H θρυλική πορεία των MINI

Εφτά στάσεις σε μία διαδρομή έξι δεκαετιών γεμάτη από επιτυχίες και φανατικό κοινό.

Γράφει: Αργύρης Κούρσαλης 08 Οκτωβρίου 2019

Βάλε στο μυαλό σου τη Μεγάλη Βρετανία. Τώρα σκέψου ένα αυτοκίνητο. Αν η εικόνα ενός MINI δεν σχηματίστηκε στο κεφάλι σου, μάλλον είσαι από άλλον πλανήτη. Για 60 χρόνια τώρα, η MINI αποτελεί σύμβολο της βρετανικής εφευρετικότητας και του πως, από το αρχετυπικό Mark I μέχρι τα ηλεκτρικά μοντέλα του σήμερα, η εταιρεία καταφέρνει πάντα να παραδίδει απλά μαθήματα design σε πολύ compact σχήματα.

Άλλωστε εδώ και δεκαετίες δεν είναι απλά μία αυτοκινητοβιομηχανία αλλά κάτι περισσότερο: Ένα κομμάτι της pop κουλτούρας που αποθανατίστηκε με τον καλύτερο τρόπο στο The Italian Job (1969). Καθώς, λοιπόν, η MINI ετοιμάζεται να μπει στη νέα ηλεκτρική εποχή, ας ρίξουμε μία ματιά σε μερικές εμβληματικές της στιγμές.

Η άφιξη των MINI (1959)

H θρυλική πορεία των MINI

Οι λόγοι που οδήγησαν στη δημιουργία τους είναι περισσότερο πραγματιστικοί και πολύ λιγότερο ρομαντικοί. Μετά τον B' Παγκόσμιο Πόλεμο, η παγκόσμια πετρελαϊκή κρίση του 1956 ήταν πρώτη φορά που η βρετανική οικονομία αντιμετώπιζε τόσο μεγάλες δυσκολίες. Εκείνο, όμως, που ήταν κατάρα για τη βιομηχανία λειτούργησε ως ευκαιρία για έναν νεαρό και πολλά υποσχόμενο εργαζόμενο της British Motor Corporation (BMC).

O ελληνικής καταγωγής Alec Issigonis, ο οποίος αργότερα θα λάμβανε και τον τίτλο του Sir, έπεισε τους υπεύθυνος να επενδύσουν σε ένα παράδοξο: Ένα μικροσκοπικό όχημα, που δεν είχε μεγάλο κόστος παραγωγής, ήταν οικονομικά φιλικό προς το κοινό και με κάποιον περίεργο τρόπο διέθετε τέσσερις θέσεις. Όλα τα υπόλοιπα είναι πια ιστορία.

Η κατάκτηση του Μόντε Κάρλο (1964)

Mini Cooper Μόντε Κάρλο 2

Παρ' ότι ο Issigonis σχεδίασε το MINI έχοντας στο μυαλό του τις οικογένειες, ένας φίλος του είδε μία τελείως διαφορετική προοπτική σε αυτό. Ο θρύλος των αγώνων ταχύτητας, John Cooper, ήταν ο πρώτος που τέσταρε το μοντέλο και βρέθηκε ερωτευμένος με την ευελιξία του. Του πήρε βέβαια λίγο καιρό για να πείσει τον Ελληνοβρετανό σχετικά με μία τρελή ιδέα: Ότι αυτό το μικροσκοπικό αυτοκινητάκι μπορεί να αγωνιστεί με αξιώσεις στις πίστες. 

Τελικά τα πρώτα MINI Cooper, αποτέλεσμα της συνεργασίας των δύο αντρών, βγήκαν στην παραγωγή το 1961. Τρία χρόνια αργότερα, ένα κατακόκκινο Tartan Cooper S, με πολύ χαρακτηριστική λευκή οροφή, κόντρα σε όλες τις προβλέψεις βγήκε νικητής στο Μόντε Κάρλο. 

Στον αστερισμό των Beatles (1967)

Beatles Mini Cooper

Οι επιτυχίες των MΙΝΙ στις πίστες των αγώνων χάρισαν τεράστιο πρεστίζ στο βρετανικό brand, μετατρέποντάς το σε ένα φαινόμενο του κόσμου του αυτοκινήτου. Το συνεπές αποτέλεσμα ήταν, και μέχρι να εμφανιστεί το Mark II το 1967, ο πρόγονός του να πουλήσει περισσότερα από 1 εκ. αυτοκίνητα σε όλον τον κόσμο.

