
NFTs και streetwear, φτιαγμένα το ένα για το άλλο
Αυτό που ενώνει τους δημιουργούς NFTs και τους sneakerheads είναι το ότι βάζουν το 'community' και το 'legacy' πάνω απ' όλα.
Απ’ όταν τα NFTs έκαναν το μπαμ στη mainstream κουλτούρα στις αρχές του 2021, χάρη στον Beeple, το (πανάκριβο) streetwear αποτελεί τον τομέα της βιομηχανίας της μόδας που έχει αγκαλιάσει περισσότερο απ' όλους τόσο την ψηφιακή τέχνη όσο και την τεχνολογία blockchain, με αρκετά mega brands να συνεργάζονται με cypto-δημιουργούς, όπως έκανε πρόσφατα το The Hundreds με τον Yuga Labs, τον καλλιτέχνη πίσω από τα άβαταρ Bored Ape Yacht Club, για τη δημιουργία (απτών, όχι ψηφιακών) T-shirts και hoodies.
Το δημιουργικό γραφείο RTFKT (προφέρεται artifact), πάλι, το οποίο 'έκανε όνομα' τον Μάρτιο του 2021 πουλώντας μία συλλογή από sneakers σε μορφή NFT για ένα ποσό που τότε αντιστοιχούσε σε 3,1 εκατομμύρια δολάρια, έδωσε τα χέρια με τον Jeff Staple, ιδρυτή του brand Staple, για μία σειρά NFTs, ενώ μέσα στον Δεκέμβριο κυκλοφόρησε η είδηση της εξαγοράς του από τη Nike. Πού όμως οφείλεται αυτός ο αμοιβαίος έρωτας; Την απάντηση, ίσως, να τη δίνει ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο site The Business of Fashion, το οποίο δίνει βάση στην έννοια του community.
> Διάβασε ακόμα: Τι θα θυμόμαστε από τον κόσμο της μόδας και της τέχνης για το 2021
Υποκουλτούρες με πολλά κοινά
Ας δούμε, λοιπόν, τις συγγένειες αυτών των δύο υποκουλτούρων που την ίδια στιγμή είναι και 'πεδία διάκρισης' (η διάκριση με την έννοια της συμβολικής υπεροχής αλά Pierre Bourdieu), του streetwear και των NFTs.
Και τα δύο πεδία αναπτύχθηκαν θέτοντας στο κέντρο τους 'ιερά' και 'γελοιωδώς ακριβά' προϊόντα, τα οποία είναι σπάνια και γι’ αυτό περιζήτητα ανάμεσα σε όσους συμμετέχουν στην εκάστοτε υποκουλτούρα, ως σύμβολα status.
Προσέτι, τόσο τα NFTs όσο και οι σπάνιες εκδόσεις π.χ. των sneakers πιάνουν τρομερά υψηλές τιμές στις αγορές μεταπώλησης, προσφέροντας τεράστιο περιθώριο για κέρδη.
Πουλώντας μούρη
Οι sneakerheads κάποτε (γιατί τα πράγματα φαίνεται να έχουν αλλάξει μέσα στην πανδημία) το μόνο που ήθελαν ήταν το να κάνουν δικό τους ένα πανάκριβο ζευγάρι sneakers και είτε να το φορέσουν για να πάνε, λέμε τώρα, στην πλατεία του χωριού τους και να το μοστράρουν στους επίσης sneakerheads φίλους τους που μπορούσαν να αναγνωρίσουν την αξία του είτε να το 'εκθέσουν' ως έργο τέχνης στο σκρίνιο του σαλονιού τους.
Το ίδιο 'μουράτους' κάνουν όσους συμμετέχουν στην υποκουλτούρα των NFTs το να είναι οι μόνοι νόμιμοι ιδιοκτήτες π.χ. ενός crypto-άβαταρ και να το χρησιμοποιούν ως profile picture τους για να γίνουν αντικείμενο αποδοχής και θαυμασμού από τους άλλους μετέχοντες στην online κοινότητα που τους ενδιαφέρει, αλλά και να χτίσουν το legacy τους.
Η ισχύς εν τη ενώσει
Τι κινεί, όμως, τα πάντα; Το χρήμα. Οι απίστευτα υψηλές τιμές στις οποίες πωλούνται τα NFTs οδήγησαν τα fashion brands σε έναν αγώνα δρόμου για τη δημιουργία των δικών τους προϊόντων με τεχνολογία blockchain. Το είδαμε να συμβαίνει με τη Nike, με την Adidas, αλλά και με οίκους υψηλής ραπτικής όπως ο Gucci ή ο JW Anderson.
