Cocktails με σάκε. Tο μέλλον;
Υπάρχουν κάποιοι πολλοί συγκεκριμένοι λόγοι που το ιαπωνικό ποτό ξεκινά να κυριαρχεί στα μπαρ.
Μία από τις πιο πρόσφατες τάσεις που επικρατούν στις μητροπόλεις του παγκόσμιου bartending είναι εκείνη που θέλει το σάκε να είναι ένα από τα πιο ανερχόμενα spirits εντός μπαρ και μάλιστα ένα από τα ιδανικότερα ποτά για pairing με φαγητό. Το trend ασφαλώς δεν έχει εξαπλωθεί -τουλάχιστον όχι μέχρι τώρα- στη χώρα μας, αλλά παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον διεθνώς. Ας ξεκινήσουμε όμως από τα βασικά.
Το σάκε είναι το εθνικό ποτό της Ιαπωνίας, που προέρχεται από το ρύζι, με αγνό και φυσικό τρόπο παρασκευής. Δεν αποτελεί απόσταγμα, καθώς η δημιουργία του δεν έχει να κάνει με απόσταξη αλλά αντιθέτως είναι προϊόν ζύμωσης, με την όλη διαδικασία να θυμίζει αρκετά την αντίστοιχη της μπύρας.

Η περιεκτικότητά του σε αλκοόλ κυμαίνεται συνήθως μεταξύ 15-20%. Για να παραχθεί υψηλής ποιότητας σάκε, χρειάζεται (όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις ποτών) πολύ υψηλής ποιότητας νερό. Στην Ιαπωνία αυτό βρίσκεται συνήθως στις πηγές των σημαντικότερων βουνών της χώρας.
Το "μυστικό" συστατικό στο σάκε είναι το koji, δηλαδή ένα είδος μαγιάς που δημιουργείται από το ρύζι και παίζει καθοριστικό ρόλο στη συνολική διαμόρφωσή του.
Το σάκε πρέπει να πίνεται "φρέσκο", κάτι που μεταφράζεται σε σχεδόν περίπου 1 χρόνο από τη στιγμή που θα το αγοράσεις. Και όχι, δεν παλαιώνει στο μπουκάλι. Οι βασικές του κατηγορίες είναι το επιτραπέζιο (ή απλό) σάκε και το premium. To πρώτο καλύπτει και το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής παραγωγής και υποδιαιρείται σε namazake (απαστερίωτο που πίνεται αμέσως μετά την εμφιάλωσή του), nigorizake (με θολή όψη που παραπέμπει σε γάλα), yamahai (εκείνο που παράγεται με τις παλαιότερες και πιο παραδοσιακές μεθόδους), sparkling (το αφρώδες σάκε και το πιο σύγχρονο όλων) και το παλαιωμένο (που έχει παλαιώσει από 3-15 χρόνια). Το premium σάκε από την άλλη οφείλει την παραγωγή του σε ειδικού τύπου ρύζια, που επεκτείνονται σε πολλά και διαφορετικά είδη και καλλιεργούνται αποκλειστικά για το ποτό (γι' αυτό και δεν είναι βρώσιμα).

Η premium κατηγορία υποδιαιρείται με τη σειρά της σε junmai και honjozo, αναλόγως τη διαφοροποίηση σε σάκχαρα και ποσότητα αλκοόλ. Σύμφωνα με τους Ιάπωνες, το σάκε συνοδεύει άψογα οστρακόδερμα, κοχύλια, χτένια, αστακούς, ψάρια και φύκια. Και ταιριάζει απόλυτα με οτιδήποτε προέρχεται από τη θάλασσα.
