Πώς θα τρέξεις τον Κλασικό Μαραθώνιο με εφόδιο το μυαλό σου

Όλα όσα πρέπει να θυμάσαι για να τερματίσεις στον σκληρότερο αγώνα αντοχής του πλανήτη, που απαιτεί περισσότερο ψυχή και λιγότερο πόδια.

Γράφει: Νίκος Αγάθος 10 Νοεμβρίου 2018

42.195 μέτρα συνεχόμενο τρέξιμο δεν είναι φυσιολογικό πράγμα για έναν μέσο άνθρωπο. Και αυτό το αποδεικνύουν άπειρα παραδείγματα ερασιτεχνών μαραθωνοδρόμων, οι οποίοι αν και εφοδιασμένοι με δυνατά πνευμόνια και μυϊκό σύστημα σφυρηλατημένο χρόνια στα γυμναστήρια, καταρρέουν στα μισά της διαδρομής.

Είτε ετοιμάζεσαι να τρέξεις τον πρώτο σου μαραθώνιο είτε τον δέκατο στη σειρά, να θυμάσαι ότι τα 42 χιλιόμετρα που έχεις να διανύσεις είναι περισσότερο διανοητική μάχη, παρά φυσική. O Andy Barton, ένας βετεράνος μαραθωνοδρόμος και νυν προπονητής ψυχικής επίδοσης και μέντορας Ολυμπιονικών, έχει πολλά εφόδια να σου δώσει.

Πώς θα τρέξεις τον Κλασικό Μαραθώνιο με εφόδιο το μυαλό σου

Πριν τον αγώνα

Συντονίσου με την εσωτερική σου φωνή

Η εσωτερική φωνή καθορίζει πραγματικά τον τρόπο που προσεγγίζεις κάτι που μοιάζει ακατόρθωτο. Αυτό που λες στον εαυτό σου ανά πάσα στιγμή θα καθορίσει και το πώς θα νιώσεις την ημέρα του αγώνα. Αν αρχίσει να σου λέει ότι δεν είσαι καλός δεν πρόκειται να το καταφέρεις, αφού οι φόβοι ή οι ανησυχίες θα υπερτερούν.

Οραματίσου τον αγώνα χιλιόμετρο το χιλιόμετρο

Το να φανταστείς τον εαυτό σου να διασχίζει τη γραμμή τερματισμού είναι πραγματικά χρήσιμο σε κάποιο βαθμό. Αλλά αυτό που πραγματικά πρέπει να οπτικοποιήσεις νοερά είναι όλες οι στιγμές της διαδρομής που θα σε οδηγήσουν στη γραμμή του τερματισμού. Αυτή η μακρά διαδικασία διαλογισμού έχει αποδειχθεί ότι βοηθά τον εγκέφαλο να πυροδοτήσει τους νευρώνες και να βιώσεις την ένταση του μαραθώνιου όπως θα είναι πραγματικά. Και θα σε οδηγήσει να λύσεις πολύ ευκολότερα πολλά προβλήματα που θα αντιμετωπίσεις εκείνες τις 2, 3 ή 4 ώρες.

Οραματίσου τον εαυτό σου όχι μόνο να τρέχει ωραία και ήρεμα, αλλά και πόσο πολύ θα πονάς ή θα αγχώνεσαι όσο καταπίνεις χιλιόμετρα. Και ακριβώς τότε φαντάσου ότι είσαι σε θέση να ξεπεράσεις αυτά τα αρνητικά συναισθήματα.

μαραθωνιος

Στην γραμμή εκκίνησης

"Βάφτισε" τα αρνητικά σωματικά συμπτώματα, θετικά

Λίγο πριν την εκκίνηση η καρδιά σου χτυπά δυνατά, οι παλάμες σου είναι ιδρωμένες, το κεφάλι σου γυρίζει - κλασικά συμπτώματα αγωνιστικού στρες. Αλλά τα ίδια συμπτώματα δημιουργούνται στο σώμα σου όταν είσαι πολύ ενθουσιασμένος. Άλλαξε το όνομα "στρες" σε: πάθος, φλόγα, υψηλή ενέργεια και ξεκίνα.

Προσευχήσου

Για να ξεκινήσεις με κουράγιο τα πρώτα σου βήματα, μια εσωτερική κουβέντα με τον εαυτό σου δίνει μεγάλη ορμή. Είτε πιστεύεις στο Θεό είτε όχι, προσευχήσου. Ζήτησε βοήθεια από το σύμπαν, τη φύση, το θεό που κρύβεις μέσα σου.

Κατά τη διάρκεια του μαραθωνίου

Σπάσε το δρόμο σε χιλιάρια

μαραθωνιος

Πολλοί άνθρωποι μετά το πρώτο χιλιόμετρο αρχίζουν να σκέφτονται: "Ω, ρε φίλε, έχω ακόμη άλλα 41 να τρέξω". Αυτή η σκέψη -που τρέχει μακρύτερα από το τώρα- κλειδώνει τα πόδια, μουδιάζει τον εγκέφαλο, παγώνει το αίμα. Δεν θέλεις να νιώσεις έτσι ενώ καλά-καλά δεν έχεις προλάβει να ζεσταθείς. Αντ’ αυτού σκέψου το εξής: "Στην επόμενη στροφή, εκεί κάτω στο βάθος του δρόμου, κλείνω ένα ακόμη χιλιόμετρο. Το ‘χω. Μετά, βλέπουμε". Στη συνέχεια, όρισε το επόμενο χιλιόμετρο. Ό,τι εστιάζεις από ορατή απόσταση είναι ευκολότερο να το διασχίσεις, παρά από κάτι που δεν έχεις δει ακόμη.

