Η ιστορία της Maserati

Καθώς το ιταλικό luxury brand περνά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, κάνουμε μία αναδρομή στη μοναδική πορεία του μέσα στα χρόνια.

Γράφει: Μπάμπης Δούκας 26 Μαρτίου 2020

Οι Ιταλοί συνηθίζουν να χρησιμοποιούν την -εξαιρετικά οικεία και σε εμάς- λέξη lusso για να περιγράψουν την πολυτέλεια. Μία λέξη που φαίνεται να ταιριάζει απόλυτα με brands όπως η Maserati, που ουσιαστικά επαναπροσδιόρισε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζαν όλοι τα αυτοκίνητα, θέτοντας νέα όρια επιδόσεων και καλπάζοντας σε τολμηρές σχεδιαστικές λεωφόρους. Αυτοί είναι μόνο κάποιοι από τους λόγους άλλωστε που τύποι όπως οι Lionel Messi και Bradley Cooper επιλέγουν τα μοντέλα της. Όλα όμως ξεκινούν με την ιστορία έξι αδελφών από την Μπολόνια

1914: Η γέννηση 

Η Maserati δημιουργήθηκε από το οικογενειακό πάθος της ομώνυμης οικογένειας για τα motorsports και την μηχανική τελειότητα. Ο πρεσβύτερος των αδερφών Maserati, Carlo, έβαλε ουσιαστικά τα θεμέλια, όταν άρχισε να κατασκευάζει μονοκύλινδρους κινητήρες ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα, ενώ παράλληλα εργαζόταν ως οδηγός δοκιμών για τη Fiat και την Isotta Fraschini. Μετά τον θάνατό του, το 1910, το βάρος έπεσε στον μεσαίο εκ των 5 συνολικά αδερφών που βρισκόντουσαν ακόμη εν ζωή, τον Alfieri. Όπως και ο Carlo, ήταν ένας προικισμένος μηχανικός, που από 16 ετών ασχολούνταν με μηχανές αυτοκινήτων. Τον Δεκέμβριο του 1914 ίδρυσε την Società Anonima Officine Alfieri Maserati στην Μπολόνια, μαζί με τους αδερφούς του Ettore και Ernesto. Πέντε μήνες μετά, ξέσπασε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, κάτι που σήμαινε πως οι Alfieri και Ettore θα έπρεπε να καταταγούν στο στρατό. Έτσι, ο μικρότερος Ernesto ήταν εκείνος που κλήθηκε να "τρέξει" την επιχείρηση. Λίγο πριν φύγει για το πολεμικό μέτωπο όμως, ο Alfieri είχε προλάβει να σχεδιάσει και να κατοχυρώσει με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας έναν νέο τύπο αναφλεκτήρα (ένα μπουζί δηλαδή), ο οποίος χρησιμοποιήθηκε και σε αεροπλάνα της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας.

Η ιστορία της Maserati
O Alfieri Maserati

1918-20: Ο Alfieri στους αγώνες

Όταν τον Νοέμβριο του 1918 ο πόλεμος τελείωσε, οι Alfieri και Ettore επανενώθηκαν με τον μικρότερο αδερφό τους, μεταφέροντας το εργαστήριό τους σε μεγαλύτερες εγκαταστάσεις, χρησιμοποιώντας ως βάση ένα παλιό εργοστάσιο εμφιάλωσης. Εκεί, τα τρία αδέρφια ξεκίνησαν να χτίζουν το legacy τους, δημιουργώντας αυτοκίνητα από τμήματα άλλων μοντέλων, κυρίως οχημάτων που έτρεχαν σε ράλι. Το 1920, ο Alfieri άρχισε να προπονείται ως πιλότος αγώνων ταχύτητας στο circuit του Mugello με μία τροποποιημένη Nesseldorf αλλά τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά, καθώς το όχημα δεν άντεχε στις απαιτήσεις της πίστας. Ήταν η στιγμή που οι αφοί Maserati πήραν την απόφαση να φτιάξουν ένα εξ' ολοκλήρου δικό τους αυτοκίνητο.

