είπε αυτό; Ας δούμε τα δεδομένα.
Ακραίες δυνάμεις G και μυϊκή αντοχή
Στη στροφή ή με απότομα φρεναρίσματα, τα μονοθέσια αναπτύσσουν G‑δυνάμεις έως 6 G, που ισοδυναμεί με το βάρος 480 κιλά για κάποιον που ζυγίζει 80 κιλά . Οδηγοί συγκρίνουν τη στήριξη της κεφαλής τους με την αντιμετώπιση βάρους 40 κιλών στον αυχένα, κάτι αδύνατο για έναν μέσο άνθρωπο δίχως ειδική προπόνηση.
Η δύναμη στο πεντάλ του φρένου: τουλάχιστον 45 κιλά δύναμης (κάποιοι αναφέρουν ακόμα και 100 κιλά) χρειάζονται, ξανά και ξανά, για περίπου 90 λεπτά. Ένας μέσος οδηγός απλώς δεν έχει την μυϊκή επάρκεια να ανταπεξέλθει σε αυτά τα συνεχή φορτία.
Ψυχοφυσική απόκριση και αντίδραση
Η μέση αντίδραση οδηγού F1 είναι περίπου 200 ms (δηλαδή 200 χιλιοστά του δευτερολέπτου) ενώ ενός τυπικού ανθρώπου 500‑600 ms. Αυτή η καθυστέρηση 300‑400 ms μεταφράζεται σε 10 μέτρα απόστασης στα 300 km/h, οπότε η κάθε καθυστέρηση σημαίνει σημαντικό κίνδυνο.
Οι F1 οδηγοί εκπαιδεύουν τις αντιδράσεις τους με ασκήσεις συντονισμού χεριών-ματιών. Η συνδυασμένη απαιτητική αντίδραση, συγκέντρωση και ταχύτατη λήψη αποφάσεων δεν είναι εγγενής σε έναν μέσο οδηγό.
Θερμοκρασία και καρδιακή επιβάρυνση
Η θερμοκρασία στην καμπίνα μπορεί να φτάσει 60 °C, ενώ τα φρένα φτάνουν 1.000 °C και τα ελαστικά 100 °C . Ο οδηγός χάνει 2–4 κιλά σώματος βάρους σε υγρά ανά αγώνα, γεγονός που επιβραδύνει τις αντιδράσεις και την ικανότητα λήψης αποφάσεων.
Ο καρδιακός ρυθμός διατηρείται σε 170‑180 bpm, επίπεδα αντίστοιχα με elite μαραθωνοδρόμους (π.χ. Kipchoge). Για έναν μέσο άνθρωπο, αυτό το stress είναι ανυπέρβλητο.
Και πολλά άλλα
Η επιτάχυνση από τα 0 στα 100 km/h σε λιγότερο από 2 δευτερόλεπτα καμιά φορά και πιο κάτω. Φυσικά η τρομερή απόκριση δεν αντέχεται από τους μέσους ανθρώπους. Η έλλειψη υποβοήθησης το τιμόνι παλαιότερα απαιτούσε 40‑50 Nm ροπής, ενώ και σήμερα το τιμόνι και τα πεντάλ απαιτούν δύναμη και ακρίβεια. Η απαίτηση για τέτοιο συνδυασμό φυσικής ικανότητας και ψυχοκινητικής ανταπόκρισης υπερβαίνει τα όρια της συνήθους οδηγικής εμπειρίας.
Οι F1 οδηγοί είναι κατ’ ουσία υπεράνθρωποι: συνδυάζουν τη σκέψη στρατηγού, τη δύναμη πυγμάχου και την αντοχή μαραθωνοδρόμου
Χρειάζονται πολυετή προπόνηση στον γυμναστήριο, προσομοιωτές, ειδικά ασκησιολόγια αυχένα και φυσικής κατάστασης. Ακόμα και να βγάλεις το μονοθέσιο από τα pits είναι μεγάλη πρόκληση για τους μη εξοικειωμένους. Η "κανονική" εμπειρία οδήγησης σταματά στο επίπεδο του αυτοκινήτου πόλης -ακόμα και αν οδηγήσεις hypercar, δεν πλησιάζεται στον F1 κόσμο.