Στα 10 πρώτα χιλιόμετρα, έρχεται η στιγμή για ένα νέο εσωτερικό διάλογο

Μπορεί να μετράς τα βήματά σου ή να ψιθυρίζεις κάποιο τραγούδι στο τέμπο της δρασκελιάς σου ή να αρχίσεις να σκέφτεσαι τις επόμενες καλοκαιρινές διακοπές, τις γυναίκες που έχεις αγαπήσει, τα παιδιά σου όταν ήταν μωρά. Όταν ο πόνος αρχίζει να χτυπά τα πόδια και τη μέση σου, οι εσωτερικές σκέψεις υπερτερούν. Χωρίς να το καταλάβεις θα έχεις φτάσει στο 15ο χιλιόμετρο.

Το κεφάλι ψηλά!

Οι περισσότεροι ερασιτέχνες δρομείς τείνουν να βλέπουν το έδαφος όταν τρέχουν. Αυτό είναι άχρηστο για πολλούς λόγους: το διάφραγμα (ο κύριος αναπνευστικός μυς) πιέζεται υπερβολικά και το οξυγόνο δεν περνά στις πλούσιες δόσεις που χρειάζεσαι, ο εγκέφαλος εγκλωβίζεται σε ένα "αυτιστικό" πλαίσιο και η σωματική δυσφορία πολλαπλασιάζεται. Σήκωσε το λαιμό σου, όρθωσε τη σπονδυλική σου στήλη, κάνε την περιφερειακή σου όραση να δουλεύει σαν βίντεο καταγραφής ταξιδιωτικής εμπειρίας. Τα επόμενα πέντε χιλιόμετρα θα βγουν "αέρα".

Χαμογέλα. Είσαι στο Instagram!

Είσαι πλέον αρκετά μετά τα μισά. Διασχίζοντας μια μεγάλη κεντρική λεωφόρο, παρατηρείς κόσμο δεξιά-αριστερά του δρόμου με ένα κινητό στο χέρι. Μπορεί να είναι γνωστοί σου ή όχι, αλλά σίγουρα όλοι αυτοί ανεβάζουν εκείνη τη στιγμή posts στα social media. Χαμογέλα, λοιπόν. Έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι η προσπάθεια ενός δρομέα να χαμογελάσει ενώ όλα μέσα του είναι έτοιμα να καταρρεύσουν, οδηγεί ασυνείδητα τις συνάψεις στον εγκέφαλο να αποφορτιστούν και να νιώσεις αυτομάτως καλύτερα. Τόσος κόσμος σε βλέπει. Ένα χαμόγελο θα σε οδηγήσει με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στα επόμενα χιλιόμετρα. Είναι και κατηφόρα, πια - έφτασες ήδη στην Αγία Παρασκευή.

μαραθωνιος

39ο χιλιόμετρο, κόμβος Κηφισίας και Αλεξάνδρας: θυμήσου τι έχεις κατορθώσει

Δεν τρέχεις πλέον. Ακροβατείς μεταξύ νοητής διάστασης και υλικού κόσμου. Τα πόδια σου, τα ισχία σου, η μέση σου είναι σαν μην υπάρχουν. Υπάρχει όμως τόσος κόσμος που σε ενθαρρύνει και σου δίνει φτερά να πετάξεις. Όμως εσύ έχεις την εντύπωση ότι στα επόμενα 100 μέτρα θα σωριαστείς - οι κράμπες είναι ανυπόφορες, ο εγκέφαλός σου είναι σμπαράλια. Αλλά δεν έχει απομείνει παρά μια ήπια κατηφόρα, λιγότερη από 2,5 χιλιόμετρα. Ακούς τις μουσικές και τα τύμπανα λίγο πριν το Στάδιο - για σένα χτυπούν, εσένα περιμένουν. Πριν σε πολιορκήσουν οι κακές σκέψεις, θυμήσου πού βρισκόσουν μια, δυο ή τρεις ώρες πριν.

Δώσε διαταγή στον πυρπολημένο εγκέφαλό σου να κατανοήσει το επίτευγμα που κατάφερες μέχρι εδώ και μην τον αφήσεις να χαλάσει αυτή τη μεγαλειώδη στιγμή σου: είσαι Μαραθωνοδρόμος.

Φτάνεις. Μπαίνεις. Μπήκες. Τερμάτισες.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Ταξίδια & Ξενοδοχεία

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς θα φτιάξεις σώμα σαν του Jason Momoa

Στήθος 130 εκατοστών, ώμοι ογκόλιθοι, μπράτσα βουνά και άπειρη μπύρα Guinness, τι να μην σου αρέσει;

Γυμναστική και χαλάρωση στο Blanche, στο πιο αριστοκρατικό fitness club του Παρισιού

Ξύλινες και γρανιτένιες επιφάνειες, πισίνα και χαμάμ, κινηματογράφος και, φυσικά, εστιατόριο με master chef τον Jean Imbert.