Η ανανέωση των διατροφικών σου κανόνων

Τα μεγάλα λάθη που δεν πρέπει να ξανακάνεις εάν θέλεις να χάσεις βάρος οριστικά και αμετάκλητα.

Γράφει: Νίκος Αγάθος 16 Σεπτεμβρίου 2019

Ο Σεπτέμβριος είναι ο μήνας που το σώμα σου σε εκδικείται για τα κιλά που συσσωρεύτηκαν από τα παγωτά και τις μπύρες των διακοπών. Και αν όλοι οι προηγούμενοι Σεμπτέμβρηδες της ζωής σου οδηγούσαν πάντα σε απογοήτευση και αποτυχημένες προσπάθειες να χάσεις το έξτρα βάρος του καλοκαιριού, εδώ, απ’ τη μια θα αναγνωρίσεις τα λάθη που έκανες και, απ’ την άλλη, θα μάθεις πώς να τα διορθώσεις ώστε να επιστρέψεις στα ιδανικά κιλά σου πριν φύγει το φθινόπωρο.

Μην εμπιστεύεσαι τη ζυγαριά

Το εμμονικό ζύγισμα δεν είναι καλός σύμμαχος για την ψυχολογία σου. Όταν είναι ψηλά, σε οδηγεί σε υπερβολικές στερήσεις και πείνα. Όταν πέσει λίγο, σε κάνει να χαλαρώνεις και να εγκαταλείπεις την προσπάθεια.
Η λύση: Η σταθερή απώλεια βάρους και η παραμονή του σώματός σου στα ιδανικά κιλά είναι συνέπεια πολλών και προοδευτικών αλλαγών στη διατροφή και τις συνήθειές σου. Ως εκ τούτου, η ζυγαριά θα αργήσει να δείξει τον αριθμό που επιθυμείς. Αυτό που έχει τεράστια σημασία είναι να μείνεις σε ένα υγιεινό διατροφικό πλάνο, το οποίο δεν θα σου στερεί ενέργεια και θρέψη. Προτιμότερο είναι να ποντάρεις στο μέτρημα των θερμίδων που πρέπει να μειώσεις. Τις επόμενες βδομάδες, θα διαπιστώσεις με ικανοποίηση ότι η ζυγαριά θα αρχίσει να δείχνει το καλό της πρόσωπο.

Μην λιμοκτονείς

Θέλοντας να χάσεις γρήγορα βάρος αποφασίζεις να τιμωρήσεις τον εαυτό σου κόβοντας γεύματα ή πηγαίνοντας σε στερητικές δίαιτες. Όμως, τόσο το σώμα σου όσο και ο εγκέφαλός σου δεν θα μπορούν να αντέξουν τέτοια ακραία συμπεριφορά για πάνω από πέντε ή έξι μέρες. Την έβδομη, θα καταστρέψεις τα πάντα -τρώγοντας τα πάντα.
Η λύση: Αντί να τρως λιγότερο, προσπάθησε να τρως καλύτερα. Αν ο στόχος σου είναι να χάσεις βάρος και να μην το πάρεις πάλι, η διατροφή σου πρέπει να είναι βιώσιμη. Αυτό σημαίνει: πολλές μικρές μερίδες μέσα στην ημέρα, με έμφαση στα φρούτα και τα λαχανικά, τα οποία έχουν χαμηλή θερμιδική πυκνότητα αλλά υψηλή διατροφική αξία, δηλαδή, παρέχουν κορεσμό με λίγες θερμίδες και πολλές θρεπτικές ουσίες.

Η ανανέωση των διατροφικών σου κανόνων

Μην κοιτάς τη μέρα, αλλά την εβδομάδα

Όχι, τίποτα κακό δεν θα σου συμβεί αν μια μέρα φας ένα κομμάτι πίτσα και πιεις μια μπυρίτσα. Αντίθετα, αυτό ίσως αποτελέσει και μια επιβράβευση του εαυτού σου για τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες που ακολούθησες όλη τη βδομάδα. Αρκεί να παρακολουθείς τη δίαιτά σου με ακρίβεια και να μην γίνει η μια "ελεύθερη" μέρα, δυο ή τρεις.
Η λύση: Μια σοφή επιλογή που θα σε βοηθήσει να γνωρίζεις τα όριά σου είναι να καταγράφεις στην αρχή κάθε βδομάδας τις τροφές και τα γεύματα που θα καταναλώσεις. Στο τέλος της εβδομάδας, άσε μια μέρα ελεύθερης βούλησης και απόλαυσε το παγωτό σου.  