Όπως καταλαβαίνετε η οδήγηση ενός μονοθεσίου Formula 1 δεν είναι απλώς "δώσε γκάζι", απαιτεί:
- Τεράστια μυϊκή δύναμη στον αυχένα, τα πόδια και χέρια,
- Αστραπιαίες αντιδράσεις και ψυχοκινητική ακρίβεια,
- Μεγάλη αντοχή σε εξαιρετικά θερμά και πιεστικά περιβάλλοντα,
- Ταχύτατη αντίληψη χώρου και χρόνου
Ο μέσος οδηγός απλά θα πεθάνει από κόπωση και θα διαλυθεί ψυχολογικά. Άρα οι οδηγάρες του καναπέ, δεν έχουν ιδέα τι λένε όταν αποκαλούν "παλτό" κάποιον πιλότο της F1. Κανείς δεν είναι "παλτό" από αυτούς -όμως ελάχιστοι είναι ρομπότ κατηγορίας Verstappen. Ίσως οι μοναδικοί άνθρωποι που μπορούν να σταθούν δίπλα σε ένα πιλότο F1 είναι οι αστροναύτες.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Επίσημα Sir David Beckham-Χρίστηκε ιππότης από τον Βασιλιά Κάρολο
Ο David Beckham ανακηρύχθηκε επίσημα ιππότης από τον βασιλιά Κάρολο σε τελετή στο Κάστρο του Windsor, τιμώντας την πορεία του στο ποδόσφαιρο και τη συμβολή του στη φιλανθρωπία.
Γραφει Γιαννης ΜπελεσιωτηςΑυτός είναι ο πιο σέξι άντρας για το 2025
Ο φετινός "Sexiest Man Alive" σύμφωνα με το περιοδικό People είναι ο πρώτος ανοιχτά ομοφυλόφιλος άντρας που κατακτά αυτόν τον τίτλο. Ο 37χρονος ηθοποιός έγινε γνωστός στο ευρύτερο κοινό ως πρωταγωνιστής πολυσυζητημένης σειράς στο Netflix.
Γραφει Πωλινα ΦραγκουΠόσο κοστίζει να μείνεις στο ξενοδοχείο του Robert De Niro
Ο Robert De Niro εγκαινιάζει το πολυτελές Nobu Hotel στη Via Veneto -μια επένδυση 135 εκατ. δολαρίων που άλλαξε το ιστορικό Grand Hotel. Μάθε πόσο κοστίζει η διαμονή.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΥπάρχουν 6 τύποι ανδρικού οργασμού-πώς θα τους αναγνωρίσεις
Η αντρική απόλαυση δεν περιορίζεται στην εκσπερμάτιση. Από τον προστατικό έως τον πολλαπλό οργασμό, μάθε πώς το σώμα μπορεί να βιώσει διαφορετικές μορφές ηδονής και σύνδεσης.
Γραφει Πωλινα ΦραγκουΝέα εργαλεία στο TikTok που θα κάνουν το περιεχόμενό σου viral
Το TikTok φέρνει νέα εργαλεία που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη, δίνοντας στους δημιουργούς τη δυνατότητα να εξελίξουν το περιεχόμενό τους και να αυξήσουν τα κέρδη τους πιο εύκολα από ποτέ.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΟι ερωτήσεις που κάνει στον εαυτό του ο Bill Gates, πριν λύσει ένα πρόβλημα
Ανακάλυψε τη μέθοδο του Bill Gates για την επίλυση προβλημάτων: δύο ερωτήσεις που επικεντρώνονται στην εμπειρία των άλλων και οδηγούν σε αποτελεσματικές λύσεις.
Γραφει Τιμος Σαλαμες