Κι ύστερα ήρθαν οι Beatles. Ο manager της μπάντας, Brian Epstein, έκανε δώρο το 1966 σε όλα τα Σκαθάρια από ένα Cooper S. Λίγο μετά ο George Harrison έκανε μία ειδική παραγγελία: Ζήτησε να βάψουν το αυτοκίνητό του με σχέδια που θα παρέπεμπαν στην Ινδία. Κάπως, έτσι, εκείνος και το ψυχεδελικό του αυτοκίνητο έκαναν την εμφάνισή τους στην ταινία Magical Mystery Tour.

The Italian Job (1969)

Italian Job Cooper MINI

Προς το τέλος των 60s, λίγο μετά την Beatlemania, τρία Cooper S βρέθηκαν δίπλα στον Michael Caine για τις ανάγκες μίας περιπέτειας που έμελλε να μείνει εμβληματική. Αν το Magical Mystery Tour ήταν η πρώτη φορά που τα MINI αποθεώθηκαν στην pop κουλτούρα, με το The Italian Job (1969) πέρασαν στην σφαίρα της αιωνιότητας. Η ταινία παραμένει, μέχρι σήμερα, ένα διαχρονικό διαμάντι του βρετανικού σινεμά και οι σκηνές καταδίωξης με τα MINI θεωρούνται όχι άδικα από τις καλύτερες σκηνές του είδους. 

Fast and glorious (1989-1990)

Mini Cooper 1

Κλείνοντας τριάντα χρόνια ζωής η MINI παρουσίασε μία σειρά από ειδικές εκδόσεις, όπως το ERA Turbo, τον πνευματικό διάδοχο του Cooper που είχε πια αποσυρθεί. Τι ακριβώς ήταν αυτό το μοντέλο; Το πιο γρήγορο MINI που είχε κατασκευαστεί, εξοπλισμένο με μία θηριώδη μηχανή, παντοδύναμα φρένα, αναρτήσεις ικανές να αντέξουν τα πάντα και design που θυμίζει καλογυμνασμένο σπρίντερ. Κατασκευάστηκαν μόλις 436 από αυτό αλλά η επιτυχία του μοντέλου οδήγησε στην ευρεία παραγωγή ενός άλλου, του Cooper RSP.

Η μεγάλη επιστροφή των MINI

Mini Cooper 3

Στις αρχές του 21ου αιώνα, ύστερα από 41 χρόνια και περισσότερο από 5 εκ. πωλήσεις μετά, το τελευταίο (κλασικό) μοντέλο -ένα κόκκινο Mark VII Cooper Sport- πέρασε τις πόρτες του εργοστασίου. Την ίδια στιγμή η BMW που είχε εξαγοράσει τη βρετανική εταιρεία από το 1994 φαινόταν αποφασισμένη να την επαναφέρει στις μεγάλες δόξες του παρελθόντος.

Το σύγχρονο MINI παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2001. Παρέμεινε πιστό στη σχεδιαστική γραμμή του Issigonis, κατάφερε παράλληλα να κάνει μία νέα τομή (πανοραμικό παρμπρίζ, μεγαλύτερες διαστάσεις) και, τελικά, να επιστρέψει δριμύτερο αποκτώντας ξανά φανατικό κοινό.

Το ηλεκτρικό μέλλον των MINI

mini cooper

Τα 60α γενέθλια των MINI έρχονται να κλείσουν έναν τεράστιο κύκλο για το αυτοκίνητο που αρχικά έμοιαζε με παιδικό παιχνίδι, αργότερα πρωταγωνίστησε στις πίστες και στην pop κουλτούρα και κατάφερε στο τέλος να κατακτήσει τον κόσμο. Είναι σίγουρο πως αν ο Issigonis έβλεπε τον κόσμο του σήμερα με την κλιματική αλλαγή και τα ορυκτά καύσιμα να απειλούν τον πλανήτη, θα έκανε μία διαφορετική επιλογή. Ακριβώς, δηλαδή, ότι κάνει  η εταιρεία που στρέφει όλο τον σχεδιασμό της προς την ηλεκτρονική εποχή, παρουσιάζοντας τo MINI Cooper SE ή αλλιώς το ηλεκτρονικό MINI του μέλλοντος.

Από: Esquire IT

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Τεχνολογία

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Canoo: Ένα ηλεκτρικό loft σε ρόδες

Μία start-up εταιρεία από το Λος Άντζελες δημιούργησε το μοντέλο που θα διαδεχθεί τα SUV.

Το πιο exclusive ράλι του πλανήτη

Τα μέλη του Supercar Owners Circle μαζί με τα εξωφρενικά supercars τους μετέτρεψαν για ακόμη μία χρονιά τις Άλπεις σε πίστα ταχύτητας.