Μην γεμίζεις το στομάχι σου με χάπια

Τα συμπληρώματα διατροφής και τα χάπια αδυνατίσματος δεν αντικαθιστούν τις τροφές, ούτε πρόκειται να γεμίσουν μυς το σώμα σου και να κάψουν το λίπος. Η συντριπτική πλειοψηφία των σκευασμάτων για αύξηση μυϊκού όγκου και λιποδιάσπαση αφορά σε αθλητές και συστηματικά γυμναζόμενους, και δεν συστήνονται από κανέναν γιατρό για δραστική απώλεια κιλών.
Η λύση: Η βάση της πυραμίδας για μια υγιή ζωή μέσα σε ένα σώμα με ιδανικό βάρος είναι η καθημερινή ποιοτική διατροφή σε μικρά και συχνά γεύματα και, φυσικά, η συστηματική σωματική άσκηση. Τα συμπληρώματα θα είναι πάντα μια καλή, έξτρα πηγή βιταμινών για τον οργανισμό σου, αλλά είναι και κάτι που μόνο ο γιατρός σου θα επιβεβαιώσει αν, γιατί και κατά πόσο τα χρειάζεσαι.

Μην υποτιμάς τη δύναμη της θέλησης

Είναι λογικό να αισθάνεσαι στρες κατά τη διάρκεια μιας περιόδου αδυνατίσματος. Δεν είναι μόνο αυτό καθαυτό το πρόβλημα του πάχους σου που σε αγχώνει, είναι και η πειθαρχία που πρέπει να δείξεις στη διατροφή σου. Έτσι, για αρκετό καιρό τα συναισθήματά σου θα έχουν μεγάλα σκαμπανεβάσματα και ο εγκέφαλός σου θα σε παρακινεί διαρκώς να τα παρατήσεις.
Η λύση: Το πρώτο βήμα για την επίλυση του συναισθηματικού στρες είναι η άσκηση, επειδή ακριβώς έχει τη μαγική ιδιότητα να πλημμυρίζει με ορμόνες χαράς και ευεξίας τον εγκέφαλό σου για ώρες μετά την προπόνηση. Το δεύτερο βήμα είναι να αναγνωρίσεις τις ώρες της ημέρας που αισθάνεσαι να σε κυριεύει η διάθεση για παραίτηση και να επιλέξεις ένα είδος διατροφικού αντιπερισπασμού. Για παράδειγμα, αν αργά το βράδυ νιώθεις ότι λαχταράς ένα γλυκό, κατανάλωσε ένα φρούτο με πολλά φυσικά σάκχαρα και φυτικές ίνες -ο εγκέφαλος θα ικανοποιηθεί το ίδιο και το στομάχι σου θα χορτάσει. Τόσο η γυμναστική όσο και η διατροφή έχουν να κάνουν με την ευχαρίστηση που παίρνει -και δίνει- ο εγκέφαλος. Και όσο πιο χαρούμενο κάνεις τον εγκέφαλό σου τόσο θα αυξάνεται η δύναμη της θέλησής σου να φτάσεις στο στόχο σου.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Μην ακολουθείς τη μόδα 

Ακριβώς όπως δεν υπάρχουν θαυματουργά συμπληρώματα, έτσι δεν υπάρχουν μαγικά τρόφιμα. Τρώγοντας με το ζόρι μόνο chia, quinoa ή σπόρους που καλλιεργούνται από τους μοναχούς του Θιβέτ δεν θα αδυνατίσεις, επειδή απλά θα πεινάς περισσότερο.
Η λύση: Διάλεξε ανάμεσα από όλες τις υγιεινές -μη επεξεργασμένες- τροφές, εκείνες που σου αρέσουν και τις απολαμβάνεις με όρεξη. Τα πουλερικά, τα ψάρια και το άπαχο κρέας μπορούν να σε κάνουν να χάσεις κιλά και να είσαι όλη μέρα γεμάτος ενέργεια. Τα όσπρια, ομοίως, όπως και οι σαλάτες. Δοκίμασε συνδυασμούς με καθαρές τροφές και το κέρδος σου θα είναι πολύ περισσότερο από ένα αδύνατο σώμα: θα έχεις καλύτερη υγεία.

