70 χρόνια από τον πρώτο αγώνα της Formula 1

Ένα ταξίδι στις μυθικές εποχές των μονοθέσιων, τότε που οι πιλότοι έπαιζαν τη ζωή τους κορόνα γράμματα σε κάθε στροφή.

Γράφει: Γιώργος Ρομπόλας 13 Μαΐου 2020

H Formula 1 είναι το άθλημα των γενναίων. Γιατί ποιος θα ήθελε να τρέχει με εκατοντάδες χιλιόμετρα την ώρα μέσα σε ένα μονοθέσιο που μοιάζει έτοιμο να απογειωθεί και όπου αδυνατείς να πιστέψεις ότι μπορεί να σταματήσει την ξέφρενη πορεία του μέσα σε λίγα μέτρα; Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός έχει χαρίσει μέσα από τις δεκαετίες και συνεχίζει να χαρίζει στους fans του αμέτρητες συγκινήσεις. Η Formula 1 ήταν όμως πάντοτε η αναμφισβήτητη βασίλισσά του. Οι λόγοι είναι περισσότεροι από έναν.

Ayrton Senna, Michael Schumacher, Niki Lauda, Juan Manuel Fangiο είναι μερικοί μόνο πιλότοι που έγραψαν με χρυσά γράμματα το όνομά τους στο μεγάλο βιβλίο των Grand Prixs. Απίστευτες κόντρες, επικίνδυνες προσπεράσεις, μυθικές ιστορίες αλλά, δυστυχώς, και τρομερές τραγωδίες έχουν χτίσει τον μύθο του ίσως εντυπωσιακότερου μηχανοκίνητου σπορ στον κόσμο. Όσο για τα ποσά που "πέφτουν" στον βωμό της ταχύτητας; Μόνο το 2019 η Formula 1 παρουσίασε έσοδα της τάξης των 1,8 δισ. (!) δολαρίων. Όλα αυτά μοιάζουν όμως πολύ μακρινά σε σχέση με τον πρώτο της αγώνα που έλαβε χώρα πριν 70 ακριβώς χρόνια.

Η προϊστορία

70 χρόνια από τον πρώτο αγώνα της Formula 1

Το γεγονός ότι ονομάστηκε "Αγώνας με Οχήματα χωρίς Άλογα" μιλά από μόνο του

Πριν, όμως, φτάσουμε στη μητέρα όλων των αγώνων της Formula 1, ας δούμε τι συνέβη στην "προϊστορία" της. Όταν, δηλαδή, τα αυτοκίνητα ήταν ακόμη ένας παράξενος νεοτερισμός που ελάχιστοι διέθεταν. Όλα δείχνουν ότι ο πρώτος μηχανοκίνητος αγώνας στην ιστορία έλαβε χώρα το 1894, στα 126 χλμ. που χωρίζουν το Παρίσι από τη Ρούεν, ύστερα από ιδέα που έριξε στο τραπέζι ένας δημοσιογράφος της εφημερδίας Le Petit Journale. Το γεγονός ότι ο αγώνας ονομάστηκε Le Concours des Voitures sans Chevaux (σ.σ: Αγώνας με Οχήματα χωρίς Άλογα) μιλά από μόνο του.

Λίγα χρόνια αργότερα, διοργανώθηκε ένας κομβικός και πραγματικά ηρωικός αγώνας για αυτοκίνητα: Το Ράλι του 1908 ανάμεσα σε Νέα Υόρκη και Παρίσι ολοκληρώθηκε μόνο από τους τρεις από τους έξι οδηγούς που συμμετείχαν. Αν αναλογιστεί κανείς, βέβαια, τις συνθήκες των δρόμων της εποχής αντιλαμβάνεται ότι, επί της ουσίας, ήταν μία ξεκάθαρη τρέλα που πάλι καλά που κατάφερε κάποιος να φτάσει μέχρι τον τερματισμό.

Άλλωστε, για πολλά χρόνια η "τρέλα" ήταν η κινητήριος δύναμη των αγώνων. Το Grand Prix του Λε Μαν ξεκίνησε το 1906, το 1922 πήρε σειρά η Ιταλια με το Grand Prix της Μόντζα, ενώ το 1924 ακολούθησαν το Βέλγιο και η Ισπανία. Το 1933 στο Μονακό ήταν η πρώτη φορά που οι πιλότοι πήρα poll position με βάση τον χρόνο τους στα δοκιμαστικά και όχι απλά ύστερα από κλήρωση. Όλα αυτά ήταν απλά η προθέρμανση. Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και ύστερα από προσεκτικό σχεδιασμό της νεοσυσταθείσας τότε FIA ένας θρύλος θα γεννιόταν: Η Formula θα έγραψε τη δική της μεγάλη και ταχύτατη ιστορία.

