Γιατί ένας απλός άνθρωπος δεν μπορεί να οδηγήσει μονοθέσιο F1

Λόγω της ταινίας F1 πολλοί απορούν αν ο Brad Pitt όντως οδηγούσε μονοθέσιο Formula 1 και κάπως έτσι ξεκίνησαν πολλές συζητήσεις αν ένας απλός άνθρωπος μπορεί να οδηγήσει F1 -και δη στο όριο. Έχουμε την επιστημονική απάντηση.

Οδηγεί ή δεν οδηγεί ο Brad Pitt μονοθέσιο Formula 1; Αυτή είναι μία από τις απορίες των τελευταίων ημερών με αφορμή την ταινία F1. Η αλήθεια είναι ότι ο Brad οδήγησε F1 -πρόσφατα οδήγησε και την πρωταθλήτρια McLaren και έπαθε την πλάκα του- ενώ στα γυρίσματα οδηγούσε μονοθέσιο F2, με εμφάνιση και αεροδυναμικά βοηθήματα από F1.

Την λύσαμε αυτήν την απορία και πάμε τώρα στην καλύτερη ερώτηση ever: Μπορεί ένας απλός άνθρωπος να οδηγήσει μονοθέσιο F1 και να πάει πραγματικά γρήγορα; 

Διαβάστε Επίσης

Κυκλοφορεί ένα video στα social στο οποίο ο David Coulthard (πρώην πιλότος F1) αναφέρει ότι ένας απλός άνθρωπος δεν θα άντεχε ούτε 10 γύρους σε μονοθέσιο F1 με ρυθμούς αγώνα. Και τονίζει ότι το 10 είναι μάλλον πολύ κολακευτικό για έμας -τους απλούς άνθρωπούς. Γιατί το είπε αυτό; Ας δούμε τα δεδομένα. 

Ακραίες δυνάμεις G και μυϊκή αντοχή

Στη στροφή ή με απότομα φρεναρίσματα, τα μονοθέσια αναπτύσσουν G‑δυνάμεις έως 6 G, που ισοδυναμεί με το βάρος 480 κιλά για κάποιον που ζυγίζει 80 κιλά . Οδηγοί συγκρίνουν τη στήριξη της κεφαλής τους με την αντιμετώπιση βάρους 40 κιλών στον αυχένα, κάτι αδύνατο για έναν μέσο άνθρωπο δίχως ειδική προπόνηση.

Η δύναμη στο πεντάλ του φρένου: τουλάχιστον 45 κιλά δύναμης (κάποιοι αναφέρουν ακόμα και 100 κιλά) χρειάζονται, ξανά και ξανά, για περίπου 90 λεπτά. Ένας μέσος οδηγός απλώς δεν έχει την μυϊκή επάρκεια να ανταπεξέλθει σε αυτά τα συνεχή φορτία.

Ψυχοφυσική απόκριση και αντίδραση

Η μέση αντίδραση οδηγού F1 είναι περίπου 200 ms (δηλαδή 200 χιλιοστά του δευτερολέπτου) ενώ ενός τυπικού ανθρώπου 500‑600 ms. Αυτή η καθυστέρηση 300‑400 ms μεταφράζεται σε 10 μέτρα απόστασης στα 300 km/h, οπότε η κάθε καθυστέρηση σημαίνει σημαντικό κίνδυνο.

Διαβάστε Επίσης

Οι F1 οδηγοί εκπαιδεύουν τις αντιδράσεις τους με ασκήσεις συντονισμού χεριών-ματιών. Η συνδυασμένη απαιτητική αντίδραση, συγκέντρωση και ταχύτατη λήψη αποφάσεων δεν είναι εγγενής σε έναν μέσο οδηγό.

Θερμοκρασία και καρδιακή επιβάρυνση

Η θερμοκρασία στην καμπίνα μπορεί να φτάσει 60 °C, ενώ τα φρένα φτάνουν 1.000 °C και τα ελαστικά 100 °C . Ο οδηγός χάνει 2–4 κιλά σώματος βάρους σε υγρά ανά αγώνα, γεγονός που επιβραδύνει τις αντιδράσεις και την ικανότητα λήψης αποφάσεων.

Ο καρδιακός ρυθμός διατηρείται σε 170‑180 bpm, επίπεδα αντίστοιχα με elite μαραθωνοδρόμους (π.χ. Kipchoge). Για έναν μέσο άνθρωπο, αυτό το stress είναι ανυπέρβλητο.