1926: Η Maserati συστήνεται στον κόσμο

Από το 1922, η Maserati ξεκίνησε να συνεργάζεται με την Diatto, φτιάχνοντας για λογαριασμό της τελευταίες κινητήρες που οδηγούσαν τα αμάξια της από νίκη σε νίκη στους αγώνες της εποχής. Η σχέση τους διακόπηκε το 1926 και οι τρεις αδερφοί πόνταραν αποκλειστικά στις δικές τους δυνάμεις, δημιουργώντας και επίσημα πια το brand Maserati με έμβλημα την χαρακτηριστική τρίαινα. Το logo σχεδιάστηκε από τον πέμπτο αδερφό, τον Mario, εμπνευσμένο από το σιντριβάνι του Ποσειδώνα που υπάρχει ακόμη και σήμερα στην Piazza del Nettuno της Μπολόνια. Το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας ήταν το Tipo 26 - μία φυσική εξέλιξη των μοντέλων που είχε σχεδιάσει για την Diatto ο Alfieri. Ο τελευταίος ήταν και εκείνος που το οδήγησε στον περίφημο αγώνα Targa Florio του 1926, παίρνοντας την πρώτη θέση ανάμεσα σε 9 συνολικά διαγωνιζόμενους. Η Maserati άρχισε έκτοτε να γίνεται υπολογίσιμη δύναμη στον κόσμο των 4 τροχών. Ο θρυλικός οδηγός αγώνων Baconin Borzacchini εντάχθηκε στην ομάδα της το 1927, καταρρίπτοντας μάλιστα πολλά ρεκόρ πίσω από το τιμόνι της Maserati V4 του 1929. Το 1930, παρουσιάστηκε η Tipo 26M, που κέρδισε στο Reale Premio di Roma, με τον Luigi Arcangeli στη θέση του οδηγού. 

ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΜΑΖΕΡΑΤΙ
Άποψη από τις εγκαταστάσεις στην Μπολόνια

1932: Μία οικογενειακή τραγωδία

Στις 3 Μαρτίου του 1932, η θλίψη κυρίευσε την πόλη της Μπολόνια, όταν ο εξαιρετικά δημοφιλής Alfieri πέθανε σε ηλικία μόλις 44 ετών, έπειτα από μία εγχείρηση στο νεφρό του - το οποίο ήταν τραυματισμένο από παλαιότερες δοκιμές και ατυχήματα στην πίστα. Όλη, κυριολεκτικά, η πόλη βρέθηκε στην κηδεία του. Ο μεγαλύτερος αδερφός, Bindo, ο οποίος εργαζόταν στην Isotta Fraschini, άφησε τη δουλειά του εκεί για να ανταμώσει με τους εναπομείναντες Ettore, Ernesto και Mario, αναλαμβάνοντας το πόστο του προέδρου της εταιρείας και οδηγώντας στην εποχή της καινοτομίας.

1937-40: Το Indy 500 και το Boyle Special  

Οι γερμανικές εταιρείες Mercedes και Auto Union (μετέπειτα Audi) άρχισαν να γίνονται όλο και πιο ανταγωνιστικές, με την Maserati να ακολουθεί άλλα μονοπάτια για να συνεχίσει την ανοδική της πορεία. Οι Ernesto, Ettore και Bindo αποφάσισαν να πουλήσουν μεγάλο μέρος της εταιρείας στην οικογένεια Orsi, ώστε να επικεντρωθούν αποκλειστικά στην τεχνική καινοτομία και να μην αποσπώνται από την καθημερινή λειτουργία της. Ο πρώτος καρπός αυτής της κίνησης ήταν το 8CTF Boyle Special, ένα μέτριο αυτοκίνητο συγκριτικά με τα προηγούμενα -ή τα γερμανικά- αλλά εξαιρετικά γρήγορο. Στο Indianapolis 500 του 1939 έτρεχε με μέση ταχύτητα 185 χλμ/ώρα, κάτι που έκανε την Maserati την πρώτη ευρωπαϊκή ομάδα της ιστορίας που κατακτούσε τον συγκεκριμένο τίτλο. Και που το επανέλαβε την αμέσως επόμενη χρονιά.