Ο πρώτος αγώνας του πρώτου Grand Prix

Φόρμουλα 1 πρώτος αγώνας Φάντζιο

Ανάμεσα στους 21 πιλότους υπήρχε ένας Πρίγκιπας από τη βασιλική οικογένεια της Ταϊλάνδης αλλά κι ένας ζάμπλουτος Ελβετός βαρόνος

Κάπως έτσι, φτάνουμε στις 13 Μαΐου του 1950 και το εμβληματικό σιρκούι του Σιλβερστόουν της Αγγλίας, όπου πραγματοποιήθηκε ο πρώτος αγώνας στην ιστορία της Formula 1. Μάλιστα, πριν το κεντρικό event που παρακολούθησαν 120 χιλιάδες θεατές (ανάμεσά τους ο Βασιλιάς Γεώργιος της Μεγάλης Βρετανίας μαζί με τη Βασίλισσα Ελισάβετ και την Πριγκίπισσα Μαργαρίτα), οι πιλότοι των μονοθέσιων έδωσαν μία πρώτη γεύση στο κοινό πατώντας το γκάζι σε έναν αγώνα επίδειξης. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή ήταν, μέχρι σήμερα, η μοναδική φορά που ένας Βρετανός μονάρχης παρακολούθησε τα "δοκιμαστικά" των αγώνων.

Σε σύγκριση με τα σημερινά δεδομένα, η μέση ηλικία (39 χρόνια) των πιλότων που συμμετείχαν ήταν όχι απλά μεγάλη αλλά σχεδόν απαγορευτική. Μάλιστα, τρεις από αυτούς ήταν άνω των 50 ετών. Όσο για τους εκκεντρικούς συμμετέχοντες; Ανάμεσα στους 21 πιλότους υπήρχε ένας Πρίγκιπας από τη βασιλική οικογένεια της Ταϊλάνδης αλλά και ένας ζάμπλουτος Ελβετός βαρόνος ονόματι Emmanuel 'Toulo' de Graffenried που είχε όμως κερδίσει στην ίδια πίστα το βρετανικό GP έναν χρόνο πριν.

Nino Farina
Nino Farina, ο πρώτος νικητής του πρώτου αγώνα της Formula 1.

Ο αγώνας είχε ονομαστεί Grand Prix d' Europe, επειδή όμως λάμβανε χώρα σε βρετανικό έδαφος, την τελευταία στιγμή προστέθηκε και το British Grand Prix στον τίτλο του. Η Μεγάλη Βρετανία όμως δεν έμελλε να πρωταγωνιστήσει, αφού όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων ο αγώνας ήταν μία καθαρά ιταλική και Alfa Romeo υπόθεση.

Τα τρία "F" της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας δεν άφησαν κανένα περιθώριο για το ποιος θα κάνει κουμάντο στην πίστα. Οι  Giuseppe 'Nino' ​​Farina , Luigi Fagioli και ο θρυλικός Αργεντίνος Juan Manuel Fangio έδειξαν από νωρίς τα δόντια χωρίς να δίνουν πολλά πολλά περιθώρια στους αντιπάλους τους. Μάλιστα, σε αντίθεση με ότι θα περίμενες, ο Αργεντινός όχι απλά δε βρέθηκε στο πρώτο σκαλί του βάθρου αλλά, τελικά, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει λόγω μηχανικών προβλημάτων.

Από την αρχή οι τρεις πιλότοι είχαν αφήσει πολύ πίσω τους υπολοίπους, αλλάζοντας τις τρεις πρώτες θέσεις ο ένας με τον άλλο. Ύστερα από 70 γύρους, νικητής θα αναδεικνυόταν ο Nino Farina αφήνοντας στη δεύτερη θέση τον Fagioli, ενώ την ατυχία του Fangio θα εκμεταλλευόταν ο Βρετανός Reg Parnell και αυτός με Alfa Romeo. Βέβαια, και εκείνος παραλίγο να βρεθεί εκτός αγώνα, αφού το μονοθέσιό του συγκρούστηκε με έναν λαγό (!) της περιοχής.


Μάλιστα, η κυριαρχία της Alfa Romeo θα συνεχιζόταν και την επόμενη χρονιά όταν ο θρυλικός Juan Manuel Fangio θα κέρδισε τον πρώτο από τους πέντε τίτλους του.


Εκείνη τη χρονιά ο Farina θα στεφόταν Παγκόσμιος Πρωταθλητής στο τιμόνι μίας Alfetta 158 1,5 λίτρων. Μάλιστα, η κυριαρχία της θα συνεχιζόταν και την επόμενη χρονιά όταν ο θρυλικός Fangio θα κέρδισε τον πρώτο από τους πέντε τίτλους του. Οι εποχές ήταν πολύ διαφορετικοί και οι κανόνες ασφαλείας μηδαμινοί με τους πιλότους να παίζουν κορόνα γράμματα τη ζωή τους σε κάθε στροφή. Κάτι που, δυστυχώς, αποτυπώνεται και στον τραγικό απολογισμό δυστυχημάτων: Την πρώτη δεκαετία της Formula 1 συνολικά 13 οδηγοί έχασαν τη ζωή τους.


φωτογραφία © Getty Images 

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Auto & Moto

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Τα ρετρό campers ίσως γίνουν ξανά της μόδας

Το custom-made Brown Sugar είναι ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς εκπροσώπους της κατηγορίας.

Mini John Cooper Works GP, ένα συλλεκτικό, μικρό θηρίο με στυλ

Το πιο ισχυρό και γρήγορο MINI που φτιάχτηκε ποτέ.