Τα περισσότερα από αυτά τα projects, βέβαια, είτε επρόκειτο για συνεργασίες ανάμεσα σε brands και crypto-δημιουργούς, είτε για τη διάθεση ψηφιακών ρούχων με τεχνολογία blockchain, είτε για την καθαρή πώληση NFTs, συνήθως με τα έσοδα να πηγαίνουν για κάποιον φιλανθρωπικό σκοπό, δεν ήταν, τουλάχιστον αρχικά, τίποτε άλλο παρά πυροτεχνήματα. Μεμονωμένες προσπάθειες λουστραρίσματος του προφίλ των brands με 'λαδομπογιά καινοτομίας', χωρίς να συνοδεύονται από μία στρατηγική αξιοποίησης της τεχνολογίας των NFTs.
> Διάβασε ακόμα: Το cardigan του Harry Styles γίνεται NFT
Μπορούμε να μιλήσουμε για πολιτισμική οικειοποίηση;
Η ουσία, όμως, τόσο των NFTs όσο και του streetwear, όπως είδαμε, έχει να κάνει με την κοινότητα, το περίφημο 'community', ένα δίκτυο αποτελούμενο από ανθρώπους με κοινές αναζητήσεις που πειραματίζονται, συνομιλούν μεταξύ τους και ανταλλάσσουν ιδέες σε εξειδικευμένα fora.
Αν δεν υπάρχει αυτή η συνθήκη, η συμμετοχή των mega streetwear brands στο crypto-σύμπαν χάνει την όποια 'αυθεντικότητα' χαρακτηρίζει τις υποκουλτούρες και, όταν δεν γίνεται κερδοσκοπική, μπορεί να περιγραφεί ακόμα και με όρους πολιτισμικής οικειοποίησης.
Όλα αυτά, βέβαια, ίσως να είναι πολύ 'βαριά' και τα συμπεράσματα πολύ πρώιμα. Οπότε; Οπότε μόνο ο χρόνος είναι αυτός που μπορεί να δείξει το που θα βγάλει αυτή η συμπόρευση.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
MODIVO Back to Office: Επιστροφή στο γραφείο με urban style
Η MODIVO αποδεικνύει ότι το γραφείο δεν είναι περιορισμός αλλά ένας χώρος όπου το στυλ μπορεί να γίνει προέκταση της προσωπικότητάς μας.
Ο όμιλος LH Group – Παπαϊωάννου ως αποκλειστικός εκπρόσωπος της Paul & Shark σε Ελλάδα και Κύπρο
Ο Όμιλος LH Group – Παπαϊωάννου ανακοινώνει με υπερηφάνεια ότι αναλαμβάνει την αποκλειστική διανομή του παγκοσμίου φήμης ιταλικού brand Paul & Shark για Ελλάδα και Κύπρο.
The Lineup | Η νέα καμπάνια της Diesel υμνεί την αντισυμβατικότητα
Η Diesel παρουσιάζει την πιο εναλλακτική "συμμορία" της μόδας.
Η BOSS Eyewear παρουσιάζει τη συλλογή Ανδρικών Γυαλιών Φθινόπωρο/Χειμώνας 2025
Η νέα συλλογή ανδρικών γυαλιών ηλίου και οράσεως εμπλουτίζεται από τολμηρά σχέδια, κατασκευασμένα από καινοτόμα, βιώσιμα υλικά.
Στη νέα κολεξιόν της Falconeri θα βρεις όλα όσα χρειάζεσαι για το φθινόπωρο
Το Alps Getaway, το νέο FW25 editorial, αποπνέει την κομψότητα μιας απόδρασης προαναγγέλλοντας παράλληλα, πως το φθινόπωρο είναι προ των πυλών.
Από την άμμο στο παρκέ: Ο Γιαννούλης Λαρεντζάκης φωτογραφίζεται φέρνοντας πίσω την πρώτη έκδοση HeatGear® - Baselayer της Under Armour.
Ο Γιαννούλης Λαρεντζάκης πρωταγωνιστεί στη νέα παρουσίαση της Under Armour, με concept έμπνευσης και συμβολισμού που αναδεικνύει τη συλλογή Baselayer και τις αξίες του αθλητισμού.