Μοιραία, κάπου εδώ μπαίνει η ερώτηση του πώς σχετίζονται όλα αυτά με την εξάπλωσή του στα μπαρ του δυτικού κόσμου και τη δημοφιλία που γνωρίζει εσχάτως. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με την εξάπλωση της ιαπωνικής κουζίνας σε όλο και περισσότερες εκδοχές αλλά και την προσαρμογή της σε πιο comfort πρότυπα. Έπειτα, η ολοένα και μεγαλύτερη εξάπλωση του ιαπωνικού ουίσκι επέκτεινε την περιέργεια τόσο των bartenders όσο και των καταναλωτών για πειραματισμούς με άλλα ποτά από την Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Ακόμη, ο ελαφρύς και διακριτικός του χαρακτήρας δένει άψογα με την low-ABV λογική των τελευταίων ετών: Το σάκε μπορεί να δώσει ελαφρά και εύκολα cocktails, που πίνονται ευχάριστα, την ίδια στιγμή που ακόμη και η υπέρμετρη κατανάλωσή τους (πάνω από 2 δηλαδή) δεν σημαίνει απαραίτητα και hangover την επόμενη μέρα. Το σάκε μπορεί να παίξει το ρόλο του gin σε ένα εναλλακτικό Martini (Saketini) ή να αναμειχθεί με ουίσκι για ένα Sour με ιαπωνική essence. Μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει τη βάση σε ένα ιδιαίτερο Bloody Mary με wasabi, τζίντζερ, soy sauce και lime.
Όπως λένε και οι Ιάπωνες, kanpai (στην υγειά μας).
Διάβασε ακόμη για τα πιο δημοφιλή cocktails του 2019, το πρόβλημα με το συμβατικό κρασί, τα ελληνικά αποστάγματα που μπήκαν στο μπαρ και την ιστορία του παλαιότερου αθηναϊκού after.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Η μαγεία του Glenfiddich στο Esquire Townhouse Athens 2025
Στο Esquire Townhouse Athens 2025, το Glenfiddich 16YO παρουσίασε έναν κόσμο γεύσης και αισθητικής, εμπνευσμένο από τη συνεργασία με την Aston Martin F1® Team, σε μια βραδιά υψηλής ποιότητας και στυλ.
Από το Κεντάκι στον κόσμο: Το bourbon που έγινε σύμβολο εθνικής κληρονομιάς
Από τα βαρέλια του Κεντάκι έως τα μπαρ του κόσμου, το bourbon της Jim Beam αποδεικνύει πως η αυθεντικότητα και ο χρόνος παραμένουν οι πιο δυνατές αξίες κάθε παράδοσης.
St-Germain: Mixability à la française
Με ντελικάτο άρωµα φρέσκων λουλουδιών και την κοµψότητα της παριζιάνικης φινέτσας, το διάσηµο λικέρ St-Germain αποτελεί τον κρυφό άσο του mixability. Απογειώνει από ένα απλό spritz µέχρι τις πιο δηµιουργικές συνθέσεις, αποδεικνύοντας πως η γεύση της άνοιξης δεν έχει, τελικά, εποχή.
Γραφει Μπαμπης Δουκας15 χρόνια Athens Bar Show: Τι ξεχωρίσαμε στη μεγάλη γιορτή των spirits;
Από το Μεξικό και την Patrón μέχρι το γαλλικό St- Germain και το ιρλανδέζικο ουίσκι Teeling, ανακαλύψτε τις γεύσεις και τα brands που έκλεψαν τις εντυπώσεις
Anther Herrera, από μέλος συμμορίας στη Βενεζουέλα, ambassador για το ρούμι Santa Teresa 1796
Το 2003, συμμορίτες εισέβαλαν στη χασιέντα Santa Teresa και έστησαν ενέδρα. Τους δόθηκαν δύο επιλογές: Είτε να γίνουν ενεργά μέλη της είτε να αντιμετωπίσουν τον νόμο. Έτσι δημιουργήθηκε το Project Alcatraz, για το οποίο μας μίλησε ο σημερινός ambassador του Santa Teresa 1796.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληHennything Is Possible: Η νέα εποχή του Hennessy στο Athens Bar Show 2025
Με ανανεωμένο πνεύμα και vibrant ενέργεια το Hennessy επανασυστήθηκε δυναμικά στο Athens Bar Show 2025, αναδεικνύοντας τις απεριόριστες δυνατότητές του για mixability.