5 μύθοι για τον κορονοϊό

Μείνε σπίτι και λάβε σωστή ενημέρωση.

Γράφει: Γιάννης Σπανός 17 Μαρτίου 2020

Ας μπούμε κατευθείαν στο θέμα: Έχεις, δικαιολογημένα, κάθε λόγο να ανησυχείς για την πανδημία του κορονοϊού που έχει πλέον προσβάλλει αρκετές χιλιάδες άτομα σε κάθε γωνιά της Ευρώπης. Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, περισσότερα από 182.000 άτομα σε όλο τον πλανήτη έχουν νοσήσει, με σχεδόν 7.200 θανάτους. Τα σύνορα των χωρών κλείνουν, σχεδόν κάθε δραστηριότητα παύει και το καλύτερο που έχει ο καθένας να κάνει είναι να περιοριστεί σε κατ' οίκον καραντίνα. Επίσης, να μην παίρνει όλα τα χαρτιά υγείας από τα σούπερ μάρκετ και να μην καταναλώνει τεράστιες ποσότητες αλκοόλ, πιστεύοντας πως έτσι θα σκοτώσει τον COVID-19. Όσον αφορά το τελευταίο έγκειται στην ευρύτερη κατηγορία της σωστής ενημέρωσης. Για τον κορονοϊό λοιπόν έχουν γεννηθεί κάποιοι μύθοι. Που καλό θα ήταν να μην πιστεύει τυφλά κάποιος. 

5 μύθοι για τον κορονοϊό

Μύθος νο.1: Χρειάζεσαι απαραίτητα μάσκα

Οι χειρουργικές μάσκες έχουν γίνει συνώνυμο του COVID-19 σχεδόν από την πρώτη περίοδο της εμφάνισής του. Ένα σύμβολο της ασθένειας, που πλέον έχει εξαπλωθεί σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Παράλληλα με την πανδημία ωστόσο, επεκτάθηκε και η μανία απόκτησης και χρήσης της συγκεκριμένης προστατευτικής μάσκας. Αυτή θα πρέπει να φοριέται αυστηρά από ασθενείς -ακόμη και σε περιπτώσεις κοινού κρυολογήματος- ή γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό που τους υποδέχεται στα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας και όχι από όλους τους υπόλοιπους. Ο βασικός ρόλος της είναι να εμποδίσει εκείνον που φέρει τον ιό, να τον εξαπλώσει. 

Μύθος νο.2: Όποιος κολλά τον ιό, θα πεθάνει

Ευτυχώς για όλους, κάτι τέτοιο ασφαλώς και δεν ισχύει. Τα media σε όλη την Ευρώπη επικεντρώνεται στον ολοένα και αυξανόμενο δείκτη των θανάτων αλλά δεν θα πρέπει να λησμονεί κάποιος και τις δεκάδες χιλιάδες περιπτώσεις ασθενών που ανάρρωσαν. Σύμφωνα μάλιστα με το κινέζικο Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, μόλις το 2,3% όσων προσβλήθηκαν έφυγαν από τη ζωή, κι αυτό στην καρδιά της επιδημίας. Επιπλέον, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που μολύνθηκαν αλλά ποτέ δεν διαγνώστηκαν, επιλέγοντας -ορθά- την απομόνωση του σπιτιού τους, οπότε το πραγματικό ποσοστό θνησιμότητας είναι πιθανότατα πολύ χαμηλότερο.

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΚΟΡΟΝΟΪΟ 2

Μύθος νο.3: Χρειάζεται να είσαι κοντά σε έναν φορέα, για τουλάχιστον 10', για να κολλήσεις

Μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες όλων σχετίζεται με το πώς κολλά ο κορονοϊός. Γενικά, οι κατευθυντήριες οδηγίες των ειδικών τονίζουν πως πρέπει να κρατάμε μία απόσταση τουλάχιστον δύο μέτρων από τους άλλους - ειδικά από αυτούς που βήχουν και φτερνίζονται με μεγάλη συχνότητα, για τουλάχιστον 10'. Ακόμη και μικρότερες αλληλεπιδράσεις ωστόσο μπορεί να οδηγήσουν σε λοίμωξη. Αυτές μπορεί να σχετίζονται με μολυσμένες επιφάνειες, που είναι μία επίσης συχνή μέθοδος μετάδοσης της ασθένειας.  

Μύθος νο.4: Τα κατοικίδια μπορούν να μεταφέρουν τον ιό

Σε περίπτωση που αναρωτιέσαι αν ο τετράποδος φίλος σου είναι ασφαλής, πάψε να το κάνεις. Είναι. Ο ίδιος ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έκανε μία έρευνα-express και διαπίστωσε πως ο κορονοϊός δεν μπορεί να μεταδοθεί σε σκύλους και γάτες, επομένως δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος μετάδοσης από και προς τα ζώα. 

Μύθος νο.5: Δεν έχει καμία σχέση με τη γρίπη

Σε εντελώς επιφανειακό επίπεδο, ο COVID-19 και η γρίπη παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες: Πυρετός, πονόλαιμος, βήχας. Κάτι που δεν σημαίνει πως αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο. Αυτό οφείλεται στο προφίλ του κορονοϊού που σε σχέση με τη γρίπη παρουσιάζει υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας. Ένας από τους λόγους έχει να κάνει και με την μέχρι στιγμής έλλειψη εμβολίου. Που όλοι ελπίζουν πως θα βρεθεί σύντομα. 

Τρόποι για να προστατευτεί κάποιος

Φυσικά, υπάρχει μία απλή λίστα με πράγματα που μπορεί να κάνει κάποιος για να θωρακιστεί ενάντια στον κορονοϊό. Απλές κατευθυντήριες γραμμές όπως οι παρακάτω:

  • Συχνό πλύσιμο των χεριών με αλκοολούχο διάλυμα ή νερό και αντιβακτηριδιακό σαπούνι.
  • Αποφυγή επαφής με τη μύτη, το στόμα και τα μάτια.
  • Αποφυγή επαφής με άτομα που εκδηλώνουν αδιαθεσία. 
  • Επαρκής -τουλάχιστον 8 ώρες- ύπνος, που βοηθά το ανοσοποιητικό σύστημα. 
  • Περιορισμός κατ΄οίκον, σε περίπτωση που αυτό είναι εφικτό. 
  • Απολύμανση συσκευών όπως το κινητό τηλέφωνο και προσεκτική διαχείριση ρούχων και παπουτσιών που φοράμε εκτός σπιτιού.

Διάβασε ακόμη για τον πρώτο διαδραστικό χάρτη με τα κρούσματα του κορονοϊού στην Ελλάδα, ένα γράμμα από την αποκλεισμένη πόλη του Μιλάνου, τα δρακόντεια μέτρα των εκατομμυριούχων ενάντια στον COVID-19 και τι συμβαίνει όταν μία πόλη μπαίνει σε καραντίνα.


φωτογραφίες ©Getty Images

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Νέα

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσες ακριβώς θερμίδες χρειάζεσαι την ημέρα

Το θερμιδικό ισοζύγιο δεν μετριέται στο περίπου. Αλλά με επιστημονική μέθοδο. Ίσως και με ένα κομπιουτεράκι.

Μερικά πολύ χρήσιμα κανάλια για fitness στο YouTube

Ήρθε η ώρα να βάλεις το γυμναστήριο στο σπίτι σου.