ΤΙΠΟ 26
Το Tipo 26

1947: Η μυθική Maserati A6

Το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου βρίσκει την Maserati στη Μόντενα, όπου "μετακόμισε", έπειτα από απόφαση του entrepreneur της εποχής Adolfo Orsi. Εκείνη την εποχή, ξεκίνησε το project της δημιουργίας του πρώτου Gran Turismo αυτοκινήτου της εταιρείας. Με τη βοήθεια του θρυλικού σχεδιαστή Sergio Pininfarina, το αποτέλεσμα ήταν αξεπέραστο: Η A6 έγινε το πρώτο αυτοκίνητο δρόμου της Maserati που βγήκε στην παραγωγή και, δικαιολογημένα, έμεινε στην ιστορία. Ήταν όμως και ένα από τα τελευταία σπουδαία έργα των Ernesto, Ettore και Bindo, που αποχώρησαν μετά από λίγα χρόνια από το brand.

1954: Η Formula 1, ο Juan Manuel Fangio και η κόντρα με την Ferrari

Η δεκαετία του 1950 σήμανε και τη γέννηση της Formula 1, με τη Maserati να μπαίνει εντυπωσιακά στο νέο format αγώνων, με πολλές και σημαντικές επιτυχίες. Το 1954, ο σπουδαίος Juan Manuel Fangio κέρδισε για λογαριασμό της Maserati τα Grands Prix της Αργεντινής και του Βελγίου, προτού υπογράψει στην Mercedes-Benz, κάνοντας όμως μία μέτρια χρονιά. Το 1956, ο Fangio αποφάσισε να αποδεχτεί την πρόταση της Ferrari, ξεκινώντας ουσιαστικά την περίφημη κόντρα της Scuderia με τη Maserati. Κατέκτησε το πρωτάθλημα αλλά επέστρεψε στη Μόντενα ένα χρόνο μετά, για να οδηγήσει την κατακόκκινη 250F.

ΜΑΖΕΡΑΤΙ ΦΑΝΤΖΙΟ
O Juan Manuel Fangio στη Maserati 250F
ΜΑΖΕΡΑΤΙ 2
Η Boyle Special
ΜΑΖΕΡΑΤΙ 3
Οι Maserati 250F και 3500 GT

1957-59: Dolce Vita

Προς το τέλος της δεκαετίας, έγινε μία προσπάθεια να επικεντρωθεί αποκλειστικά η παραγωγή σε πολυτελή road cars. Αποτελέσματα της προσπάθειας ήταν το 3500 GT, που μάλιστα προσέλκυσε το ενδιαφέρον του τότε αυτοκράτορα του Ιράν Mohammad Reza Pahlavi - o τελευταίος ουσιαστικά προκάλεσε τον αρχισχεδιαστή της Maserati Giulio Alfieri να φτιάξει κάτι ακόμη πιο εντυπωσιακό. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε η εξεζητημένη 5000 GT, γνωστή και ως Shah of Persia. Ουσιαστικά ο οκτακύλινδρος αγωνιστικός κινητήρας προσαρμόστηκε στο σασί της 3500 GT και "ντύθηκε" με λεπτό χρυσό και το κορυφαίας ποιότητας ξύλο του πλανήτη. Μέχρι και σήμερα παραμένει ένα αξεπέραστο αυτοκίνητο. 

1967: Αέρας ανανέωσης

Τα τέλη των 60s έφεραν στο δυναμικό της Maserati τον περίφημο designer Giorgetto Giugiaro (μεταξύ άλλων έχει σχεδιάσει και το Allianz Stadium του Τορίνο, έδρα της Γιουβέντους). Στο πρώτο διάστημα της συνεργασίας τους προέκυψε το Ghibli, ένα δίθυρο V8-engined grand tourer, που το όνομά του προήλθε από τον ομώνυμο άνεμο της ερήμου Σαχάρα και θεωρείται ένα από τα κορυφαία αμάξια των 60s. Η παραγωγή του αρχικά είχε προγραμματιστεί στα 100 αντίτυπα αλλά η μεγάλη ζήτηση εκτόξευσε τον αριθμό στα 1.300.