Μην είσαι χαλαρός με την παρέα

Από τη στιγμή που έχεις αποφασίσει να χάσεις κιλά, βάλε καλά στο μυαλό σου ότι θα είσαι μόνος σ’ αυτή την προσπάθεια, από την αρχή μέχρι το τέλος. Οι φίλοι και οι παρέες σου πιθανώς να σε βάζουν σε πειρασμούς βγαίνοντας συχνά μαζί τους για φαγητό και ποτά, ωστόσο αυτός δεν είναι λόγος να μείνεις κυριολεκτικά μόνος.
Η λύση: Όταν πρόκειται να κάνεις κάτι σπουδαίο στη ζωή σου, το οποίο απαιτεί θυσίες και αφοσίωση -όπως το να χάσεις κιλά-, η καλύτερη κίνηση είναι να το γνωστοποιήσεις παντού (ακόμη και στους social λογαριασμούς σου). Και να μην χαλαρώνεις κάθε φορά που η παρέα θα προβεί σε "απαγορευμένες" διατροφικές ατασθαλίες. Οι φίλοι, είναι πάντα δίπλα σου για κάτι τέτοιο και όσο τους επισημαίνεις ότι βρίσκεσαι σ’ αυτό το δύσκολο μονοπάτι, το βέβαιο είναι ότι θα προσπαθήσουν να σε θωρακίσουν.
Στην περίπτωση που καμιά φορά αυτό δεν είναι απολύτως εφικτό, δοκίμασε τον κανόνα 90/10. Δηλαδή, βγαίνοντας για φαγητό και ποτό με την παρέα, επίλεξε πιάτα που βασίζονται κατά 90% στο διατροφικό σου πλάνο και άφησε ένα 10% για χάρη των φίλων -ένα ποτάκι, ας πούμε.

Μην καταντάς βαρετός στον εαυτό σου

Αν επιμένεις να τρως κάθε μέρα μαρούλι και νερόβραστο στήθος κοτόπουλου, πίστεψέ μας, δεν θα αντέξεις πάνω από τρεις συνεχόμενες μέρες. Η ρουτινιάρικη διατροφή είναι ένας πολύ κακός εχθρός της ψυχολογίας σου και σαμποτάρει την προσπάθεια για γρηγορότερη απώλεια κιλών.
Η λύση: Απολάμβανε ποικιλία υλικών, γεύσεων, χρωμάτων και μαγειρεμάτων. Για να γίνει πολύ πιο αποτελεσματική μια υγιεινή διατροφή απαιτείται κανάκεμα όλων των αισθήσεων –με τη γεύση πρωταγωνίστρια. Και ευτυχώς, τα φρούτα και τα λαχανικά είναι μια ανεξάντλητη πηγή χρωμάτων και αρωμάτων.  

Μην μένεις μόνο στις υγιεινές τροφές

ΑΔΥΝΑΤΙΣΜΑ

Μια γρήγορη και υγιής μέθοδος αδυνατίσματος δεν θα είναι ποτέ αποτελεσματική χωρίς ίχνος σωματικής δραστηριότητας.
Η λύση: Οι ειδικοί συστήνουν, ακόμη και στα πλέον παχύσαρκα άτομα, μία φυσική σωματική άσκηση τουλάχιστον 3 μέρες την εβδομάδα, συνδυάζοντας ασκήσεις αντοχής και δύναμης - για να χάνεις περισσότερο λίπος και να κερδίζεις μυϊκό ιστό. Τίποτε δεν χρειάζεται να είναι υπερβολικό. Το περπάτημα για μισή έως μία ώρα με ήπιες εναλλαγές ταχύτητας βηματισμού και έκτασης διασκελισμού κάθε 30’’, συνδυαστικά με μερικές απλές ασκήσεις με λάστιχα και αλτήρες αρκούν για να σε οδηγήσουν στο σωστό δρόμο.

Από: Esquire ES

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Τεχνολογία

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

6 θεμελιώδεις συμβουλές για αρχάριους δρομείς

Πώς θα κάνεις το τρέξιμο καθημερινή αγαπημένη συνήθεια. Εφ' όρου ζωής.

Το squat-split με λάστιχα θωρακίζει τις αρθρώσεις σου

Μία εναλλακτική κίνηση για τεράστια δύναμη στα πόδια, η οποία δεν χρειάζεται βαρύ φορτίο για να την εκτελέσεις.