Και πολλά άλλα

Η επιτάχυνση από τα 0 στα 100 km/h σε λιγότερο από 2 δευτερόλεπτα καμιά φορά και πιο κάτω. Φυσικά η τρομερή απόκριση δεν αντέχεται από τους μέσους ανθρώπους. Η έλλειψη υποβοήθησης το τιμόνι παλαιότερα απαιτούσε 40‑50 Nm ροπής, ενώ και σήμερα το τιμόνι και τα πεντάλ απαιτούν δύναμη και ακρίβεια. Η απαίτηση για τέτοιο συνδυασμό φυσικής ικανότητας και ψυχοκινητικής ανταπόκρισης υπερβαίνει τα όρια της συνήθους οδηγικής εμπειρίας.

Οι F1 οδηγοί είναι κατ’ ουσία υπεράνθρωποι: συνδυάζουν τη σκέψη στρατηγού, τη δύναμη πυγμάχου και την αντοχή μαραθωνοδρόμου

Χρειάζονται πολυετή προπόνηση στον γυμναστήριο, προσομοιωτές, ειδικά ασκησιολόγια αυχένα και φυσικής κατάστασης. Ακόμα και να βγάλεις το μονοθέσιο από τα pits είναι μεγάλη πρόκληση για τους μη εξοικειωμένους. Η "κανονική" εμπειρία οδήγησης σταματά στο επίπεδο του αυτοκινήτου πόλης -ακόμα και αν οδηγήσεις hypercar, δεν πλησιάζεται στον F1 κόσμο.

Όπως καταλαβαίνετε η οδήγηση ενός μονοθεσίου Formula 1 δεν είναι απλώς "δώσε γκάζι", απαιτεί:

  • Τεράστια μυϊκή δύναμη στον αυχένα, τα πόδια και χέρια,
  • Αστραπιαίες αντιδράσεις και ψυχοκινητική ακρίβεια,
  • Μεγάλη αντοχή σε εξαιρετικά θερμά και πιεστικά περιβάλλοντα,
  • Ταχύτατη αντίληψη χώρου και χρόνου

Ο μέσος οδηγός απλά θα πεθάνει από κόπωση και θα διαλυθεί ψυχολογικά. Άρα οι οδηγάρες του καναπέ, δεν έχουν ιδέα τι λένε όταν αποκαλούν "παλτό" κάποιον πιλότο της F1. Κανείς δεν είναι "παλτό" από αυτούς -όμως ελάχιστοι είναι ρομπότ κατηγορίας Verstappen. Ίσως οι μοναδικοί άνθρωποι που μπορούν να σταθούν δίπλα σε ένα πιλότο F1 είναι οι αστροναύτες.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Υπάρχει μια έρευνα, που μπορεί να σε πληρώσει για δείγμα απ' τα κόπρανά σου

Μπορεί τα κόπρανα να μην είναι το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό όταν σκέφτεσαι "έξτρα εισόδημα", όμως μια αμερικανική έρευνα τα μετατρέπει σε… εισόδημα.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Τα 5 πράγματα που κάνεις και καταστρέφουν τον ύπνο σου-τι αποκαλύπτει ένας υπνοθεραπευτής

Ο ύπνος είναι σημαντικός, αλλά μερικές διαδεδομένες συμβουλές μπορεί να κάνουν τα πράγματα χειρότερα. Δες ποιες συνήθειες χαλούν τον ύπνο και τι μπορείς να κάνεις στη θέση τους.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Το σημάδι που δείχνει 100% ότι το ταίρι σου σκοπεύει να σε χωρίσει

Ένα μικρό σημάδι φαίνεται να προδίδει με βεβαιότητα ότι ο χωρισμός πλησιάζει. Χρήστες του Reddit μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους και αποκάλυψαν το πιο ξεκάθαρο "καμπανάκι" σε μια σχέση.

Γραφει Πωλινα Φραγκου

Οι αποκαλύψεις του Frank Grillo για τα αναβολικά στεροειδή στο Χόλιγουντ

Ο Frank Grillo αποκαλύπτει τι κρύβεται πίσω από τις θεαματικές μεταμορφώσεις των ηθοποιών σε superhero ρόλους και πώς αυτό επηρεάζει τη δημόσια εικόνα τους.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Αυτό είναι το πιο ακριβό σετ Lego που κυκλοφορεί εκεί έξω

Είναι μεγαλύτερο από το γραφείο σου, κοστίζει όσο ένα iPhone και απευθύνεται μόνο σε ενήλικες. Το πιο "επικό" σετ της Lego φτάνει τον Οκτώβριο και έχει μέσα ό,τι χρειάζεται για να σε βάλει σε άλλο γαλαξία.

Γραφει Νικη Κοντομηνα