ΜΑΖΕΡΑΤΙ 4
Η Quattroporte Tipo AM 107

1978: Με προεδρική έγκριση

To 1963, το πρώτο Quattroporte ουσιαστικά άλλαξε τον κόσμο των πολυτελών sedan. Τις δύο επόμενες δεκαετίες όμως η δημοφιλία του ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, με τις επόμενες εκδόσεις του να γίνονται τα αγαπημένα αυτοκίνητα πολιτικών και σταρ του Χόλιγουντ. Μέχρι και ο Ιταλός Πρόεδρος Sandro Pertini χρησιμοποιούσε μία τέτοια (την ειδική Royale έκδοση) ως το επίσημο όχημα των μετακινήσεών του, ενώ ο Sylvester Stallone ως Rocky Balboa οδηγούσε μία τέτοια στο Rocky III, το 1982. Οι κινηματογραφικές εμφανίσεις της Quattroporte δεν περιορίστηκαν εκεί, καθώς τη συναντάμε επίσης στο The Dead Zone (1983) του David Cronenberg και στο The Fly (1986).

1993: Maserati και Ferrari, μαζί

Μετά από αρκετές δεκαετίες έντονου rivalry, οι δύο εταιρείες βρέθηκαν υπό κοινή στέγη, αυτή του ομίλου της Fiat. Περισσότερα από 40 χρόνια ανταγωνισμού μετουσιώθηκαν σε μία κινητήρια δύναμη για την καινοτομία. Το πρώτο μοντέλο αυτής της "σύμπραξης" ήταν η 3200 GT, ένα coupé με τη σχεδιαστική σφραγίδα του Giugiaro και κινητήρα της Ferrari. Ήταν ουσιαστικά ο πρόγονος της Spyder, με την οποία η Maserati έκανε δυναμικό comeback στην αγορά των ΗΠΑ, έπειτα από 12 χρόνια απουσίας, το 2001. 

2003: Εποχή Pininfarina

To Millennium βρίσκει την Maserati να συναντά και πάλι τις ρίζες της, συνεργαζόμενη ξανά με την Pininfarina για το ολοκαίνουριο concept της Quattroporte. Όπως και με την πρώτη έκδοση του εν λόγω αυτοκινήτου, έτσι και αυτό έγινε το αγαπημένο του Προέδρου της χώρας, Carlo Azeglio Ciampi. Ένα ακόμη αμάξι της συνεργασίας των δύο brands ήταν το επιβλητικό GranTurismo.

ΜΑΖΕΡΑΤΙ 1
Η Maserati 3200 GT

2020: Με το βλέμμα στο μέλλον

Στις μέρες μας, η Maserati συνεχίζει να επεκτείνει το legacy της, παρουσιάζοντας ultra-rare premium editions και επαναφέροντας το Royale - την πιο πολυτελή έκδοση των Quattroporte, Levante και Ghibli. Φυσικά, δεν περιορίζεται σε αυτό και συμπλέει με τις προσταγές των σύγχρονων τάσεων. Μέχρι το 2023 φιλοδοξεί να εξοπλίσει όλα της τα μοντέλα με ηλεκτροκινητήρες αλλά και να κάνει ένα δυναμικό comeback στις πίστες του μηχανοκίνητου αθλητισμού. 

Από: Esquire UK

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Ταξίδια & Ξενοδοχεία

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Η ηλεκτρική αναβίωση του θρυλικού van της Volkswagen e-Bulli

Το κλασικό hippie όχημα συνάντησε την τεχνολογία και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό.

Ferrari Pinin, το ανεκπλήρωτο όνειρο της Scuderia

Το πρωτότυπο του 1980 παραμένει μέχρι σήμερα το μοναδικό τετράθυρο αυτοκίνητο του brand.